Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Półmetek budowy Przekopu Mierzei Wiślanej. Wykonawca prac mówi o rekordach. Jak idzie inwestycja?

Tomasz Chudzyński
Tomasz Chudzyński
Budowa przekopu Mierzei Wiślanej - stan robót na początku kwietnia 2021.
Budowa przekopu Mierzei Wiślanej - stan robót na początku kwietnia 2021. Materiały prasowe Besix/NDI
Prace na przekopie Mierzei Wiślanej przekroczyły półmetek - informuje minister infrastruktury Andrzej Adamczyk. Postępuje m.in. budowa mostu nad przyszłym kanałem żeglugowym, co chyba najbardziej interesuje mieszkańców regionu.

Przekop Mierzei Wiślanej na półmetku. Postępy inwestycji

Komunikację lądową nad przyszłym kanałem żeglugowym łączącym Zatokę Gdańską i Zalew Wiślany zapewniać będą dwa mosty obrotowe. By zapewnić stały przejazd, zawsze jeden z nich będzie pozostawał czynny dla aut.

Obecnie na południowej przeprawie zamontowano przeciwwagi. Przygotowano powierzchnię konstrukcji do wykonania nawierzchni jezdni i chodników. Trwa także montaż elementów hydrauliki.

Z kolei na moście północnym, dostarczono pierwsze elementy konstrukcji stalowej - przeciwwagi i tzw. łożysko królewskie. Trwają prace hydrauliczne, a wkrótce rozpocznie się scalanie konstrukcji stalowej ustroju nośnego.

Intensywne roboty są prowadzone także w rejonie kanału żeglugowego. Zakończono już m. in. tworzenie elementów tzw. oczepów niezbędnych do wykonania tymczasowego portu – to dwie ściany o długości około 340 metrów. Prowadzone są także prace czerpalne na części północnej.

W części śluzy zakończono wykopy. Ta ważna część przyszłego kanału jest obecnie betonowana.

Postępują również etapy prac na falochronach zachodnim i wschodnim, na Zatoce Gdańskiej.

Budowa przekopu Mierzei Wiślanej - stan robót na początku kwietnia 2021.

Półmetek budowy Przekopu Mierzei Wiślanej. Wykonawca prac mó...

- Korzystając ze sprzyjających warunków pogodowych, kontynuujemy roboty żelbetowe na obu falochronach. Realizujemy prace związane z układaniem kamienia hydrotechnicznego, a także warstwy ochronnej z użyciem prefabrykatów Xbloc plus – wylicza Anna Kosmaczewska-Lemańska, kierownik działu technicznego konsorcjum NDI/Besix. - Na falochronie wschodnim warstwa ochronna zostanie ułożona na odcinku 900 metrów, a na zachodnim prefabrykaty będą ułożone na odcinku 300 metrów.
Przedstawiciele konsorcjum realizującego budowę przyznają, że do wykonania całej inwestycji potrzeba ok. 10 tysięcy prefabrykowanych elementów betonowych typu Xbloc plus. Są one magazynowane na placu w okolicach budowy.
W połowie marca pogoda pozwoliła wznowić roboty budowlane w rejonie sztucznej wyspy na Zalewie Wiślanym, która ma zgromadzić urobek z budowy kanału żeglugowego. Piach będzie umieszczony wewnątrz betonowej formy, by wody Zalewu wyspy nie rozmyły.

Bicie rekordu na budowie Przekopu Mierzei Wiślanej

Po tym jak z akwenu ustąpił lód, nie stwierdzono żadnych uszkodzeń na wykonanej wcześniej konstrukcji.

- Początek wiosny to dla nas czas bicia rekordu. Okazało się, że w marcu, mimo że pracowaliśmy tylko dwa tygodnie (przy sztucznej wyspie), udało nam się zamontować 136 podwodnych ściągów – mówi Paweł Śpiewak, kierownik robót hydrotechnicznych z konsorcjum NDI/Besix. - Poza tym, pogrążyliśmy 570 metrów bieżących ściany szczelnej grodzy, co też jest naszym nowym rekordem. Łączne zaangażowanie robót kafarowych wynosi ok. 66 procent. Zbliżamy się do pełnego zamknięcia obwodu sztucznej wyspy.

- Prace na przekopie Mierzei minęły już półmetek i idą zgodnie z harmonogramem. To przedsięwzięcie jest jednym z wielu dowodów, że w trudnym momencie epidemii inwestycje publiczne napędzają gospodarkę i przyczyniają się do dobrej kondycji polskiego rynku – powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

- Pomimo, że wyprzedzamy założony harmonogram, dla pełnego zabezpieczenia robót, wykonawca wzmacnia swoje siły i obecnie sprowadza dodatkowy, specjalistyczny sprzęt do realizacji prac zarówno z lądu, jak i z wody – dodał Andrzej Małkiewicz, zastępca pełnomocnika dyrektora Urzędu Morskiego w Gdyni ds. realizacji inwestycji.

Dodajmy, zgodnie z planowanym wcześniej rozwiązaniem mającym oszczędzać jedyną drogę prowadzącą przez Mierzeję Wiślaną (wojewódzka trasa nr 501), transporty części kamienia hydrotechnicznego mają docierać na plac budowy drogą wodną, na barkach z Elbląga. Co istotne, to właśnie port w tym mieście ma być głównym beneficjentem budowy kanału.

- Budowa nowej drogi wodnej przez Mierzeję Wiślaną już na tym etapie aktywizuje Port Elbląg. Jego terminale wykorzystywane są do składowania i lada chwila do transportu materiałów niezbędnych do realizacji inwestycji. Całość kamienia hydrotechnicznego, potrzebnego do obudowy sztucznej wyspy, zostanie dostarczona drogą wodną, barkami, właśnie z elbląskiego portu – powiedział kpt.ż.w. Wiesław Piotrzkowski, dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni.

od 7 lat
Wideo

Jak głosujemy w II turze wyborów samorządowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki