W ubiegły czwartek w siedzibie GDDKiA w Gdańsku nastąpiło otwarcie urn z ankietami dotyczącymi przebiegu korekt rekomendowanego przez projektanta oraz inwestora wariantu IA (czerwonego) obwodnicy w rejonie Miszewa. Rada sołecka w Pępowie wystosowała skargę na działania generalnej dyrekcji do rzecznika praw obywatelskich, ministra transportu, budownictwa i gospodarki morskiej, generalnego dyrektora dróg krajowych i autostrad.
Najważniejsze zawarte w niej zarzuty dotyczą braku rzetelnego informowania o postępach w procesie projektowym OMT i manipulowania badaniami ankietowymi przeprowadzonymi w styczniu i lutym 2013 roku.
- Nasza skarga dotyczy nierzetelnych, manipulacyjnych i niezachowujących procedur postępowań administracyjnych działań GDDKiA oddział w Gdańsku - wyjaśnia Ludwik Breza, członek rady sołeckiej, projektant w branży konstrukcyjnej. - Te działania sprawiają wrażenie "dorabiania obliczeń do wyniku" i powodują utratę zaufania społecznego do organów władzy państwowej.
Krytyka dotyczy m.in. unieważnienia ankiet z Urzędu Gminy w Żukowie na dwa dni przed zakończeniem terminu - bez podania przyczyn. Podpisani pod skargą wyrażają też swoje oburzenie tym, że w badaniu ankietowym dotyczącym przebiegu odcinka OMT w rejonie Miszewa nie zamieszczono wszystkich wariantów, a tylko wersję IA (czerwoną) i doprojektowane dwie korekty firmy NERET - nigdzie nieprocedowane, mające uchronić miejscowe firmy i domy od rozbiórek.
- Dlaczego nie zawarto w ankiecie możliwości wskazania wariantu V lub VI, po zachodniej stronie Żukowa? - pyta Breza. - Nie ma przecież wyboru ostatecznego wariantu obwodnicy, więc i tamte są wciąż aktualne.
Mieszkańcy Pępowa mocno krytykują sposób zamieszczania informacji o całym projekcie.
- Na stronie metropolitalna.pl do dziś nie ma wyników ankiet z sierpnia 2011 roku, gdy mieszkańcy wybierali główne warianty OMT - wylicza Ludwik Breza. - Nie ma tam studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego (STEŚ) protokołów z posiedzeń Zespołu Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych GDDKiA oddział w Gdańsku oraz z Komisji Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych przy centrali GDDKiA w Warszawie. Nie ma też raportu oddziaływania na środowisko. A wystarczy zajrzeć na stronę Trasy Kaszubskiej - i tam wszystko jest.
Rada sołecka w Pępowie kończy swoją skargę żądaniem usunięcia wskazanych nieprawidłowości i braków oraz zamieszczania pełnych informacji m.in. na stronie www.metropolitalna.pl. Żąda szybkiej realizacji Obwodnicy Metropolii Trójmiejskiej, ale w wariancie V lub VI, po zachodniej stronie Żukowa, jako "epokowego rozwiązania komunikacyjnego dla Metropolii Trójmiasta i całego regionu pomorskiego".
- Przy pracach nad Trasą Kaszubską zdarzyło się tak, że GDDKiA w Gdańsku rekomendował jedno rozwiązanie, a centrala w Warszawie przyjęła do realizacji inne - dodaje Breza. - Wciąż mamy szansę na najlepszą dla naszej gminy obwodnicę.
- Zarzuty manipulowania wynikami ankiet są bezpodstawne - mówi Piotr Michalski, rzecznik GDDKiA w Gdańsku.- Zabraliśmy urnę z Urzędu Gminy Żukowo i unieważniliśmy ankiety, gdy dotarły do nas sygnały o nieprawidłowościach w przeprowadzeniu badań. Dokumentacja STEŚ jest dostępna do wglądu w naszym oddziale od maja 2012 r. Tam też znajdują się wspomniane wyniki badań ankietowych z 2011 r. Objętość dokumentacji (12 GB) uniemożliwia umieszczenie jej w internecie.
Oficjalne wyniki ankiet z lutego 2013 r. znane będą w ciągu 1-2 tygodni.
[email protected]
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?