Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Radni i mieszkańcy Oliwy: miasto ignoruje nasz sprzeciw przeciwko planowanej budowie ulicy Nowej Sudeckiej koło Olivia Business Centre

Maciej Pietrzak
Maciej Pietrzak
staraoliwa.pl
Ulica Nowa Sudecka ma do końca 2022 roku połączyć al. Grunwaldzką i ul. Wita Stwosza przy kompleksie Olivia Business Centre. Rada Dzielnicy protestuje przeciw temu, że umowa na realizację inwestycji przygotowywana jest na linii miasto-deweloper bez możliwości wglądu dla mieszkańców, którzy budowie tej drogi są przeciwni. Ci podkreślają, że czteropasmowa ulica jeszcze bardziej zakorkuje już i tak niewydolną komunikacyjnie dzielnicę. Do spotkania z władzami miasta ma dojść w przyszłym tygodniu.

Sprawę kontrowersji wokół planów budowy ulicy Nowej Sudeckiej na bieżąco opisuje dzielnicowy portal staraoliwa.pl. W ostatnich dniach Rada Dzielnicy Oliwa przesłała dziś do Prezydent Miasta Gdańska oświadczenie wraz ze szczególnym apelem "o wstrzymanie inwestycji do czasu uczynienia transparentnym procesu ustaleń miasta z deweloperem i urealnienia wpływu mieszkańców na projekt budowy nowej ulicy". Inicjatywę wsparły w swoich osobnych pismach także stowarzyszenia: Forum Rad Dzielnic i Gdansk Tworzą Mieszkańcy (pełna treść tych pism w załącznikach).

O kształcie nowej ulicy i rozwiązaniach zastosowanych w jej projekcie mamy się dowiedzieć dopiero po podpisaniu umowy między miastem a deweloperem. Wtedy jednak nie będzie już żadnych możliwości wpływu na kształt planowanej inwestycji publiczno–prywatnej, która de facto powstaje za naszymi i mieszkańców plecami bez żadnych konsultacji społecznych

- Przez lata domagaliśmy się udziału w rozmowach nad kształtem tej ulicy. Władze oraz jednostki miasta odmawiały nam takiej możliwości zasłaniając się wstępną umową z prywatną firmą. O kształcie nowej ulicy i rozwiązaniach zastosowanych w jej projekcie mamy się dowiedzieć dopiero po podpisaniu umowy między miastem a deweloperem. Wtedy jednak nie będzie już żadnych możliwości wpływu na kształt planowanej inwestycji publiczno–prywatnej, która de facto powstaje za naszymi i mieszkańców plecami bez żadnych konsultacji społecznych. Przed ostatnimi wyborami samorządowymi deklarowano, że czas takich praktyk minął - czytamy w apelu.

W grudniu odpowiadając na interpelację miejskiej radnej Emilii Lodzińskiej która pytała o szczegóły Nowej Sudeckiej, wiceprezydent ds. inwestycji Alan Aleksandrowicz odpowiadał tak:

- Tzw. ulica Nowa Sudecka jest łącznikiem pomiędzy Al. Grunwaldzką a ul. Wita Stwosza zlokalizowanym na wysokości wlotu ul. Orkana do ul. Wita Stwosza z jednej strony i kończącym się skrzyżowaniem z Al. Grunwaldzką ze strony drugiej. Ulica będzie posiadać po dwa pasy ruchu w każdym kierunku, po jednym na wprost oraz po jednym do zjazdu do tuneli i garaży podziemnych spółki Olivia Complex. Zgodnie z parametrami będzie to droga lokalna o kategorii KR 3 z pasami rowerowymi po obu stronach. Projektowana prędkość dla niej to 30 km/h. Aktualnie Wydział Programów Rozwojowych jest w trakcie finalizacji dwóch umów pomiędzy Gminą Miasta Gdańska a Spółką Olivia Complex na realizację wspomnianej inwestycji drogowej. Realizacja zostanie podzielona na dwa etapy, które będą mogły być realizowane odrębnie, na podstawie jednej wspólnej i kompletnej dokumentacji. Jeden z etapów będzie realizować samodzielnie, na swój własny koszt, spółka Olivia Complex (etap od Al. Grunwaldzkiej do wysokości ul. Wąsowicza) wraz z częścią podziemną i wjazdami do garaży, na podstawie art. 16 ustawy o drogach publicznych. Drugi etap (od wysokości ul. Wąsowicza do skrzyżowania z ul. Wita Stwosza) realizować będzie Gmina przy udziale finansowym spółki Olivia Complex w wysokości 34 proc. kosztów tej części - na podstawie art. 3 ust 5 ustawy o finansowaniu infrastruktury transportu lądowego. Docelowy układ drogowy powinien powstać do końca 2022 r. Zgodnie z kosztorysami szacunkowymi zweryfikowanymi przez GZDiZ łączny koszt realizacji planowany jest na poziomie 20.929.472,13 zł - pisał wiceprezydent.

Od początku byliśmy przeciwni tej inwestycji, która wtłoczy jeszcze więcej samochodów na wąskie uliczki starej Oliwy

- Od początku byliśmy przeciwni tej inwestycji, która wtłoczy jeszcze więcej samochodów na wąskie uliczki starej Oliwy. Szczególnie, że Nowa Sudecka ma być "mini autostradą" z dwoma pasami ruchu w obu kierunkach plus po jednym pasie rowerowym. Niestety miasto dotąd odmawiało nam jakiegokolwiek dostępu do dokumentacji tej inwestycji, tłumacząc się że jest ona realizowana w ramach tzw. umowy 16-stkowej z deweloperem, która konsultowania inwestycji ze stroną społeczną nie przewiduje - mówi nam Przewodniczący Zarządu Dzielnicy Oliwa Tomasz Strug.

Jak się dowiedzieliśmy ostatecznie do spotkania Rady Dzielnicy z wiceprezydentem ds. inwestycji Alanem Aleksandrowiczem i Dyrektorem Wydziału Programów Rozwojowych Marcinem Dawidowskim ma dojść w piątek 7 lutego. Do sprawy będziemy wracać.

Na których gdańskich ulicach najczęściej dochodzi do wypadków:

WSZYSTKO DLA KIEROWCÓW:

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki