Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

PŻB teraz dzierżawi bazę promową w Gdańsku Nowym Porcie

Jacek Sieński
Efekty zaczyna przynosić restrukturyzacja Polskiej Żeglugi Bałtyckiej SA w Kołobrzegu, której dokonano w ostatnich latach. Spółka pozbyła się m.in. bazy promowej w Gdańsku Nowym Porcie i jest ona przez PŻB dzierżawiona. Umowa przewiduje jej użytkowanie do roku 2012.

Piotr Redmerski, dyrektor ds. ekonomiczno-finansowych, nie ukrywa, że proces restrukturyzacji firmy nie był łatwy i wymagał przekonania do niego związków zawodowych. Musiano zwolnić 440 marynarzy i 48 pracowników lądowych. Sprzedano też zbędny majątek i zamknięto nierentowną linię Świnoujście - Kopenhaga, za czym przemawiał rachunek ekonomiczny. Armator odzyskał już w pełni płynność finansową i spłacił większość kredytów z minionych lat, wykorzystanych na odbudowę floty promów.

Tylko w lipcu zysk przekroczył 4,1 mln zł, choć znacząco wzrosły ceny paliw okrętowych, stanowiące 40 proc. kosztów eksploatacji promów i dużej konkurencji na bałtyckim rynku przewozów promowych.
Ten rok ma zakończyć się bez strat finansowych. W przyszłym roku spodziewany jest zysk i rozpoczęcie sukcesywnej odbudowy kapitałów własnych, a co za tym idzie - wzrostu wartości firmy. Jest to istotne, bo PŻB znajduje się w trakcie procesu prywatyzacji.

Aby umocnić swoją pozycję na rynku żeglugowym, spółka zamierza zaktywizować działalność marketingową. Utrzymuje ona działalność turystyczną, organizując wyjazdy zorganizowane do Skandynawii. Szczególnym zainteresowaniem cieszą się wycieczki promowe z Gdańska do Sztokholmu. Ostatnio nastąpiło zwiększenie przewozów pasażerskich, co rozwiało obawy o ewentualne wyeliminowanie PŻB z rynku. W PŻB rozważa się także zakupienie w ciągu dwóch, trzech lat nowych promów.

Jeżeli sytuacja na rynkach światowych nie ulegnie pogorszeniu, będzie można uznać, że spółka wyszła na prostą. Konieczne będzie jednak podejmowanie kolejnych działań mających na celu obniżanie kosztów jej działalności. Kołobrzeski armator działa na rynku promowym od 35 lat, a obecnie pod marką Polferries. Obecnie spółka zajmuje się przewozami promami pasażerów oraz ładunków, towarów w kontenerach i samochodów. Obsługuje ona połączenia promowe pomiędzy Polską, Szwecją i Danią. Zajmuje się również organizacją wyjazdów turystycznych. PŻB eksploatuje trzy promy pasażersko-samochodowe i ma sieć morskich biur podróży.

Codziennie rano najważniejsze informacje z "Dziennika Bałtyckiego" prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera!
emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Co dalej z limitami płatności gotówką?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki