Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Remont Dworca Głównego w Gdańsku. Windy, ruchome schody, przebudowane perony

Maciej Pietrzak
mat. prasowe
Wkrótce Dworzec Główny PKP w Gdańsku przejdzie remont. Na miejscu pojawią się m.in. windy i ruchome schody.

Przedsiębiorstwo Usług Technicznych Intercor, NDI i Poleko Budownictwo oraz Budimex - to trzej wykonawcy, którzy złożyli ofertę w przetargu na przebudowę infrastruktury kolejowej Dworca Głównego w Gdańsku. Za swoje usługi zaproponowały kolejno kwoty 60,9, 61,5 i 70,8 mln zł i wszystkie zmieściły się w budżecie przewidzianym przez PKP na tą inwestycję. Równolegle prowadzone będą prace nad modernizacją samego gmachu dworca.

Zobacz też: Kontrowersyjne słupki znikną sprzed Dworca Głównego w Gdańsku

Głównym kryterium oceny ofert (w 60 procentach) jest cena, w 20 proc. termin realizacji i gwarancja. Jako że wszystkie trzy firmy zaproponowały takie same okresy - odpowiednio 31 i 60 miesięcy, umowa najprawdopodobniej zostanie podpisana z firmą Intercor, która zaproponowała najniższą cenę.

Irytację pasażerów i gdańszczan od lat budzi stan techniczny głównie infrastruktury wokół dworca, szczególnie przejść podziemnych i peronów. Nie ma na nich skutecznego sposobu przekazywania wiadomości podróżnym.

- Codziennie podróżuję stąd SKM-ką i niemal za każdym razem jakiś podróżny pyta się, czy dotarł na odpowiedni pociąg. Najczęściej pomyłki dotyczą osób, które chcą się pojechać szynobusem PKM na lotnisko - podkreśla potrzebę zmian pasażer, pan Mirosław.

Więcej: Będzie modernizacja dworca Gdańsk Główny [WIZUALIZACJE]

Tak dzieje się zarówno w przejściu podziemnym od ul. Podwale Grodzkie - do schodów (także ruchomych) prowadzących na dworzec PKS Gdańsk, jak też w przejściu od gmachu dworca do peronów nr 1 i 2 - przy których zatrzymują się pociągi regionalne i dalekobieżne.

Jak zapewnia PKP PLK w najbliższym czasie ta sytuacja ma się zmienić. Kompleksowo przebudowane zostaną dwa perony.

- Będą one lepiej oświetlone, wyższe, zapewnią wygodniejszy niż obecne dostęp do pociągów. Pasażerowie będą korzystać z nowych ławek i tablic informacyjnych. Poprawione zostanie oznakowanie. Historyczny kształt zachowają wiaty, lecz kompleksowa renowacja podkreśli ich wygląd - informuje Mirosław Siemieniec - rzecznik prasowy PKP PLK.

Prace obejmą też przejścia podziemne - od strony ulicy Podwale Grodzkie do ul. 3 Maja, prowadzące do wejść na perony dalekobieżne i podmiejskie oraz drugie, łączące budynek dworca z peronami dalekobieżnymi. W przejściach tych komunikację ułatwią cztery windy i tyle samo kompletów ruchomych schodów.

Dużo zmieni się także w samym budynku dworca. Te prace potrwać mają ok. 15 miesięcy. Wnętrze obiektu wypełni nawiązująca do przeszłości drewniana stolarka okien i drzwi. Nie zabraknie wielu nowych rozwiązań elektronicznych, takich jak system informacji pasażerskiej czy monitoring. Przemieszczanie się ułatwią pasażerom ruchome schody. Wyburzone zostaną także antresole w części dworca, gdzie znajduje się bar McDonald’s. Zmiany będą widoczne także na zewnątrz budynku - remont obejmie elewację oraz dach dworca. Swoją funkcję - na pasaż handlowo-gastronomiczny połączony z tunelem podziemnym - zmieni też plac przed głównym wejściem na dworzec. Zakres modernizacji dworca i infrastruktury konsultowany był z konserwatorem zabytków.

[email protected]

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Co dalej z limitami płatności gotówką?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki