Kiedy otwarcie przystanku SKM Gdynia Orłowo?
Mieszkańcy Orłowa w sygnałach przesłanych do „Dziennika Bałtyckiego” martwią się, czy aby na pewno tempo prowadzonych przy przystanku SKM Gdynia Orłowo prac, umożliwi otwarcie tunelu zgodnie z zapowiadaną wcześniej przez SKM datą - 4 lipca. Obecnie w tunelu trwają intensywne roboty, a na ogrodzeniu znajduje się tablica z informacją, że zakaz wejścia/przejścia obowiązuje właśnie do 4 lipca. Wejście na peron możliwe jest jedynie od strony północnej, dodatkowo wyłączona jest platforma pionowa (winda), co powoduje dodatkowe utrudnienia szczególnie dla osób starszych i z niepełnosprawnościami.
Sezon letni w Orłowie już się rozpoczął, przez peron regularnie przewijają się setki turystów i mieszkańców dzielnicy. Przedstawiciele SKM w rozmowie z nami przyznają, że chociaż pierwotnego terminu nie da się utrzymać, opóźnienie nie będzie długie, bo już 20 lipca tunel ma być dostępny.
- Przejście podziemne zostanie udostępnione pasażerom 20 lipca 2022, ale w stanie surowym. W późniejszym czasie będą tam trwały jeszcze prace wykończeniowe, które będą stanowiły utrudnienie dla pasażerów jedynie w nieznacznym stopniu - np. zawężenie szerokości przejścia. Zakładamy, że zakończenie wszystkich prac na peronie nastąpi w I kwartale 2023 r. - podkreśla Sławomir Szlendak, dyrektor ds. Handlowych w PKP SKM w Trójmieście.
Dodatkowo planowana jest również wymiana platform dźwigowych, które podobnie jak pozostałe platformy powiązane z kładką nad torami na tereny miejskie i peron dalekobieżny, należą do PKP Polskie Linie Kolejowe. Te mają być w przyszłości wymienione na windy.
- PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. przygotowują się do ogłoszenia przetargu na przebudowę 4 szybów windowych na stacji Gdynia Orłowo, które zastąpią obecne platformy pionowe. Elektryczne windy ułatwią dostęp do peronów stacji zwłaszcza osobom o ograniczonych możliwościach poruszania się. Planowana wielkość kabin umożliwi także wygodny przewóz rowerów. Zakończenie prac planowane jest w grudniu 2023 r. - poinformował nas Przemysław Zieliński z zespołu prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
Remont SKM Gdynia Orłowo. Co się zmieni?
Środkowa część przystanku ma być zwężona i wyprostowana, co zapewni większą widoczność drużynom pociągowym, a tym samym zwiększy bezpieczeństwo. Zejście z peronu od strony galerii handlowej „Klif” oraz Sopotu nadal będzie prowadzić schodami do przejścia podziemnego. Zostaną one doposażone w windę przystosowaną do przewozu osób z niepełnosprawnością oraz rowerów. To element, którego do tej pory brakowało przy południowym wyjściu ze stacji.
Peron, schody prowadzące do przejścia podziemnego oraz winda będą zadaszone wiatą. Zniknie będąca w złym stanie asfaltowa nawierzchnia. Projekt zakłada ułożenie nowej – z prefabrykowanych, antypoślizgowych elementów betonowych. Wytyczone zostaną również strefy zagrożenia przy obu krawędziach peronu, a także dotykowe ścieżki dla osób niewidomych i słabowidzących. Będą one prowadzić do schodów i wind, a także innych istotnych elementów stacji.
Na przystanku przewidziano montaż dwóch wiatrołapów, koszy na odpadki oraz łącznie dziesięciu ławek. Całość uzupełni oznakowanie peronu, gabloty informacyjne, a także dotykowe panele z informacjami dla osób niewidomych i słabowidzących.
W ramach inwestycji zaplanowano:
- przebudowę układu torowego w rejonie peronu,
- przebudowę peronu – wymianę nawierzchni,
- budowę wiaty przykrywającej cały przystanek,
- montaż elementów małej architektury,
- montaż windy przy południowym wejściu na stację.
Rajd Pojazdów Zabytkowych
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?