Pytania o przekop: Co Polska chce osiagnąć? Drugi odcinek serii programów wideo dotyczących budowy kanału żeglugowego przez mierzeję

Tomasz Kubik
Tomasz Kubik
Szymon Szewczyk
Szymon Szewczyk
Tomasz Chudzyński
Tomasz Chudzyński

Wideo

Zobacz galerię (9 zdjęć)
"Pytania o przekop" to seria programów publicystycznych o budowie kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną. Rząd realizuje tę wartą już prawie 2 miliardy złotych inwestycję, ale nie milkną głosy pełne obaw i krytyki dotyczące nie tylko okresu samej budowy, ale także sensu samego przedsięwzięcia. Naszym rozmówcom zadaliśmy kilka ważnych pytań o przekop - każdy odcinek serii dotyczy innego zagadnienia.

W drugim odcinku pytamy, jaki jest sens i cel inwestycji - czym będzie w przyszłości dla Polski kanał, jakie ma przynieść efekty i korzyści i czy jest jakaś alternatywa dla przekopu?

  • Dyrektor Urzędu Morskiego tak definiuje ideę przekopu: chodzi o udostępnienie akwenu portowego Elbląga do bezpośredniego połączenia z Zatoką Gdańską i Bałtykiem.
  • Marszałek pomorski Mieczysław Struk zadaje ważne pytania: Jaka ilość towarów może przechodzić przez ten kanał? Czy jest na to zapotrzebowanie? Jakie statki mogą przez niego przepływać?
  • Samorządowcy mówią wprost: gdybyśmy dostali taki zastrzyk pieniędzy, na pewno byśmy sobie poradzili dużo lepiej.
  • Czy była jakaś alternatywa? Tak! - mówią ekolodzy - to droga wodna przez Wisłę i Szkarpawę.

Pytania o przekop. W dotychczasowych odcinkach:

Pytania o przekop. W następnych odcinkach:

  • Pytanie 3: Czy środowisko naturalne jest zagrożone?
  • Pytanie 4: Czy branża turystyczna zyska?
  • Pytanien 5: Czy rozwinie się żeglarstwo?
  • Pytanie 6: Jak przekop wpłynie na rybołówstwo?
  • Pytanie 7: Czy kanał się zwróci i co zyskamy?

WSZYSTKO O PRZEKOPIE MIERZEI WIŚLANEJ

Komentarze 33

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

M
MyPolacy !!!

Jakiekolwiek negatywne komentarze są zgóry skazane na ośmieszenie !Jeszcze nigdy nie było takiego przedsięwzięcia jak to które dawałoby Polsce taką szansę na rozwój i prestiż w Swiecie ! To jest skazane na sukces ! Prędzej ,a może nawet trochę później! Brawo PiS !!

G
Gość
25 marca, 18:19, Gość:

To świetnie, że miejsc pracy "przyrośnie w przemyśle i logistyce około 100, a w turystyce 3000" niż gdyby miało ubyć jak przy koronawirusie. Alternatywa trasa przez Wisłę i Szkarpawę posiada II klasę żeglowności i nie nadaje się dla statków morskich, a jej przebudowa jest bez sensu i stanowi większe wyzwanie plus koszty. Trasa przez Zalew Wiślany i rzekę Elbląg to zdecydowanie lepsze rozwiązanie, jak również to akwen (rzeka Elbląg), którym statki o parametrach morskich (kabotażowce w kabotażu małym i wielkim) dawniej bez przeszkód uprawiały żeglugę. Towary: w ilości (podaję za portem w Elblągu) jakieś 1,5 do 5 mln ton rocznie, głównie drobnicowe, masowe suche, materiały budowlane.

25 marca, 21:30, Gość:

Znajdź mi statki lub chociaż 1 morski statek o zanurzeniu 4 metrów pływających po Bałtyku.😁

Skorzystaj np. Marine Traffica, jest taka aplikacja, i sobie znajdź! Znajdziesz takich wiele, tego typu statki są bardzo popularne.

G
Gość
25 marca, 18:19, Gość:

To świetnie, że miejsc pracy "przyrośnie w przemyśle i logistyce około 100, a w turystyce 3000" niż gdyby miało ubyć jak przy koronawirusie. Alternatywa trasa przez Wisłę i Szkarpawę posiada II klasę żeglowności i nie nadaje się dla statków morskich, a jej przebudowa jest bez sensu i stanowi większe wyzwanie plus koszty. Trasa przez Zalew Wiślany i rzekę Elbląg to zdecydowanie lepsze rozwiązanie, jak również to akwen (rzeka Elbląg), którym statki o parametrach morskich (kabotażowce w kabotażu małym i wielkim) dawniej bez przeszkód uprawiały żeglugę. Towary: w ilości (podaję za portem w Elblągu) jakieś 1,5 do 5 mln ton rocznie, głównie drobnicowe, masowe suche, materiały budowlane.

25 marca, 21:30, Gość:

Znajdź mi statki lub chociaż 1 morski statek o zanurzeniu 4 metrów pływających po Bałtyku.😁

FALKFJORD IMO-9141364 na chwilę pisania tego wpisu ma draft 4.0 m. Statek nie musi w pełni wykorzystać swojego zanurzenia konstrukcyjnego aby zarobić na frachcie.

G
Gość
25 marca, 18:19, Gość:

To świetnie, że miejsc pracy "przyrośnie w przemyśle i logistyce około 100, a w turystyce 3000" niż gdyby miało ubyć jak przy koronawirusie. Alternatywa trasa przez Wisłę i Szkarpawę posiada II klasę żeglowności i nie nadaje się dla statków morskich, a jej przebudowa jest bez sensu i stanowi większe wyzwanie plus koszty. Trasa przez Zalew Wiślany i rzekę Elbląg to zdecydowanie lepsze rozwiązanie, jak również to akwen (rzeka Elbląg), którym statki o parametrach morskich (kabotażowce w kabotażu małym i wielkim) dawniej bez przeszkód uprawiały żeglugę. Towary: w ilości (podaję za portem w Elblągu) jakieś 1,5 do 5 mln ton rocznie, głównie drobnicowe, masowe suche, materiały budowlane.

25 marca, 21:30, Gość:

Znajdź mi statki lub chociaż 1 morski statek o zanurzeniu 4 metrów pływających po Bałtyku.😁

Statek nie musi być full

G
Gość
25 marca, 18:19, Gość:

To świetnie, że miejsc pracy "przyrośnie w przemyśle i logistyce około 100, a w turystyce 3000" niż gdyby miało ubyć jak przy koronawirusie. Alternatywa trasa przez Wisłę i Szkarpawę posiada II klasę żeglowności i nie nadaje się dla statków morskich, a jej przebudowa jest bez sensu i stanowi większe wyzwanie plus koszty. Trasa przez Zalew Wiślany i rzekę Elbląg to zdecydowanie lepsze rozwiązanie, jak również to akwen (rzeka Elbląg), którym statki o parametrach morskich (kabotażowce w kabotażu małym i wielkim) dawniej bez przeszkód uprawiały żeglugę. Towary: w ilości (podaję za portem w Elblągu) jakieś 1,5 do 5 mln ton rocznie, głównie drobnicowe, masowe suche, materiały budowlane.

25 marca, 21:30, Gość:

Znajdź mi statki lub chociaż 1 morski statek o zanurzeniu 4 metrów pływających po Bałtyku.😁

Statek nie musi być full

G
Gość
25 marca, 18:19, Gość:

To świetnie, że miejsc pracy "przyrośnie w przemyśle i logistyce około 100, a w turystyce 3000" niż gdyby miało ubyć jak przy koronawirusie. Alternatywa trasa przez Wisłę i Szkarpawę posiada II klasę żeglowności i nie nadaje się dla statków morskich, a jej przebudowa jest bez sensu i stanowi większe wyzwanie plus koszty. Trasa przez Zalew Wiślany i rzekę Elbląg to zdecydowanie lepsze rozwiązanie, jak również to akwen (rzeka Elbląg), którym statki o parametrach morskich (kabotażowce w kabotażu małym i wielkim) dawniej bez przeszkód uprawiały żeglugę. Towary: w ilości (podaję za portem w Elblągu) jakieś 1,5 do 5 mln ton rocznie, głównie drobnicowe, masowe suche, materiały budowlane.

25 marca, 21:30, Gość:

Znajdź mi statki lub chociaż 1 morski statek o zanurzeniu 4 metrów pływających po Bałtyku.😁

Statek nie musi być full

G
Gość
25 marca, 18:19, Gość:

To świetnie, że miejsc pracy "przyrośnie w przemyśle i logistyce około 100, a w turystyce 3000" niż gdyby miało ubyć jak przy koronawirusie. Alternatywa trasa przez Wisłę i Szkarpawę posiada II klasę żeglowności i nie nadaje się dla statków morskich, a jej przebudowa jest bez sensu i stanowi większe wyzwanie plus koszty. Trasa przez Zalew Wiślany i rzekę Elbląg to zdecydowanie lepsze rozwiązanie, jak również to akwen (rzeka Elbląg), którym statki o parametrach morskich (kabotażowce w kabotażu małym i wielkim) dawniej bez przeszkód uprawiały żeglugę. Towary: w ilości (podaję za portem w Elblągu) jakieś 1,5 do 5 mln ton rocznie, głównie drobnicowe, masowe suche, materiały budowlane.

Znajdź mi statki lub chociaż 1 morski statek o zanurzeniu 4 metrów pływających po Bałtyku.😁

G
Gość

Nie słuchać tych nierobów lewaków ideologicznych manipulatorów tepić ich i gonić z państwowych posad lewactwo to zaraza i nieroby jak i te całe peło

G
Gość

To świetnie, że miejsc pracy "przyrośnie w przemyśle i logistyce około 100, a w turystyce 3000" niż gdyby miało ubyć jak przy koronawirusie. Alternatywa trasa przez Wisłę i Szkarpawę posiada II klasę żeglowności i nie nadaje się dla statków morskich, a jej przebudowa jest bez sensu i stanowi większe wyzwanie plus koszty. Trasa przez Zalew Wiślany i rzekę Elbląg to zdecydowanie lepsze rozwiązanie, jak również to akwen (rzeka Elbląg), którym statki o parametrach morskich (kabotażowce w kabotażu małym i wielkim) dawniej bez przeszkód uprawiały żeglugę. Towary: w ilości (podaję za portem w Elblągu) jakieś 1,5 do 5 mln ton rocznie, głównie drobnicowe, masowe suche, materiały budowlane.

G
Gosciu

A gdzie byli ekolodzy jak na dolnym Śląsku na jeziorze wybudowali zamek na hotel i nic nie mówili to bardzo dziwne a tam natura 2000 i dziwne że unia nic nie wie na ten yemat

G
Gość
24 marca, 15:02, Elblazanin:

Należało nam się to jak psu kosc od dawna,kopać niezwlekac,popieram pełnym sercem

25 marca, 13:20, Gość:

WIĘC JESTEŚ PSEM ,A JAK NA PSA PRZYSTAŁO TO ŻRE GÓWNO WŁASNEGO PANA

Nie jesteś sam. Każdy Polak popiera to przedsięwzięcie, to oczywiste !

G
Gość
24 marca, 15:02, Elblazanin:

Należało nam się to jak psu kosc od dawna,kopać niezwlekac,popieram pełnym sercem

WIĘC JESTEŚ PSEM ,A JAK NA PSA PRZYSTAŁO TO ŻRE GÓWNO WŁASNEGO PANA

G
Gość

Super powodzenia w budowie.

W
Wyborca

Brawo PIS. Ten przekop już dawno temu powinien powstać tylko rząd PO i PSL dbal o interesy Rosji i Niemiec.

G
Gość

Jak ktoś nie ma pojęcia jak wygląda statek,to niech sie nie wypowiada.Do Elbląga żaden armator nie zawinie bo będzie za płytko.Trzeba zbudować obrotnicę .Co jak co ale Niemcy, którzy mieli tu interes,jak stocznia też przenieśli się do Gdańska że względu na koszty pogłębiania,lód itd.Trole poczytajcie historię Elbląga.

Dodaj ogłoszenie