Sprawę kontrowersji wokół planów budowy ulicy Nowej Sudeckiej na bieżąco opisuje dzielnicowy portal staraoliwa.pl. W ostatnich dniach Rada Dzielnicy Oliwa przesłała dziś do Prezydent Miasta Gdańska oświadczenie wraz ze szczególnym apelem "o wstrzymanie inwestycji do czasu uczynienia transparentnym procesu ustaleń miasta z deweloperem i urealnienia wpływu mieszkańców na projekt budowy nowej ulicy". Inicjatywę wsparły w swoich osobnych pismach także stowarzyszenia: Forum Rad Dzielnic i Gdansk Tworzą Mieszkańcy (pełna treść tych pism w załącznikach).
O kształcie nowej ulicy i rozwiązaniach zastosowanych w jej projekcie mamy się dowiedzieć dopiero po podpisaniu umowy między miastem a deweloperem. Wtedy jednak nie będzie już żadnych możliwości wpływu na kształt planowanej inwestycji publiczno–prywatnej, która de facto powstaje za naszymi i mieszkańców plecami bez żadnych konsultacji społecznych
- Przez lata domagaliśmy się udziału w rozmowach nad kształtem tej ulicy. Władze oraz jednostki miasta odmawiały nam takiej możliwości zasłaniając się wstępną umową z prywatną firmą. O kształcie nowej ulicy i rozwiązaniach zastosowanych w jej projekcie mamy się dowiedzieć dopiero po podpisaniu umowy między miastem a deweloperem. Wtedy jednak nie będzie już żadnych możliwości wpływu na kształt planowanej inwestycji publiczno–prywatnej, która de facto powstaje za naszymi i mieszkańców plecami bez żadnych konsultacji społecznych. Przed ostatnimi wyborami samorządowymi deklarowano, że czas takich praktyk minął - czytamy w apelu.
W grudniu odpowiadając na interpelację miejskiej radnej Emilii Lodzińskiej która pytała o szczegóły Nowej Sudeckiej, wiceprezydent ds. inwestycji Alan Aleksandrowicz odpowiadał tak:
- Tzw. ulica Nowa Sudecka jest łącznikiem pomiędzy Al. Grunwaldzką a ul. Wita Stwosza zlokalizowanym na wysokości wlotu ul. Orkana do ul. Wita Stwosza z jednej strony i kończącym się skrzyżowaniem z Al. Grunwaldzką ze strony drugiej. Ulica będzie posiadać po dwa pasy ruchu w każdym kierunku, po jednym na wprost oraz po jednym do zjazdu do tuneli i garaży podziemnych spółki Olivia Complex. Zgodnie z parametrami będzie to droga lokalna o kategorii KR 3 z pasami rowerowymi po obu stronach. Projektowana prędkość dla niej to 30 km/h. Aktualnie Wydział Programów Rozwojowych jest w trakcie finalizacji dwóch umów pomiędzy Gminą Miasta Gdańska a Spółką Olivia Complex na realizację wspomnianej inwestycji drogowej. Realizacja zostanie podzielona na dwa etapy, które będą mogły być realizowane odrębnie, na podstawie jednej wspólnej i kompletnej dokumentacji. Jeden z etapów będzie realizować samodzielnie, na swój własny koszt, spółka Olivia Complex (etap od Al. Grunwaldzkiej do wysokości ul. Wąsowicza) wraz z częścią podziemną i wjazdami do garaży, na podstawie art. 16 ustawy o drogach publicznych. Drugi etap (od wysokości ul. Wąsowicza do skrzyżowania z ul. Wita Stwosza) realizować będzie Gmina przy udziale finansowym spółki Olivia Complex w wysokości 34 proc. kosztów tej części - na podstawie art. 3 ust 5 ustawy o finansowaniu infrastruktury transportu lądowego. Docelowy układ drogowy powinien powstać do końca 2022 r. Zgodnie z kosztorysami szacunkowymi zweryfikowanymi przez GZDiZ łączny koszt realizacji planowany jest na poziomie 20.929.472,13 zł - pisał wiceprezydent.
Od początku byliśmy przeciwni tej inwestycji, która wtłoczy jeszcze więcej samochodów na wąskie uliczki starej Oliwy
- Od początku byliśmy przeciwni tej inwestycji, która wtłoczy jeszcze więcej samochodów na wąskie uliczki starej Oliwy. Szczególnie, że Nowa Sudecka ma być "mini autostradą" z dwoma pasami ruchu w obu kierunkach plus po jednym pasie rowerowym. Niestety miasto dotąd odmawiało nam jakiegokolwiek dostępu do dokumentacji tej inwestycji, tłumacząc się że jest ona realizowana w ramach tzw. umowy 16-stkowej z deweloperem, która konsultowania inwestycji ze stroną społeczną nie przewiduje - mówi nam Przewodniczący Zarządu Dzielnicy Oliwa Tomasz Strug.
Jak się dowiedzieliśmy ostatecznie do spotkania Rady Dzielnicy z wiceprezydentem ds. inwestycji Alanem Aleksandrowiczem i Dyrektorem Wydziału Programów Rozwojowych Marcinem Dawidowskim ma dojść w piątek 7 lutego. Do sprawy będziemy wracać.
Na których gdańskich ulicach najczęściej dochodzi do wypadków:
WSZYSTKO DLA KIEROWCÓW:
- Tego NIE MOŻESZ robić w samochodzie, bo dostaniesz mandat
- Niebezpieczne drogi krajowe na Pomorzu. Warto to wiedzieć!
- TOP 10 aplikacji dla kierowcy. Warto to sprawdzić!
- PRAWO JAZDY do wymiany. Ile to kosztuje?
- OC na Pomorzu najdroższe w Polsce! Od czego zależy składka?
- [QUIZ] Czy wiesz, co oznaczają kontrolki w samochodzie?
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?