Rozbudowa Portu Zewnętrznego w Gdyni ma poparcie Sejmu. Ma powstać głębokowodny Port Zewnętrzny. Powierzchnia portu zwiększy się o 180 ha

red.Zaktualizowano 
W Porcie Gdynia odnotowano wzrost skonteneryzowanych przeładunków na poziomie 14 procent w pierwszym półroczu 2019 w stosunku do analogicznego okresu 2018 roku. Brak wolnych terenów dla dalszego rozwoju portu stał się olbrzymim problemem, dlatego Zarząd Morskiego Portu Gdynia SA zdecydował o realizacji zadania na miarę dokonań inżyniera Tadeusza Wendy, budowniczego gdyńskiego portu w latach dwudziestych XX wieku. Na sztucznym lądzie, w oparciu o istniejące nabrzeża: Śląskie i Szwedzkie, ma powstać głębokowodny Port Zewnętrzny wychodzący ponad obecny falochron ochronny, zwiększając powierzchnię portu o 180 ha oraz zdolności przeładunkowe o 2,5 mln TEU.

Projekt budowy obiektu wychodzącego w morze jest jedyną szansą nie tylko na dynamiczny rozwój portu, ale także na utrzymanie jego zdolności konkurencyjnej oraz wysokiej pozycji na rynku usług portowych w regionie Morza Bałtyckiego. Rozwój portów jest nieodłącznie związany z infrastrukturą drogową i kolejową na i przy terenach portowych.

24 czerwca doszło do zawarcia umowy wartej 1,5 mld zł na projekt „Poprawa infrastruktury kolejowego dostępu do Portu Gdynia”, z czego 600 mln zł pochodzi ze środków unijnych.

Dzięki jednej z największych inwestycji z Krajowego Programu Kolejowego polskie porty będą w stanie zwiększyć swój potencjał dzięki obsłudze znacznie dłuższych pociągów. Czas rozładunków i załadunków skróci się od kilku do kilkudziesięciu minut.

Jednocześnie wzrośnie konkurencyjność portów ze względu na zwiększoną liczbę przyjmowanych i odprawianych ładunków. Kolej zyska na atrakcyjności względem innych środków transportu, a gospodarka kraju będzie rozwijać się jeszcze prężniej, generując przychody do budżetu centralnego i stymulując rozwój regionu.

Prace w Sejmie pomogły

Kolejne etapy inwestycji nie mogłyby się odbyć bez wsparcia legislacyjnego w kwestiach portowych. 19 lipca Sejm RP uchwalił nowelizację Ustawy o portach i przystaniach morskich, dając zielone światło do budowy Drogi Czerwonej, która będzie finansowana z środków centralnych.

To ogromny krok milowy na drodze do jednej z największych inwestycji Portu Gdynia. Jednym z założeń ustawy jest wprowadzenie możliwości uregulowania statusu dróg prowadzących do portów, które prowadzą działalność o podstawowym znaczeniu dla gospodarki narodowej. Dodatkowo nowela dostosowuje polskie prawo do wymogów unijnych. Nastąpi także rozszerzenie m.in. kompetencji administracji morskiej ministra w obszarze kontroli nad obrotem nieruchomościami położonymi na terenie portów morskich.

Najważniejsza jednak Ustawa dla Portu Gdynia w sprawie realizacji kluczowego dla rozwoju portu, jak i gospodarki regionu projektu dotyczy bezpośrednio budowy portów zewnętrznych. 9 sierpnia Sejm przyjął Spec-ustawę o inwestycjach w zakresie budowy portów zewnętrznych. Ma ona na celu wprowadzenie ułatwień, umożliwiających sprawną realizację projektów rozbudowy portów morskich. Dotyczy ona tzw. portów o podstawowym znaczeniu dla gospodarki narodowej, tj. portów w Gdyni, Gdańsku oraz zespołu portów Szczecin - Świnoujście, będących z ponad 95 procent udziałem Skarbu Państwa. Ustawa ma wspomóc pełne wykorzystanie potencjału przeładunkowego Portu Gdynia.

- W zeszłym roku porty polskie przyniosły 40 mld zł. To ogromny zastrzyk do naszego budżetu, w związku z tym nie możemy się zatrzymać nawet na chwilę, aby nie rozwijać portów. Na tę okoliczność została przygotowana specjalna Spec-ustawa dotycząca rozbudowy portów: w Gdańsku (jako rozbudowa Portu Centralnego), w Gdyni (budowa Portu Zewnętrznego) i w Świnoujściu (budowa terminala kontenerowego) - zaznaczył Marek Gróbarczyk, minister Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej.

Rozbudowa Portu Zewnętrznego w Gdyni ma poparcie Sejmu. Ma powstać głębokowodny Port Zewnętrzny. Powierzchnia portu zwiększy się o 180 ha

Wzrośnie tempo inwestycji

Ustawa ma kluczowe znaczenie dla tempa i sprawności realizacji inwestycji, szczególnie w sytuacji braku niezagospodarowanych terenów wewnątrz portowych, co ma miejsce szczególnie w porcie gdyńskim. Specustawa dot. budowy portów zewnętrznych usprawni realizację przełomowych inwestycji w polskich portach.

Minister wyjaśniał, że projekt nowych przepisów, który został przygotowany w resorcie gospodarki morskiej, wprowadza ułatwienia proceduralne usprawniające budowę portów zewnętrznych w ramach rozbudowy portów o podstawowym znaczeniu dla gospodarki narodowej.

Według szacunków resortu, bez nowej ustawy proces przygotowania inwestycji trwałby 7 lat, ale dzięki ustawie zostanie on skrócony do 3-4 lat.

- Projekt budowy Portu Zewnętrznego to największa inwestycja w nowożytnej historii Portu Gdynia, której celem jest zwiększenie możliwości przeładunkowych oraz wzmocnienie pozycji konkurencyjnej Portu Gdynia w regionie Morza Bałtyckiego - podkreśla Adam Meller, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia S.A. - Musimy stale inwestować i tworzyć taką infrastrukturę portową, która zaspokoi wymagania armatorów i poszczególnych terminali. Cieszymy się, że dostaliśmy zielone światło dla realizacji niezbędnych inwestycji dla rozwoju Portu, aby mógł konkurować na Bałtyku i stać się portem docelowym dla statków z najdalszych zakątków świata.

Kolejnym etapem było uzyskanie doradztwa prawnego, ekonomiczno-finansowego oraz technicznego w sprawie realizacji inwestycji.

Ministerstwo Inwestycji i Rozwoju RP we współpracy z Zarządem Morskiego Portu Gdynia SA ogłosiło przetarg na świadczenie doradztwa prawnego, ekonomiczno-finansowego oraz technicznego dla realizacji projektu pn. „Budowa Portu Zewnętrznego w Porcie Gdynia”.

Zarząd Morskiego Portu Gdynia zamierza zrealizować ten projekt w formule PPP (partnerstwa publiczno-prywatnego), jeżeli doradca w ramach prac wykaże, a następnie wybrany partner potwierdzi w ofercie, najkorzystniejszy stosunek korzyści do kosztów.

- Przyjęcie ustawy o portach zewnętrznych należy postrzegać w kontekście ambitnych planów inwestycyjnych Portu Gdynia, obsługującego coraz większe wolumeny ładunków. Wprowadzenie ułatwień proceduralnych przyspieszających budowę portów zewnętrznych jest szczególnie korzystne w sytuacji braku wolnych terenów rozwojowych w granicach administracyjnych portu. Realizacja projektu Portu Zewnętrznego w Gdyni ma służyć zarówno podniesieniu jego zdolności konkurencyjnej, zwiększając potencjał przeładunkowy i umożliwiając obsługę wielkich statków oceanicznych, jak i pozycji na bałtyckim rynku usług portowych - komentuje prof. UG, dr hab. Hanna Klimek z Instytutu Transportu i Handlu Morskiego. - Coroczne rekordy przeładunkowe, a także brak możliwości rozbudowy wewnątrz Portu pokazują, że Port Zewnętrzny jest kluczem do sukcesu. Ustawa o inwestycjach w zakresie budowy Portów Zewnętrznych pozwoli na dynamiczny rozwój Portu Gdynia i wykorzystania jego ogromnego potencjału. Cieszymy się, że dostaliśmy zielone światło dla realizacji niezbędnych inwestycji dla rozwoju Portu, aby mógł konkurować na Bałtyku i stać się portem docelowym dla statków z najdalszych zakątków świata - komentuje Adam Meller, prezes ZMPG S.A.

Nowa obrotnica, pogłębienie basenów portowych i podejścia do 16,5 metra oraz budowa Portu Zewnętrznego to najbliższa przyszłość gdyńskiego portu, który ze względu na brak wolnych terenów dosłownie i w przenośni musi wyjść w morze.

Dzieło rozpoczęte przez inżyniera Tadeusza Wendę ma dzisiaj swoich godnych kontynuatorów, którzy podjęli zadanie tworzenia nowej tkanki portowej. Najwyższa jakość zarządzania i stale rosnąca liczba obsługiwanych ładunków to wyraźny sygnał, że Port Gdynia jest na dobrej drodze wzrostu gospodarczego, najlepiej wykorzystuje potencjał regionu Morza Bałtyckiego, a co najważniejsze robi to z duchem zrównoważonego rozwoju w idei green port.

polecane: Porozumienie PKO Banku Polskiego z PFRON to nowe miejsca pracy

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 1

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

t
takie robi wrażenie

Tekst sponsorowany?

Dodaj ogłoszenie