Produkty znikają z półek sklepowych. Dlaczego sklepy przeżywają oblężenie?
Po środowym ogłoszeniu przez rząd zamknięcia szkół, przedszkoli, uczelni i kin, Polacy ruszyli do sklepów. Pojawiały się niesprawdzone informacje o planowanym zamknięciu obiektów usługowych. Te doniesienia zdementowała minister rozwoju Jadwiga Emilewicz na Twitterze.
- Nie ma mowy o zamykaniu żadnych placówek handlowych - zapewniła.
Rząd uspokaja i podkreśla, że aktualnie nie ma potrzeby robienia zapasów.
Tak wyglądały w środę (12.03.2020) półki w sklepach w Trójmieście.
Najnowsze informacje z regionu o zagrożeniu koronawirusem!
Eksperci przekonują, że zwiększone zapotrzebowanie na produkty to reakcja na decyzję władz. Dlaczego ludzie masowo ruszyli do sklepów i wykupują produkty z długą datą ważności?
– Odpowiedzi na to pytanie należy doszukiwać się w psychologii społecznej i tym, w jaki sposób inni ludzie wpływają na nas, na nasz sposób myślenia, emocje i postawy – uważa dr Andrzej Szymkowiak z Katedry Handlu i Marketingu Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu.
Wskazuje też, że widząc paniczne kupowanie produktów, możemy zareagować na dwa sposoby: negować zasadność takiego zachowania lub podążać za tłumem.
Zalecenie Głównej Inspekcji Handlowej dla sklepów:
- Zachować bezpieczną odległość od rozmówcy (1-1,5 metra).
- Promować dokonywanie płatności bezgotówkowych w placówkach handlowych.
- Promować regularne i dokładne mycie rąk przez pracowników obiektów handlowych wodą z mydłem lub ich dezynfekcję środkiem na bazie alkoholu (min. 60%).
- Upewnić się, że osoby przebywające w obiektach handlowych mają dostęp do miejsc, w których mogą myć ręce mydłem i wodą.
- Umieścić dozowniki z płynem odkażającym w widocznych miejscach i upewnić się, że dozowniki te są regularnie napełniane.
- Wywiesić w widocznym miejscu informacje, jak skutecznie myć ręce.
- Upowszechniać wśród pracowników wiedzę z zakresu BHP.
- Zwrócić szczególną uwagę na rekomendacje, aby podczas wizyt w placówkach handlowych NIE dotykać dłońmi okolic twarzy zwłaszcza ust, nosa i oczu.
- Przestrzegać higieny kaszlu i oddychania. Podczas kaszlu i kichania należy zakryć usta i nos zgiętym łokciem lub chusteczką – jak najszybciej wyrzuć chusteczkę do zamkniętego kosza i umyć ręce, używając mydła i wody lub zdezynfekować je środkami na bazie alkoholu (min. 60%).
- Nie obawiać się zwracać uwagi współpracownikowi i klientowi, aby nie kasłał i nie kichał w naszym kierunku ani na produkty spożywcze.
- Zapewnić, aby pomieszczenia handlowe były czyste i higieniczne:
- powierzchnie dotykowe takie jak: kasy samoobsługowe, blaty, lady i stoły, klamki, włączniki światła, poręcze i inne przedmioty (np. telefony, klawiatury, terminale płatnicze), a także wózki i koszyki muszą być regularnie wycierane środkiem dezynfekującym lub przecierane wodą z detergentem;
- wszystkie obszary często używane, takie jak toalety, pomieszczenia wspólne, powinny być regularnie i starannie sprzątane z użyciem wody z detergentem.
- NIE zaleca się noszenia maseczek ochronnych przez osoby zdrowe!
Strefa Biznesu - Boże Ciało 2023. Gdzie i za ile wyjadą Polacy?
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na Twitterze!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?