Recykling to dobry biznes? W Trójmieście powstanie stocznia złomowa

Kazimierz Netka
SMW specjalizuje się w budowie i remontach statków
SMW specjalizuje się w budowie i remontach statków T.Bołt
Dotąd budowaliśmy, a teraz jeszcze będziemy - demontować statki. Jest projekt, aby w Trójmieście powstała stocznia złomowa, umożliwiająca recykling wycofanych jednostek.

Próby stworzenia stoczni złomowej podjęła się pani syndyk masy upadłościowej Stoczni Marynarki Wojennej w Gdyni.

- Podjęliśmy te starania, by wtedy, gdy okaże się, że na rynku istnieje duże zapotrzebowanie na stocznie złomowe, móc świadczenie takich usług rozpocząć, bez zbędnej zwłoki - mówi Magdalena Smółka, syndyk masy upadłościowej Stoczni Marynarki Wojennej w Gdyni. - Na razie nie można powiedzieć, że Stocznia Marynarki Wojennej zmieni profil produkcji. Po prostu, staramy się o różne uprawnienia.

Dotychczas w demontażu starych jednostek pływających specjalizują się stocznie w takich krajach jak Indie, Bangladesz i nie zawsze robione jest to zgodnie z przepisami dotyczącymi ochrony środowiska czy warunków zatrudniania. Recykling statków, nie jest bowiem przedsięwzięciem łatwym do zrealizowania. Zwłaszcza w Europie, gdzie obowiązują wyśrubowane normy ekologiczne i pracy.

- Zasady i warunki demontażu statków reguluje konwencja recyklingowa - stwierdza kpt. ż. w. dr inż. Andrzej Królikowski, dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni. - Ona wymusza zobowiązania środowiskowe. Statek musi mieć listę elementów stwarzających zagrożenie dla środowiska, a wbudowanych na przykład w kadłub. Przy rozbiórce jednostki trzeba się z tych elementów rozliczyć. Stocznie recyklingowe istnieją od lat. Działają one na przykład w Bangladeszu, w Karaczi.

Czy recykling to dobry biznes - CZYTAJ WIĘCEJ w piątkowym ( 18.10), papierowym wydaniu "Dziennika Bałtyckiego", gdzie zamieściliśmy pełną wersję tekstu.

TU kupisz e-wydanie "Dziennika Bałtyckiego"!

Treści, za które warto zapłacić!
REPORTAŻE, WYWIADY, CIEKAWOSTKI


Zobacz nasze Magazyny: REJSY, HISTORIA, NA WEEKEND

Wideo

Komentarze 8

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

m
marynarz 60 lat

Witam!Oczywiście niech szybko powstaje tam gdzie są tylko wolne nabrzeża do tego przystosowane. Żadna praca nam nie zaszkodzi. Musi być tylko prowadzona zgodnie z przepisami i pod nadzorem. Tylko kto ochroni nas przed szkodliwymi, trującymi gazami i produktami z rozbiórki. Trafią się takie statki, że głowa nas wszystkich rozboli od Trojmiasta do w-wy i nie tylko. Znam tą robotę i wiem, że jest opłacalna!!! Najtaniej w suchym doku duże lub na plaży tak jak w Afryce małe.

g
gość

Dopłacimy do tego interesu.

s
smolka

czy walesa zalatwil z Immigration sprawe z kalesonami i tuzinem butelek szampana zwinietymi na bankiecie "Cz. z Nadziei.....moglby dostarczyc na otwarcie stoczni zlomowej

K
KC

Ciekawe co zrobia z azbestem?

G
Gość

rzeklem

w
walesa lech

ducha nie gasic

r
rostowski

genialny pomysl

w
walesa lech

ducha nie gasic

Dodaj ogłoszenie