Rozpoczynamy batalię o odbudowanie drogi wodnej na Wiśle!

Mariusz Szmidka, redaktor naczelny "Dziennika Bałtyckiego"
Dłużej nie stać nas na nicnierobienie. Mamy dość urzędniczej niemocy, niekompetencji i grzechów zaniechania popełnionych przez kolejne rządy. Kierując się troską o rozwój naszego regionu i kraju, rozpoczynamy szeroko zakrojoną akcję społeczną - batalię o odbudowanie drogi wodnej na Wiśle i ustanowienie jednego ministerstwa, jednej instytucji odpowiedzialnej za rozwój dróg śródlądowych w Polsce. Na razie ta odpowiedzialność się rozmywa, bo drogami śródlądowymi zajmuje się aż siedem różnych instytucji.

Z analiz przygotowanych m.in. przez Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego wynika, że użeglugowienie Wisły przyniosłoby do 2030 roku wzrost przewozów ładunków o 40 procent, wzrost przewozów pasażerskich o 34 procent i wzrost zatrudnienia aż o 12 500 osób.

I żeby było jasne - jako medium, które już raz odniosło sukces w mobilizowaniu rządzących do rozpoczęcia budowy autostrady A1, nadal wspieramy program budowy dróg lądowych i kolejowych. Ale nie chcemy dalej przyglądać się wieloletnim zaniedbaniom w wykorzystywaniu potencjału Wisły. Nie zgadzamy się na odwracanie się kolejnych rządów od królowej naszych rzek.

Jestem przekonany, że szanse rozwoju województwa pomorskiego wynikają z atutów nadmorskiego położenia Polski, z tego, że jest ono ulokowane na skrzyżowaniu korytarzy transportowych Północ - Południe i Wschód - Zachód. I że na pomorskim wybrzeżu zlokalizowana jest infrastruktura węzłowa dwóch dużych, nowoczesnych portów - Gdańska i Gdyni. Z kolei zatłoczone i niedoinwestowane drogi kołowe oraz niska konkurencyjność kolei stawia nowe wyzwania, związane z poszukiwaniem rozwiązań technicznych i logistycznych umożliwiających prowadzenie polityki zrównoważonego rozwoju zarówno poszczególnych regionów, jak i całego kraju.

Polityka Unii Europejskiej mówi jasno: przyszłość kontynentu to transport ekologiczny wodny i kolejowy. My chcemy wpisać nasz region i kraj w trend rozwoju przewozów rzecznych.

Odbudowa Wisły zagwarantuje nam sprawną obsługę rozwijających się portów Pomorza, przyczyni się do zwiększenia przewozu ładunków, pasażerów i rozwinie ruch turystyczny na Wiśle. Niezwykle ważnym aspektem przemawiającym za uregulowaniem tej drogi śródlądowej jest zapewnienie bezpieczeństwa mieszkańcom Żuław przed powodzią. Przecież nad Wisłą mieszka aż 8 milionów mieszkańców naszego kraju, to 20 procent wszystkich Polaków.

Jestem przekonany, że reaktywowanie transportu wodnego w Polsce powinno zostać radykalnie przyspieszone, także poprzez włączenie modernizacji międzynarodowych dróg wodnych E40 i E70 do pakietów TEN-T (priorytetowe projekty, o wysokiej wartości dla Europy) oraz programu polityki spójności Unii Europejskiej na lata 2014-2020.

Wierzę, że uda nam się zbudować skuteczną koalicję, złożoną z marszałków województw leżących wzdłuż Wisły, ministrów transportu i ochrony środowiska, działaczy Związku Miast Nadwiślańskich i innych organizacji pozarządowych, pasjonatów oraz przedstawicieli świata biznesu. Czas przyglądania się tej sprawie minął. Teraz nastał czas działania.

Począwszy od dziś, nasi reporterzy będą nękać odpowiednich decydentów, urzędników, parlamentarzystów, mobilizując ich do działania, a opinię publiczną do wywierania na nich presji. Podobnie jak w przypadku budowy autostrady A1, tak teraz w przypadku autostrady wodnej na Wiśle, będziemy powtarzać swoje, póki odbudowa się nie rozpocznie.

Drodzy Czytelnicy! Przyłączcie się do naszej akcji. Dzwońcie, piszcie e-maile, przynoście kupony z apelem do premiera rządu RP Donalda Tuska. Identyfikujcie się z Pomorzem, bądźcie naszą siłą i wsparciem. Zróbmy to razem.
Doprowadźmy do użeglugowienia Wisły!

Bądź z nami na Facebooku - KLIKNIJ I PRZYŁĄCZ SIĘ DO AKCJI!

"Po drugie: autostrada wodna na Wiśle" - czytaj wszystko na temat akcji "Dziennika Bałtyckiego"

Codziennie rano najważniejsze informacje z "Dziennika Bałtyckiego" prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera!

Wideo

Komentarze 16

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

g
gargamel

Obyscie okazali sie skuteczni w dzialaniu. Gdybym miala poplynac do Warszawy stateczkiem to bylabym bardzo rada. Zrobcie to, a ja wam podziekuje,

Z
ZOLO

Dzialajcie. Nie dajcie politykom plywac tylko zmuszcie ich do dzialania

z
zwolennik

Walczcie! Panie redaktorze gratuluję pomysłu! Uwielbiam Was i trzymam kciuki za powodzenie akcji.

A
Andrzej

Mariusz, wiesz jak jest(puste słowa)z kolejnictwem się pieprzą, a co dopiero z rzeką????

T
Tczewianin

Trzymam kciuki za powodzenie akcji. Pełen szacunek za pomysł!

o
obserwator

No i nasza gazeta, nasz dziennik zaczal kolejna fajna akcje dzieki ktorej ludzie skorzystaja. Zycze powodzenia!!! Baltycki najlepszym dziennikiem w polsce jest!!!

j
joł

Hej ziomal. Ekstra. Oby tylko rzad was posluchal

p
pomorzanin

Panie redaktorze, gratuluje. Znakomity pomysł. Zycze wytrwalosci i konsekwencji w dzialaniu.

F
FB

Znakomita akcja. Popieram zdecydowanie. Najbardziej przekonuje mnie argument o bezpieczeństwie Zulaw i ponad 12 tysięcy nowych miejsc pracy.

F
FB

Znakomita akcja. Popieram zdecydowanie. Najbardziej przekonuje mnie argument o bezpieczeństwie Zulaw i ponad 12 tysięcy nowych miejsc pracy.

F
FB

Znakomita akcja. Popieram zdecydowanie. Najbardziej przekonuje mnie argument o bezpieczeństwie Zulaw i ponad 12 tysięcy nowych miejsc pracy.

F
FB

Znakomita akcja. Popieram zdecydowanie. Najbardziej przekonuje mnie argument o bezpieczeństwie Zulaw i ponad 12 tysięcy nowych miejsc pracy.

m
mac

nie tylko wisła ale także odra i dorzecza! nie mówiąc już o chociażby utrzymaniu i odbudowie istniejących JESZCZE połączeń kanałowych

W
Wojciech Pomorski

Wisła jest naturalną autostradą i należy ją wykorzystać dla ekologicznego transportu wodnego . Stanowi ona zaplecze transportowe portu morskiego w głąb kraju .

g
gość

Przecież w Gdańsku jest Urząd żeglugi Śródlądowej. Co urząd na to?

Dodaj ogłoszenie