Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Przekop mierzei. Zamarznięty Zalew Wiślany wstrzymał budowę sztucznej wyspy. Pozostałe prace postępują bez względu na zimową aurę

Tomasz Chudzyński
Tomasz Chudzyński
Budowa przekopu Mierzei Wiślanej w zimowej scenerii. Aura w znacznej mierze nie wstrzymała prac. Wyhamowała jedynie budowa sztucznej wyspy, z uwagi na zamarznięty Zalew Wiślany
Budowa przekopu Mierzei Wiślanej w zimowej scenerii. Aura w znacznej mierze nie wstrzymała prac. Wyhamowała jedynie budowa sztucznej wyspy, z uwagi na zamarznięty Zalew Wiślany Materiały prasowe Besix/NDI
Niemal połowa hydrotechnicznego kamienia niezbędnego do konstrukcji falochronów przekopu mierzei dotarła już na plac budowy. Zimowa aura nie wstrzymała większości prac budowlanych. Wyhamowały jedynie roboty przy sztucznej wyspie, z uwagi na zamarznięty Zalew Wiślany.

Od stycznia na mierzeję przypływają już statki z kamieniem hydrotechnicznym ze Skandynawii. Transport materiałów przez morze pozwala odciążyć lokalne drogi, co zmniejsza uciążliwość inwestycji dla okolicznych mieszkańców. Specjalnie dla statków pogłębiono akwen na obszarze basenu morskiego Portu Osłonowego na Zatoce Gdańskiej.

- Do budowy pierwszego etapu potrzebujemy 390 tys. ton kamienia, z czego ponad połowa została już dostarczona na miejsce inwestycji. Służy on do umacniania falochronów, tak jak i bardzo ciekawy konstrukcyjnie X-block plus. Warto podkreślić, że jest to element, który na budowie hydrotechnicznej w Polsce pojawia się po raz pierwszy, a po raz drugi w Europie. Daje on gwarancję stabilności budowli hydrotechnicznej, ale także oszczędności jeśli chodzi o zaangażowanie m.in. betonu, który trzeba by było wykorzystać do umocnienia falochronu – powiedział kpt. ż.w. Wiesław Piotrzkowski, dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni.

W części inwestycji nad Zatoką Gdańską rozpoczęły się prace przy Falochronie Zachodnim. Kontynuowana jest produkcja betonowych elementów prefabrykowanych typu X-block plus. Intensywne prace trwają w także w samym, przyszłym Kanale Żeglugowym.

Postępują prace przy drogowych przeprawach nad przyszłym kanałem. Montowana jest obecnie konstrukcja stalowa dwóch mostów obrotowych - dzięki nim będzie możliwe utrzymanie ruchu samochodowego (w ciągu drogi wojewódzkiej nr 501 przez Mierzeję Wiślaną) bez przerw, niezależnie od przepływających nową drogą wodną jednostek.

- Montowane są elementy mechaniki i hydrauliki mostu południowego. Przyspawano też na nim wszystkie elementy ramy głównej – informuje Jacek Szymański, dyrektor projektu konsorcjum NDI/Besix.

Coraz bliżej końca jest budowa Kapitanatu Nowy Świat. Obecnie układana jest posadzka z gresu na parterze i na I piętrze. Na wszystkich kondygnacjach trwają roboty wykończeniowe, m. in.

  • kładzione są gładzie szpachlowe,
  • trwa malowanie,
  • wykonywana jest instalacja elektryczna,
  • wentylacyjna i sanitarna.

- Budynek Kapitanatu, jako placówka Urzędu Morskiego w Gdyni będzie dość dużym i mam nadzieję atrakcyjnym architektonicznie obiektem. To z niego administracja morska będzie czuwała nad bezpieczeństwem akwatorium oraz ruchem statków handlowych i turystycznych w rejonie przejścia przez Mierzeję Wiślaną - dodał Wiesław Piotrzkowski.

Ze względu na zamarznięcie Zalewu Wiślanego konieczne było czasowe wstrzymanie działań na sztucznej wyspie. Kontynuowane są natomiast dostawy potrzebnych dla tego elementu przekopu materiałów: grodzic i rozpór tymczasowych. Odbywa się serwis sprzętu.

Najbliższe tygodnie na budowie to m. in.

  • profilowanie skarp na obu falochronach,
  • kontynuacja prac narzutowych i roboty żelbetowe na falochronach.
  • Nadal odbywać się będzie produkcja, dostawa oraz wbudowywanie betonowych elementów X-block plus.
  • W śluzie wykonane zostanie 60% chudego betonu pod płyty denne i prowadzone będą roboty związane ze zbrojeniem i betonowaniem.
  • W Kanale Żeglugowym kontynuowane będzie pogrążanie ścianek szczelnych oraz wykonywania mikropali, a także betonowanie.
  • Roboty obejmą także oba mosty.
  • Jeśli pogoda pozwoli i Zalew Wiślany odmarznie, planowane jest dalsze pogrążanie ściany grodzy tworzącej obwiednie sztucznej wyspy oraz montaż ściągów oraz zasypów grodzy.
  • W planach jest też przygotowanie nabrzeża przeładunkowego wraz z placem składowym kamienia hydrotechnicznego w porcie w Elblągu.
Budowa przekopu Mierzei Wiślanej w zimowej scenerii. Aura w znacznej mierze nie wstrzymała prac. Wyhamowała jedynie budowa sztucznej wyspy, z uwagi na zamarznięty Zalew Wiślany

Przekop mierzei. Zamarznięty Zalew Wiślany wstrzymał budowę ...

Pytania o przekop. W następnych odcinkach:

  • Pytanie 5: Czy rozwinie się żeglarstwo?
  • Pytanie 6: Jak przekop wpłynie na rybołówstwo?
  • Pytanie 7: Czy kanał się zwróci i co zyskamy?

Pytania o przekop: Czy branża turystyczna zyska? Czwarty odc...

WSZYSTKO O PRZEKOPIE MIERZEI WIŚLANEJ

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak globalne ocieplenie zmienia wakacyjne trendy?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki