Rozpoczęła się przebudowa Mostu Stągiewnego. Nowy, zwodzony most ma być gotowy do użytku w listopadzie 2022 roku

Aleksandra Chomicka
Aleksandra Chomicka
Przebudowa Mostu Stągiewnego na zwodzony będzie kosztowała 6,6 mln zł, inwestycja jest realizowana w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego przez spółkę Granaria, wykonawcą konstrukcji i mechanizmu będzie firma Vistal. Przewidywany termin uruchomienia zmodernizowanej przeprawy to listopad 2022 roku. Jakub Steinborn
Na Wyspie Spichrzów trwają przygotowania do rozpoczęcia realizacji ostatniego etapu zabudowy mieszkaniowej. Według projektów spółka Granaria wybuduje ok. 500 mieszkań.

Projekt powstaje w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego z miastem. Częścią umowy były również inwestycje drogowe i komunikacyjne. Pierwsza z nich - budowa kładki obrotowej na Motławie, na Wyspę Spichrzów - jest w końcowej fazie. Planowany termin zakończenia prac to kwiecień 2020 roku. Kilka dni temu rozpoczął się kolejny etap: przebudowa Mostu Stągiewnego. 20 stycznia deweloper podpisał umowę z firmą Vistal na realizację całego zlecenia, wraz z mechanizmem zwodzącym.

Zastępczy dworzec w Gdańsku Głównym na czas przebudowy zabyt...

Nowy, zwodzony Most Stągiewny ma być gotowy do użytku w listopadzie 2022 roku. Wartość kontraktu to 6,6 mln. Zł
Obecnie trwają rozmowy między miastem, inwestorem i wykonawcą, których celem jest m.in. ustalanie harmonogramu logistycznego prac, by pogodzić je z kalendarzem turystycznym w dwóch kolejnych sezonach. Inwestycja ma być bowiem zakończona w 2022 roku.

Jeżeli wykonawcom uda się dotrzymać tych terminów, ponowne uruchomienie zwodzonego Mostu Stągiewnego zbiegnie się z 85. rocznicą zakończenia jego ostatniej gruntownej przebudowy. Bo wprawdzie w obiegowej opinii uważany jest za zabytkowy - to całkiem współczesna konstrukcja, chociaż przeprawa przez rzekę istniała w tym miejscu od wieków.

Pierwszy, udokumentowany historycznie drewniany most, zbudowano w tym miejscu prawdopodobnie w 1576 roku.
Wiązało się to z powstaniem nowego traktu wylotowego z miasta, który przecinał otaczającą je historyczną fosę.

Wykorzystano ją jako leże Nowej Motławy, utworzonej, by chronić spichlerze powstające na wyspie. Już ok. 1600 roku odnawiano uszkodzone części konstrukcji mostu. Według archiwalnych dokumentów powodem było gnicie drewnianych elementów: nowe podwaliny wykonano więc z kamienia.

Kolejne historyczne źródła informują, że w 1817 r. most był już w bardzo złym stanie, szwankował m.in. mechanizm obrotowy (potrzeba było aż ośmiu mężczyzn, aby unieść zwodzoną część, choć przeciwwagą były kamienne skrzynie). Ponieważ sytuacja się pogarszała, a ruch w mieście wzrastał - w 1863 roku Rada Miasta postanowiła zbudować nowy most. Jednak i ten wkrótce okazał się niedostatecznie solidny: w 1911 roku wzmacniano konstrukcję, co i tak nie wystarczyło na długo.

Zwiększony ruch tramwajowy i samochodowy na drodze, a także potrzeby żeglugi spowodowały, że już niebawem zapadła decyzja o jego gruntownej przebudowie, którą zrealizowano w latach 1936-37.

Dotychczasowy most obrotowy zastąpiła metalowa konstrukcja jednoklapowa, wsparta na kamiennych przyczółkach. Zmieniła się nie tylko konstrukcja, gabaryty (nowy był o 3 m szerszy), ale nawet położenie mostu (nowy leżał prawie pośrodku toru wodnego). Pierwsza ze zmian miała poprawić bezpieczeństwo pieszych i pasażerów komunikacji miejskiej (przez most przebiegały wówczas 3 trasy tramwajowe), druga - ułatwiała żeglugę.

W obliczu planowanej kolejnej przebudowy warto zwrócić uwagę na to, że w czasie poprzedniej projektanci i konstruktorzy przeprowadzili badania dotyczące nie tylko historii kolejnych mostów, zajmowali się również dziejami budowy Stągwi. Z dokumentów wynika, że brano pod uwagę zagrożenia dla stabilności ich konstrukcji. Obawiano się wówczas, że Brama Stągiewna może się przekrzywiać z powodu natężenia prac budowlanych.

Po wojennych zniszczeniach Most Stągiewny odbudowano jako stały. Jeszcze w 1973 roku przeprowadzono kolejny, poważny remont, którego celem było zwiększenie jego nośności (do 40 t.). Jednak dzisiaj znajduje się w strefie ulic, na których obowiązuje zakaz wjazdu pojazdów o nośności powyżej 3,5 t.

Od ponad 20 lat istnieje plan przywrócenia do pierwotnej funkcji 6. mostów zwodzonych (oprócz Stągiewnego to mosty Na Stępce, Zielony, Krowi, Chmielny i Toruński na Nowej Motławie)

W 2019 roku do tej listy doszła jeszcze planowana odbudowa mostu na ul. Szopy. Jednak już teraz pojawiają się głosy, że takie konstrukcje nie tylko generują koszty na etapie inwestycyjnym, ale również ich eksploatacja wymagać będzie nakładów, a otwieranie mostów centrum miasta będzie dezorganizować ruch pieszy i samochodowy. Dlatego planowana przebudowa i funkcjonowanie Mostu Stągiewnego ma ogromne znaczenie dla tych planów.

TOP 100 POMORSKICH FIRM - RAPORT:

POLECAMY NA STREFIE BIZNESU:

Covid nie odpuszcza. Będą kontrole

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie