Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Radni krytykują obwodnicę [PORÓWNAJ MAPY]

Joanna Surażyńska-Bączkowska
Utrudniony dojazd do szpitala, odcięcie niektórych terenów od miasta, spadek cen gruntów i duże koszty utrzymania dróg dojazdowych. Radni miasta punktują nową trasę obwodnicy.

Projekt obwodnicy Kościerzyny wciąż budzi emocje. Suchej nitki nie zostawili na nim mieszkańcy i przedsiębiorcy. Teraz przyszła kolej na radnych miasta. Podczas ostatniej sesji wystosowali apel do Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Gdańsku w związku z trwającymi pracami projektowymi związanymi z budową obwodnicy.

Rada Miasta Kościerzyna, po zapoznaniu się z projektem w ciągu drogi krajowej nr 20 Stargard Szczeciński - Gdynia, apeluje o uwzględnienie przez głównego inwestora takich rozwiązań, które w pełni zapewnią bezpieczeństwo komunikacyjne Kościerzyny i zwiększą komfort życia mieszkańców.

Po zapoznaniu się z projektem obwodnicy radni stwierdzili, że proponowane przez projektantów rozwiązanie komunikacyjne Węzła Zachód w znacznym stopniu utrudni możliwości wjazdu od strony Stargardu Szczecińskiego w ul. Hallera i wydłuży czas dotarcia pojazdów służb ratunkowych do Szpitala Specjalistycznego, a co za tym idzie spowoduje wzrost zagrożenia dla zdrowia i życia przewożonych w nich pacjentów.

- Apelujemy o zaprojektowanie Węzła Zachód z uwzględnieniem takich rozwiązań, które umożliwią sprawny i bezkolizyjny zjazd z obwodnicy z obu kierunków i pozwolą na dotarcie pojazdom uprzywilejowanym w krótkim czasie do szpitala -piszą radni w apelu. - Południowo-wschodnia część Kościerzyny to w głównej mierze tereny przeznaczone pod działalność przemysłową, tam też znajdują się osiedla mieszkaniowe. Projektowana obwodnica niemalże całkowicie odcina te tereny od miasta, co stanie się bardzo uciążliwe dla osób tam zamieszkałych i działających firm oraz w znacznym stopniu obniży atrakcyjność inwestycyjną terenów. Apelujemy o zaprojektowanie drogi dojazdowej służącej obsłudze terenów po południowo-wschodniej stronie obwodnicy i łączącej wspomniany obszar z ul. Wita Stwosza.

Radni zwracają też uwagę, że proponowane przez projektantów standardy dróg dojazdowych i technicznych będą kosztowne i trudne w utrzymaniu. Niezbędna byłaby nawierzchnia bitumiczna.

Postulaty mieszkańców w sprawie projektu zostały zebrane i przeanalizowane przez projektantów obwodnicy.

- Jeszcze za wcześnie, aby mówić o szczegółach - mówi Piotr Michalski, rzecznik prasowy GDDKiA w Gdańsku. - Zobaczymy, co się da zrobić i jakie zmiany w projekcie będą możliwe.


Obwodnica według starej koncepcji

Miała mieć 10,9 km długości. Koszt inwestycji szacowano na ok. 282 mln złotych.
Droga miała się zaczynać przed wjazdem do Kościerzyny od strony Bytowa i Chojnic. Dalej przebiegać przez osiedla Wierzysko, Plebanka oraz przez Nowy Klincz i Kościerską Hutę. Tam połączyć się z obecną drogą krajową nr 20.

Na plus:
- Obwodnica była dłuższa o 3,2 km dłuższa niż obecnie
- Projekt był uzgodniony ze wszystkimi samorządami
- Przeszedł konsultacje społeczne
- Lepsze rozwiązania techniczne, miały być wybudowane po dwa pasy w obu kierunkach
- Lepszy dojazd do Szpitala Specjalistycznego w Kościerzyna oraz Osiedla za Lasem

Na minus:
- Wielu mieszkańców uważało, że trasa mogła przebiegać tak, by ominąć miasto
- Kilkadziesiąt budynków przeznaczono do wyburzenia

Obwodnica w nowej wersji
Trasa ma mieć 7,6 km długości i przekrój 2+1. Ominie miasto od południa, wyprowadzając ruch tranzytowy z zatłoczonego centrum miasta.

Powstaną cztery węzły drogowe, łączące główną arterię z drogami niższych kategorii:
Kościerzyna Zachód (0+740 KM) - połączenie z droga powiatową Kościerzyna-Wdzydze;
Kościerzyna Południe (2+329 KM) - skrzyżowanie z drogą wojewódzką nr 214;
Kościerzyna Wschód (5+819 KM) - skrzyżowanie z drogą wojewódzką nr 221;
Wierzyca (7+293 KM) - skrzyżowanie z obecną drogą krajową nr 20.

Konsorcjum firm Strabag Sp. z o.o. i Helint+Worener Sp. z o.o. otrzymają za to 164.645.503,15 zł.

Na plus:
- Kierowcy, którzy nie będą chcieli wjeżdżać do Kościerzyny, będą mogli ominąć miasto
- Mniej budynków do wyburzenia

Na minus:
- Projekt nieuzgodniony z samorządami
- Utrudniony dojazd do szpitala, karetki będą musiały ominąć trzy ronda
- Wersja oszczędnościowa, 2+1, nie będzie dwóch pasów w obu kierunkach
- Niektóre tereny miasta staną się nieatrakcyjne
- Duże koszty utrzymania dróg dojazdowych, nie będzie nawierzchni bitumicznej
- Niektóre osiedla będą gorzej skomunikowane z miastem niż obecnie

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki