Firma przygotowywała się do postoju przez półtora roku i zgromadziła zapasy paliwa i innych produktów, tak, aby w czasie zatrzymania produkcji na bieżąco zaopatrywać sieć sprzedaży. Przerwy zatem nie odczują klienci lotosu.
Zaczynający się za kilka dni remont będzie największym w historii firmy. Obejmie m.in. instalacje powstałe w ramach zakończonego sześć lat temu Programu 10+. Prace remontowe będą dotyczyły w głównej mierze trzech instalacji destylacji ropy naftowej. Pełny zakres remontu „Wiosna 2017” obejmuje 55 instalacji, 2,5 tys. aparatów i rurociągów oraz ponad 3,5 tys. urządzeń i armatury. Oprócz przeglądów, wymiany aparatów i urządzeń, napraw i czyszczenia rurociągów i aparatów, wykonane zostaną pod nadzorem inspektorów Urzędu Dozoru Technicznego dziesiątki tysięcy rewizji, kontroli i badań diagnostycznych urządzeń, w celu dopuszczenia do dalszej eksploatacji.
Zakładany efekt to wzrost efektywność przerobu i produkcja najcenniejszych, lżejszych frakcji ropy naftowej, z których rafineria produkuje najwyższej jakości paliwa motorowe.
- Lotos dysponuje jedną z najnowocześniejszych rafinerii w Europie, a obecnie realizuje kolejną wielką inwestycję - Projekt EFRA, który sprawi, że osiągnie jeszcze wyższy poziom doskonałości technologicznej, znacznie pogłębiając przerób ropy i całkowicie zaprzestając produkcji wysokosiarkowego oleju opałowego. Zamiast tego paliwa, Lotos wyprodukuje dodatkowo ok. 900 tys. ton paliw motorowych oraz koks - podkreśla Jarosław Kawula, wiceprezes zarządu ds. produkcji w Grupie Lotos SA. - Podczas postoju, obok typowych prac remontowych, nastąpi połączenie nowych instalacji Projektu EFRA z istniejącą infrastrukturą oraz zrealizowanych zostanie kilka dużych zadań modernizacyjnych, zwiększających efektywność instalacji.
Czytaj również: Marcin Jastrzębski nowym prezesem Grupy Lotos
Postój remontowy „Wiosna 2017” wymaga zatrudnienia ok. 3 tys. pracowników z firm zewnętrznych, którzy będą pracować nieprzerwanie przez 6 tygodni w marcu i kwietniu, w wyniku czego, wraz z osobami odpowiedzialnymi za powstanie instalacji Projektu EFRA, w gdańskiej rafinerii pracować będzie jednocześnie blisko 5 tys. osób. Planowaniem postoju zajmuje się od 1,5 roku 100-osobowy zespół inżynierów.
- Jesteśmy dobrze przygotowani technicznie i organizacyjnie do tego największego w firmie przedsięwzięcia, dzięki doświadczeniu z poprzednich remontów i długotrwałym konsekwentnym przygotowaniom - deklaruje Tomasz Branicki, dyrektor ds. techniki w Grupie LOTOS. - Mamy sztab doświadczonych pracowników z pionu techniki i produkcji oraz służb pomocniczych, a także sprawdzonych wykonawców, zapewniających wysoką jakość, terminowość i bezpieczeństwo.
Rafineria w Gdańsku przerabia rocznie 10,5 mln ton ropy naftowej.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?