Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Przełomowe decyzje dla Portu Gdynia. Połączenia kolejowe, Droga Czerwona, Port Zewnętrzny

Mateusz Tkarski
mat. prasowe
Ostatnie tygodnie przyniosły ogromne zmiany, które wpłyną na realizację strategicznych inwestycji w Porcie Gdynia.

24 czerwca doszło do zawarcia umowy wartej 1,5 mld na projekt „Poprawa infrastruktury kolejowego dostępu do Portu Gdynia”, z czego 600 mln zł pochodzi ze środków unijnych.

Dzięki jednej z największych inwestycji z Krajowego Programu Kolejowego polskie porty będą w stanie zwiększyć swój potencjał dzięki obsłudze znacznie dłuższych pociągów. Czas rozładunków i załadunków skróci się od kilku do kilkudziesięciu minut. Jednocześnie wzrośnie konkurencyjność portów ze względu na zwiększoną liczbę przyjmowanych i odprawianych ładunków. Kolej zyska na atrakcyjności względem innych środków transportu, a gospodarka kraju będzie rozwijać się jeszcze prężniej, generując przychody do budżetu centralnego i stymulując rozwój regionu.

- W 2,5 roku mamy tutaj mieć pełną gotowość tej nowej infrastruktury kolejowej, którą dzisiaj zobowiązujemy się wybudować. Infrastruktury, która wydatnie zwiększy możliwości transportowe przyjmowania towarów i uczyni z portów Gdyni i Gdańska hub numer 1 na Morzu Bałtyckim- skomentował premier Mateusz Morawiecki.

Norwegian Getaway 27.06.2019 w Gdyni

Norwegian Getaway w Porcie Gdynia 27.06.2019. Największy wyc...

Na terenie Portu Gdynia przebudowanych zostanie 115 km torów. Zelektryfikowane będą dojazdy do bram portu. 356 nowych rozjazdów zapewni sprawność obsługi składów. Obsługa nowego lokalnego centrum sterowania będzie czuwać nad kursowaniem pociągów w Porcie Gdynia. Dodatkowo zmodernizowane zostaną 2 przejazdy kolejowo - drogowe. Budowa 2 wiaduktów kolejowych i przebudowa mostu w znacznym stopniu ułatwi komunikację do i z portu. Warunki przewozu towarów koleją, dzięki inwestycjom, także ulegną znacznej poprawie. Czas obsługi ładunków zostanie skrócony poprzez ulepszenie przepustowości stacji. Ponadto inwestycje wpłyną na zwiększenie bezpieczeństwa ruchu kolejowego i przewożonych towarów. Wszystkie inwestycje zbliżają nas ku strategicznej inwestycji Portu Gdynia - Portu Zewnętrznego.

Przeczytaj więcej na temat gdyńskiego portu>>

Łączna wartość projektów w trójmiejskich portach wynosi ponad 2,6 mld zł netto, z czego 40 proc. to dofinansowanie unijne ze środków instrumentu finansowego Connecting Europe Facility (CEF) - „Łącząc Europę”. Planowane zakończenie prac ma nastąpić pod koniec 2021 roku.

Zobacz nasz serwis o gospodarce morskiej>>>

25 czerwca Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o portach i przystaniach morskich oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej. Projekt ten przewiduje możliwość przejęcia przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad od prezydentów miast zadań związanych z budową i utrzymaniem dróg prowadzących do portów, w przypadku konieczności zapewnienia dostępu drogowego do portów w standardzie wymaganym dla transeuropejskiej sieci transportowej (TEN-T). Zmiana ta ma na celu przede wszystkim rozwiązanie problemu dostępu drogowego do Portu Gdynia w postaci Drogi Czerwonej.

Zobacz: Nowy terminal promowy będzie gotowy pod koniec 2021 r. Podpisano umowę z firmą Doraco [zdjęcia, wizualizacje]

Natomiast 28 czerwca br. projekt ustawy został przekazany do Marszałka Sejmu RP w celu dalszego procedowania w Sejmie.

W art. 19 projektu ustawy określono maksymalny limit wydatków budżetu państwa wynikających z ustawy w zakresie wydatków niezbędnych do poniesienia przez Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad.

W ocenie skutków regulacji określono na kwotę 2 mld zł maksymalny limit wydatków budżetu państwa na lata 2019-2028 wynikających z ustawy w zakresie wydatków niezbędnych do poniesienia przez Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad. Wydatki te stanowią dodatkowe środki zapewniane ponad dotychczasowe limity przeznaczane na wydatki drogowe z części 39-transport. W przypadku późniejszej decyzji o sfinansowaniu robót budowlanych w zakresie budowy dróg dostępowych do portów morskich z Krajowego Funduszu Drogowego część wskazanej kwoty zostanie zapewniona jako dodatkowe środki w kolejnych planach finansowych Krajowego Funduszu Drogowego jako dotacje z budżetu państwa bądź odpowiednie przesunięcie środków z podatku akcyzowego.

- Niezwykle cieszę się, że Rada Ministrów w projekcie ustawy przewiduje zapewnienie źródeł finansowania inwestycji zapewniającej dostęp drogowy do gdyńskiego portu. Spowoduje to zwiększenie sprawności funkcjonowania Portu Gdynia, który ma podstawowe znaczenie dla gospodarki narodowej. To również szansa na dynamiczny rozwój branży logistycznej, a także powstanie wielu miejsc pracy w województwie pomorskim. Budowa Drogi Czerwonej stanowi o polskiej racji stanu - powiedziała Przewodnicząca Sejmowej Komisji Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej p. poseł Dorota Arciszewska-Mielewczyk, która aktywnie działa na rzecz zapewnienia odpowiedniej infrastruktury dostępowej do Portu Gdynia.

- Podpisana 24 czerwca w obecności Pana Premiera Mateusza Morawieckiego umowa na poprawę infrastruktury kolejowej do Portu Gdynia, przyjęcie przez Radę Ministrów specustawy o budowie portów zewnętrznych oraz ustawy o portach i przystaniach morskich, to kolejny kamień milowy w realizowanym przez ZMPG SA projekcie Port Zewnętrzny - odniósł się Prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia SA Adam Meller.

- Jest to największa inwestycja w nowożytnej historii Portu Gdynia wytyczająca nowe perspektywy gospodarcze, stymulując rozwój nie tylko Gdyni czy regionu ale całej Polski. Dwucyfrowe wzrosty przeładunków w Porcie Gdynia, dobre prognozy na kolejne lata, realizowane inwestycje przy wsparciu środków unijnych, służą realizacji naszej strategii, której celem jest zwiększenie przewagi na rynku usług portowych basenu Morza Bałtyckiego- podsumował Adam Meller.

Do Portu Gdynia wpłynął olbrzymi kontenerowiec Charlotte Maersk. To największy statek towarowy w historii portu [zdjęcia, wideo]

Do Portu Gdynia wpłynął olbrzymi kontenerowiec 12.02.2019. C...

Ministerstwo Inwestycji i Rozwoju RP we współpracy z Zarządem Morskiego Portu Gdynia SA ogłosiło przetarg na świadczenie doradztwa prawnego, ekonomiczno-finansowego oraz technicznego dla realizacji projektu pn. „Budowa Portu Zewnętrznego w Porcie Gdynia”.

Zarząd Morskiego Portu Gdynia zamierza zrealizować ten projekt w formule PPP, jeżeli doradca w ramach prac wykaże, a następnie wybrany partner potwierdzi w ofercie, najkorzystniejszy stosunek korzyści do kosztów.

Wydatki budżetu państwa, związane z realizacją inwestycji drogowego dostępu do portów morskich. W latach 2019-2028 maksymalny limit wydatków budżetu państwa, związany z realizacją powyższego celu, przewidziany w projekcie ustawy o zmianie ustawy o portach i przystaniach morskich oraz niektórych innych ustaw, kształtować się będzie w sposób następujący:

  • 2019 rok - 0 zł
  • 2020 rok - 1,5 mln zł
  • 2021 rok - 5 mln z
  • 2022 rok - 15 mln z
  • 2023 rok - 1,5 mln z
  • 2024 rok - 66 mln z
  • 2025 rok - 265 mln z
  • 2026 rok - 580 mln zł
  • 2027 rok - 760 mln zł
  • 2028 rok -306 mln zł

Najważniejsze inwestycje w 2018 r. na Pomorzu:

POLECAMY NA STREFIE BIZNESU:

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki