Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Rada Powiatu Malborskiego jako jedyna wśród powiatów na Pomorzu obraduje tylko zdalnie. Dlaczego? Przewodniczący odpowiada

Anna Szade
Anna Szade
Podczas sesji w trybie online tylko Krzysztof Osijewski, przewodniczący Rady Powiatu Malborskiego, siedzi w sali obrad
Podczas sesji w trybie online tylko Krzysztof Osijewski, przewodniczący Rady Powiatu Malborskiego, siedzi w sali obrad Starostwo Powiatowe w Malborku
Malborscy radni powiatowi jako jedyni na Pomorzu obradują wyłącznie w trybie zdalnym od września 2020 r. To wówczas sesja Rady Powiatu odbyła się w starostwie. Posiedzenie zwołane na poniedziałek (13 czerwca 2022 r.) również odbędzie się online. Przewodniczący Krzysztof Osijewski uważa, że nie ma w tym nic dziwnego, bo taką możliwość daje stan zagrożenia epidemicznego. Ale to może utrudniać mieszkańcom dostęp do informacji.

Sesja Rady Powiatu Malborskiego ostatni raz odbyła się w sali posiedzeń Starostwa Powiatowego we wrześniu 2020 r. Od tamtego czasu posiedzenia zwoływane są w trybie online. To jedyni radni powiatowi na Pomorzu, którzy spotykają się nieprzerwanie w zdalnym trybie. W powiecie lęborskim posiedzenia tylko raz odbywają się tak, jak przed pandemią - w sali.

Rada Powiatu Malborskiego obraduje online. Dlaczego?

Art. 15zzx ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych mówi o tym, że organy jednostek samorządu terytorialnego mogą zwoływać i odbywać sesje w zdalnym trybie w czasie epidemii. Obowiązuje on i teraz, gdy od 16 maja obowiązuje stan zagrożenia epidemicznego.

Obrady Rady Powiatu Malborskiego są transmitowane na żywo, można więc w nich uczestniczyć, o ile ma się komputer, tablet lub smartfon z dostępem do Internetu. Ale posiedzenia komisji stałych odbywające się online praktycznie uniemożliwiają obywatelom korzystanie z prawa wstępu na nie.
Tymczasem jawność życia publicznego gwarantuje art. 61 Konstytucji RP, który między innymi stanowi:

"Obywatel ma prawo do uzyskiwania informacji o działalności organów władzy publicznej oraz osób pełniących funkcje publiczne. (…) Prawo do uzyskiwania informacji obejmuje dostęp do dokumentów oraz wstęp na posiedzenia kolegialnych organów władzy publicznej pochodzących z powszechnych wyborów, z możliwością rejestracji dźwięku lub obrazu”.

Z jednej strony przepisy covidowe pozwalają na zdalny tryb sesji Rady Powiatu, ale z drugiej przedstawiciele władz samorządowych praktycznie bez żadnych ograniczeń wykonują swoje obowiązki i uczestniczą w rozmaitych wydarzeniach odbywających się w powiecie. Dlaczego więc posiedzenia i komisji, i całej rady odbywają się online?

Przewodniczący Rady Powiatu nie podaje wprost powodów.

Obowiązującą podstawą prawną do prowadzenia posiedzeń komisji i sesji w trybie zdalnym jest powołany artykuł ustawy – odpowiada nam Krzysztof Osijewski.

Mieszkaniec ma prawo zabrać głos w debacie o stanie powiatu

Ze względu na problematykę ujętą w porządku sesji zwołanej na poniedziałek (13 czerwca) wydaje się, że jest to jedno z ważniejszych posiedzeń w roku. Rada Powiatu ma bowiem udzielić absolutorium Zarządowi Powiatu za wykonanie ubiegłorocznego budżetu.

Wcześniej zostanie przedstawiony raport o stanie powiatu malborskiego. To podsumowanie działalności zarządu w 2021 r. i podstawa do debaty, po zakończeniu której rada podejmuje uchwały o udzieleniu Zarządowi Powiatu wotum zaufania.

To także jedyna okazja w roku, by mieszkańcy mogli zabrać głos podczas sesji Rady Powiatu. Prawo do wypowiedzenia się w dyskusji o raporcie o stanie powiatu zagwarantował im ustawodawca. Tymczasem na powiatowych stronach internetowych do przedpołudnia w poniedziałek (6 czerwca) trudno było znaleźć jakąkolwiek informację na ten temat.

Taka podpowiedź powinna zostać opublikowana z wyprzedzeniem, bo zainteresowani aktywnym udziałem w dyskusji muszą złożyć na ręce przewodniczącego Rady Powiatu pisemne zgłoszenie. Najpierw muszą zebrać co najmniej 150 podpisów pod takim dokumentem. Na to potrzeba czasu.

Dopiero gdy wysłaliśmy nasze pytania do przewodniczącego Krzysztofa Osijewskiego na bip.powiat.malbork.pl utworzona została zakładka „Raport o stanie Powiatu Malborskiego”, w której prócz dokumentu umieszczono także zaproszenie dla mieszkańców. Po raz pierwszy taka instrukcja pojawiła się również na stronie powiat.malbork.pl, gdzie wcześniej publikowane były same raporty.

Możliwość zabrania głosu przez mieszkańców podczas debaty nad raportem na sesji rady funkcjonuje od kilku lat. Pierwszy taki dokument, będący rodzajem spowiedzi Zarządu Powiatu, przygotowany był za rok 2018. Zainteresowanie mieszkańców tematem nie jest duże. W protokołach z sesji Rady Powiatu nie odnotowano ani jednego takiego wystąpienia.

ZOBACZ RÓWNIEŻ: Polski Ład 2022. Malbork dostał jedną z mniejszych dotacji

od 12 lat
Wideo

Protest w obronie Parku Śląskiego i drzew w Chorzowie

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki