Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Rekordowe przeładunki kontenerów w Porcie Gdynia

MT
Przez ostatnie 9 lat wolumen przeładunków w Porcie Gdynia wzrósł o 63%, co oznacza, że rozwój ten jest szybszy, niż wzrost gospodarczy Polski. W 2019 r. w Porcie Gdynia przeładowano łącznie 897 125 TEU kontenerów.

Oznacza to wzrost o 11,6 % w stosunku do wyniku roku 2018 - drugi największy na Bałtyku. Zaś w pierwszym kwartale 2020 roku, pomimo światowej pandemii uzyskaliśmy wzrost przeładunków o 4,9% w stosunku do roku 2019. Krajowy sektor logistyczny coraz chętniej korzysta z usług polskich terminali na Bałtyku, do czego przyczynia się poprawa infrastruktury dostępowej, w tym modernizacje linii kolejowych i oddane w ostatnich latach odcinki autostrad i dróg ekspresowych.

Polska stała się liderem w zakresie przeładunku kontenerów w portach bałtyckich. Z raportu o rynku kolejowym w 2019 opublikowanego przez UTK wynika, że Dynamika rozwoju przeładunków w Gdyni i Gdańsku w ostatnich latach była wyższa niż rozwój lądowego transportu intermodalnego w naszym kraju. W ubiegłym roku na Bałtyku przeładowano 11,24 mln TEU, z czego 27% przeładunków, to jest 3,05 mln TEU zostało przeładowanych w tym regionie.

Przeładunki kontenerów w lipcu w Porcie Gdynia wzrosły aż o 18 % w stosunku do lipca ubiegłego roku. Gdyński port utrzymuje również świetne, ogólne wyniki przeładunkowe z ubiegłego roku i wszystko wskazuje na to, że mimo pandemii i globalnej recesji jest szansa na kolejny rekord w przeładunkach na koniec roku. Dynamika wzrostu w pierwszych 7 miesiącach roku wyniosła 98,9 procent.

Trudne czasy dla gospodarki, jakie nastąpiły w wyniku pandemii COVID19 pokazują, jak bardzo istotne są porty dla kraju. Port Gdynia jako jeden z trzech portów o podstawowym znaczeniu dla gospodarki narodowej był najbardziej sprawną granicą Państwa Polskiego, zapewniającą ciągłość dostaw i utrzymanie łańcuchów logistycznych. Port Gdynia wprowadził szereg procedur, które umożliwiły ciągłość dostaw, w tym urządzeń medycznych i leków. W czasie, gdy praktycznie całkowicie wstrzymany został ruch lotniczy, kolejowy, a ruch drogowy odbywał się z bardzo dużymi utrudnieniami, porty morskie działały w pełni wydajnie. To daje jasny sygnał, jak bardzo porty morskie są nam potrzebne. Warto też podkreślić to, na co zwracał już uwagę Eugeniusz Kwiatkowski – mała granica przebiegająca przez Port w Gdyni jest w istocie granicą z całym światem, bowiem tylko od naszej przedsiębiorczości zależy, jak dużo ładunków i w jaki rejon świata chcemy wysłać, a do większości krajów świata można przecież wysłać transport bezpośrednio drogą morską. IMO podaje, że ponad 70% przepływu towarów odbywa się drogą morską.

W Porcie Gdynia wszystkie inwestycje kontynuowane są zgodnie z harmonogramem. Do największych zaliczyć z pewnością można pogłębienie toru podejściowego i przebudowę nabrzeży, budowę Publicznego Terminalu Promowego oraz przebudowę infrastruktury kolejowej. Całkowita wartość inwestycji infrastrukturalnych w obrębie Portu Gdynia to blisko 3 miliardy złotych.

Stały wzrost przeładunków i dobre prognozy na kolejne lata stanowią mocny argument za rozwijaniem portu gdyńskiego. Strategiczną inwestycją jest głębokowodny Port Zewnętrzny, który powstanie w oparciu o istniejące Nabrzeże Śląskie - na sztucznym lądzie wychodzącym poza obecny falochron ochronny. Jego budowa stała się koniecznością w obliczu rosnącej konkurencji rynkowej oraz prognoz w zakresie popytu na przeładunki kontenerowe w polskich portach morskich, mówiących o wzroście do poziomu około 9,5 mln TEU w 2050 roku.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Dlaczego chleb podrożał? Ile zapłacimy za bochenek?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki