Przekop Mierzei Wiślanej w budowie. Trwają prace na terenie przyszłego kanału żeglugowego [zdjęcia, wideo]

Tomasz Chudzyński
Tomasz Chudzyński
Udostępnij:
Postępują prace przy budowie przekopu mierzei. Trwa m.in. budowa grobli na Zalewie Wiślanym i prace przy budowie falochronów na Zatoce Gdańskiej.

150 robotników wykorzystujących około 40 ciężkich maszyn buduje przekop Mierzei Wiślanej. Wydłuża się lista realizowanych zadań. Wg komunikatu Urzędu Morskiego w Gdyni postępują prace przy budowie nabrzeża południowego, m.in. roboty pogłębiarskie, montaż ściany nabrzeża. W miejscu gdzie powstaje kanał żeglugowy przez mierzeję trwają wykopy. Urobek transportowany i hałdowany jest w południowej części przekopu. Zostanie on bowiem wykorzystany do budowy tzw. obwiedni sztucznej wyspy na Zalewie Wiślanym.

Wykonano również kolejne prace elektryczne. Zakończono przewierty, którym poprowadzone zostaną poszczególne linie. Rozbudowywana jest sieć dla potrzeb zasilania placu budowy. Przygotowywane są projekty technologiczne dla śluzy, obudowy kanału żeglugowego oraz falochronu wschodniego.

- Zakończyliśmy już budowę drogi dojazdowej do tymczasowego nabrzeża przeładunkowego – mówi Dominik Wróblewski kierownik budowy konsorcjum NDI/Besix. To tu będą dostarczane drogą morską i rozładowywane transporty materiału koniecznego do realizacji projektu. Wykonujemy też prace związane z umocnieniem powstałej grobli. Wbiliśmy już pale pod podpory mostów południowego i północnego.

- Rozpoczynamy roboty kafarowe przy falochronie zachodnim – dodaje Jacek Szymański, dyrektor projektu z konsorcjum NDI/Besix. Pogłębiamy też basen wodny. Na budowie pracuje aktualnie około 150 osób, 40 jednostek sprzętowych. Zatrudniamy około 30 firm podwykonawczych, a zdecydowana większość pochodzi z regionu.

Inwestycja jest prowadzona w reżimie walki z epidemią koronawirusa.

- Prace na budowie trwają. Tak jak we wszystkich innych aspektach działalności, zarówno naszej jak i wykonawcy, wdrożone zostały wszelki rekomendacje Głównego Inspektora Sanitarnego oraz innych organów państwowych – mówi kpt.ż.w. Wiesław Piotrzkowski, Dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni.

- W tym trudnym czasie staramy się, przede wszystkim dbając o bezpieczeństwo naszych pracowników i podwykonawców, zapewnić im wszystkie możliwe środki ochrony i kontynuować zaplanowane roboty. Mamy środki dezynfekujące, środki ochrony osobistej. Pracujemy w dwóch zespołach, zmianowo, tydzień na tydzień - podkreśla Jacek Szymański.

Dodajmy, realizowane obecnie prace obejmują pierwszy etap budowy kanału. Obejmują one: budowę portu osłonowego od strony Zatoki Gdańskiej, budowę kanału żeglugowego ze śluzą i konstrukcją zamknięć wraz ze stanowiskami oczekiwania od strony Zatoki Gdańskiej i Zalewu Wiślanego oraz oznakowaniem nawigacyjnym, budynkami technicznymi (wraz z instalacjami), parkingami, punktem widokowym. W pierwszym etapie powstanie też nowy układ drogowy z dwoma ruchomymi, stalowymi mostami o pionowej osi obrotu, które umożliwiać będą przejazd nad kanałem. Ważnym elementem jest również budowa sztucznej wyspy na Zalewie Wiślanym, która powstanie z urobku.

Kolejne etapy budowy kanału zakładają przebudowę istniejącego toru wodnego na rzece Elbląg w zakresie obudowy brzegów, które docelowo przejmą funkcje przeciwpowodziowe wałów ziemnych oraz budowy przystani niskich, ułatwiających dostęp do rzeki; budowę mostu obrotowego nad rzeką Elbląg w miejscowości Nowakowo - to etap II. W etapie III powstanie tor wodny na Zalewie Wiślanym.

Urząd Morski w Gdyni obecnie finalizuje dokumentację niezbędną do ogłoszenia przetargu na Część II inwestycji.

Zaznaczmy, całkowita długość nowej drogi wodnej z Zatoki Gdańskiej do portu w Elblągu wyniesie 22,880 km (w tym przejście przez Zalew Wiślany - 10,176 km; Rzekę Elbląg – 10,381 km; pozostałe 2,323 km to odcinek stanowiska postojowego, śluzy i portu zewnętrznego), a jej głębokość 5 m. Docelowo ma ona umożliwić wpływanie do portu w Elblągu jednostek o zanurzeniu do 4-4,5 m, długości do 100 metrów oraz do 20 metrów szerokości. Budowa kanału na Mierzei Wiślanej ma zakończyć się w 2022 r.

Inwestorem jest Urząd Morski w Gdyni, a wykonawcą konsorcjum firm NDI i Besix.​

POLECAMY NASZ PROGRAM "PYTANIA O PRZEKOP":

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na Twitterze!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na Twiterze!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Na czym najbardziej zaczęliśmy oszczędzać?

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Więcej informacji na stronie głównej Dziennik Bałtycki
Dodaj ogłoszenie