Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Radni Wejherowa, Redy i Rumi apelują: Obwodnica północna Trójmiasta OPAT musi powstać!

Joanna Kielas
Na połączonej sesji radni Wejherowa, Redy i Rumi zaapelowali o budowę Obwodnicy Północnej Aglomeracji Trójmiejskiej, dla rozwiązania problemów komunikacyjnych i poprawy standardu życia mieszkańców północnej i zachodniej części aglomeracji, położonej nad Zatoką Gdańską.

- Trasa ta istniała już na planach w 1978 roku. Potem były różne jej koleje. W 2007 roku 13 samorządów północnego Pomorza wspólnie opracowało dokumentacje drogi. A stan obecny jest taki, że planach inwestycji centralnych jej niestety nie ma - mówił burmistrz Redy Krzysztof Krzemiński. - Tymczasem Obwodnica Północna Aglomeracji Trójmiejskiej to swobodny dostęp do portu Gdynia, to dojazd do plaż Półwyspu Helskiego. To droga o istotnym znaczeniu gospodarczym nie tylko dla Redy. Jest dokumentacja, jest ustalony przebieg, my w Redzie wciąż blokujemy tereny pod inwestycje w korytarzu budowy OPAT.

OPAT to przedłużenie obwodnicy trójmiejskiej w Gdyni, droga - terenami gminy Kosakowo, omijając Rumię - ma połączyć się z drogą nr 216 w kierunku Pucka.

W ten sposób nowa trasa przejęłaby ruch turystyczny na półwysep, "a i ryby z Helu można by dowieźć prosto do portu w Gdyni", jak argumentował minister Kazimierz Plocke.

OPAT to zupełnie nowa trasa o długości prawie 15 kilometrów, z 6 lub 8 węzłami drogowymi, z dwoma pasami w każdą stronę. Koszt jej budowy to ok. 1 miliard złotych - tak wysoki, że lokalne samorządy nie są w stanie sobie z nim poradzić. Stąd apel do rządu.

- Oczywiście całym sercem jestem za OPAT, ale dotychczasowe starania wskazują, że nie jest to łatwe przedsięwzięcie - podkreśla Mieczysław Struk, marszałek województwa pomorskiego. - Warszawa nie rozumie tego projektu. Jeśli nawet ktoś z decydentów utknie w korku w Redzie, to uważa, że tak dzieje się tylko w szczycie sezonu. Oczywiście tak nie jest, bo droga krajowa nr 6 w Redzie czy Rumi jest notorycznie zakorkowana. Z badań wynika, że przejeżdża tędy 60 tys. pojazdów na dobę!

Jak argumentuje ministerstwo transportu, OPAT nie ma kategorii drogi krajowej, więc nie jest wpisany do inwestycji centralnych.
- Trzeba więc znaleźć sposób, by droga zyskała status krajówki - odpowiadają samorządowcy.

Obecni na spotkaniu posłowie zadeklarowali utworzenie ponadpartyjnego, specjalnego parlamentarnego zespołu ds. OPAT, który ma koordynować działania w Warszawie. A pomorscy samorządowcy kolejny raz w sprawie drogi spotkają się po tuż zakończeniu wakacji.

[email protected]

Treści, za które warto zapłacić!
REPORTAŻE, WYWIADY, CIEKAWOSTKI


Zobacz nasze Magazyny: REJSY, HISTORIA, NA WEEKEND

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki