Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Raporty ws. Trasy Kaszubskiej do poprawki. Opóźnienia w budowie potrwają nawet rok

Edyta Litwiniuk
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad będzie musiała poprawić raport oddziaływania na środowisko dla projektowanej drogi ekspresowej na odcinku Lębork - obwodnica Trójmiasta, czyli tzw. Trasy Kaszubskiej. Ustaliliśmy, że decyzja komisji nie oznacza, że prace będą musiały zacząć się od początku, opóźni to jednak na pewno budowę ekspresówki.

Ponad dwa lata temu GDDKiA złożyła dokumentację dotyczącą budowy Trasy Kaszubskiej do Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Gdańsku. Przez ten czas analizowała ona dokumentację. W czerwcu tego roku, zamiast wydać decyzję w tej sprawie, RDOŚ przekazała ją do wyższej instancji, czyli Krajowej Komisji do spraw Ocen Oddziaływania na Środowisko.

Powodem, jak mówiła wtedy dyrektor RDOŚ, Hanna Dzikowska, były wątpliwości co do prawidłowości wyboru wariantu przebiegu drogi najlepszego dla środowiska. Zdaniem dyrekcji, lepszy środowiskowo był wariant północy, drogowcy w raporcie wskazali zaś wariant południowy, wiążący się z większymi wyburzeniami i wycinką lasów w okolicach Lęborka.

Ze stanowiska komisji wynika, że GDDKiA będzie musiała poprawić swój raport. Miała ona sporo uwag do dokumentu.
- Raport zawiera wiele nieścisłości, wymaga uporządkowania i uzupełnień - ocenili w swoim stanowisku członkowie zespołu roboczego, któremu przewodniczyła Joanna Maćkowiak-Pandera, była wiceminister środowiska.

W stanowisku podniesiono zastrzeżenia, jakie miała gdańska dyrektor RDOŚ. Chodzi m.in. o nie odniesienie się do strategicznej oceny oddziaływania na środowisko, przeprowadzonej dla Programu Przebudowy Dróg Krajowych na lata 2011-2015. Tam jako wariant lepszy środowiskowo wskazano wariant północny. Program stanowi dokument nadrzędny dla projektowanej S6. Komisja wskazała kwestie do poprawy w raporcie, jak np. zastosowanie w analizie jasnych i mierzalnych kryteriów.

Drogowcom zalecono też przeprowadzenie oceny oddziaływania na zdrowie ludzi, analizę potencjalnych konfliktów społecznych wraz z "opisowym wynikiem konsultacji społecznych". GDDKiA powinna też uwzględnić w raporcie północny krajowy korytarz ekologiczny. W podsumowaniu komisja napisała: - Raport o oddziaływaniu na środowisko uniemożliwia wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach. Zespół rekomenduje wezwanie inwestora do uzupełnienia i poprawienia raportu.
Jak udało nam się ustalić, te zastrzeżenia nie oznaczają, że prace nad Trasą Kaszubską muszą zostać powtórzone od początku, bo poprawiona ma zostać ocena wyboru wariantu. To jednak może potrwać nawet rok.

Ze strony gdańskiej GDDKiA nie doczekaliśmy się odpowiedzi na pytania o dalsze losy Trasy Kaszubskiej i jej przebiegu.
- Nie będzie komentarza. Czekamy na decyzję RDOŚ - ucina Piotr Michalski, rzecznik GDDKiA w Gdańsku. - Opinia komisji jest tylko dokumentem pomocniczym do wydania decyzji przez RDOŚ - powiedział.

- Nasza decyzja będzie identyczna jak stanowisko Krajowej Komisji. Wezwiemy inwestora do uzupełnienia dokumentacji - mówi dyrektor RDOŚ Hanna Dzikowska.

Decyzja ma trafić na biurko GDDKiA w czwartek.

[email protected]

Treści, za które warto zapłacić!
REPORTAŻE, WYWIADY, CIEKAWOSTKI


Zobacz nasze Magazyny: REJSY, HISTORIA, NA WEEKEND

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki