Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Przekop Mierzei Wiślanej. Urząd Morski przygotowuje przetarg na trzeci etap budowy drogi wodnej

OPRAC.:
Tomasz Chudzyński
Tomasz Chudzyński
Wideo
od 16 lat
Budowa mostu na rzece Elbląg w miejscowości Nowakowo postępuje. To jedno z najważniejszych zadań w drugim etapie budowy drogi wodnej z Zatoki Gdańskiej na Zalew Wiślany przez przekop Mierzei Wiślanej. Urząd Morski w Gdyni, inwestor całego przedsięwzięcia, przygotowuje przetarg, który wyłoni wykonawcę trzeciej fazy budowy.

Nowakowo to niewielka miejscowość na Żuławach, położona na tzw. Wyspie Nowakowskiej, fragmencie terenu między Elblągiem a Nowym Dworem Gdańskim. Wyspę Nowakowską opływa od zachodu rzeka Nogat, od wschodu niewielka rzeka Elbląg. To właśnie tą rzeką płynąć mają do portu w Elblągu statki i barki z towarami, które wpłyną z Zatoki Gdańskiej na Zalew Wiślany przez przekop mierzei.

Problemami dla planów budowy nowej drogi wodnej był zakotwiczony niemal na stałe most pontonowy w Nowakowie oraz sam stan rzeki Elbląg, nie pozwalający na zakładaną żeglugę. Rozwiązane miały one zostać w czasie II etapu inwestycji (w kwietniu minie rok od podpisania kontraktu na jego realizację).

- Prace w ramach drugiego etapu obejmują, między innymi, nowe rozwiązanie drogowe z ponad stumetrowym mostem obrotowym, likwidującym barierę komunikacyjną w miejscowości Nowakowo – mówi wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk.

- Nowakowo, na terenie którego realizowany jest drugi etap inwestycji, jako wyspa połączone jest z lądem stałym mostem pontonowym, który w okresie przed inwestycją stanowił przeszkodę nawigacyjną. Nowy, obrotowy most o rozpiętości przęsła wynoszącej 103 metry, będzie obracał się wokół pionowej osi obrotu - czyli będzie odwodzony, a nie zwodzony. Most ma uwzględniać także rozwiązania drogowe. Jest on trzecim z mostów obrotowych budowanych w ramach całej inwestycji. Dwa pozostałe wykonało w ramach pierwszego etapu konsorcjum NDI/Besix. Południowym mogliśmy przejechać przez teren budowy do grudnia zeszłego roku, obecnie ruch odbywa się mostem Północnym – komentuje Wiesław Piotrzkowski, Dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni.

Do tego przebudowane mają być brzegi rzeki Elbląg, łącza teletechniczne oraz energetyczne.

- W ramach drugiego etapu inwestycji realizowana jest obudowa brzegów rzeki Elbląg na długości około 10,5 km, ma ona pozwolić na powstanie nowej drogi wodnej. Kolejnym bardzo istotnym przedsięwzięciem jest budowa 1,5 km nowej drogi powiatowej, która będzie łączyła się z nowym mostem obrotowym – precyzuje Andrzej Małkiewicz, Naczelnik Wydziału Realizacji Inwestycji Urzędu Morskiego w Gdyni.

Obecnie na budowie znajduje się około 12 jednostek pływających - pontonów obsługiwanych pchaczami. Pogrążonych zostanie ponad 9,5 tys. sztuk tzw. grodzic oraz wykonanych ponad 4,5 tys. mikropali, o łącznej długości ponad 163 km.

- Zainstalowane zostały 4 zestawy do montażu ścianek szczelnych, które pracują z wody, oraz 3 zestawy działające z lądu. Mikropale instalowane są za pomocą 3 kotwiarek, w najbliższym czasie zostaną zmobilizowane 3 kolejne, które będą kotwiły ściankę z wody - mówi Bartosz Michalski, Kierownik Budowy Budimex SA.

Zaznaczmy, budowa drogi wodnej łączącej Zatokę Gdańską z Zalewem Wiślanym i jego portami ma zakończyć się w roku 2023. "Serce inwestycji" - przekop mierzei, ma zakończyć się już w tym roku. Po zakończeniu całości, nowa droga wodna umożliwi wpływanie do portu w Elblągu jednostek o długości do 100 metrów oraz do 20 metrów szerokości i zanurzeniu 4,5 m.

Zaznaczmy, cała budowa podzielona została na trzy etapy - pierwszym jest budowa przekopu, drugim dostosowanie rzeki Elbląg do warunków żeglugi, trzecim, budowa głębokich torów wodnych na stosunkowo płytkim Zalewie Wiślanym. Urząd Morski w Gdyni jest aktualnie w trakcie przygotowania nowego przetargu na realizację trzeciego etapu.

Natomiast wykonawcą drugiego etapu budowy drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską jest firma Budimex S.A. Wartość kontraktu wynosi ponad 574 mln zł, a czas przewidziany na jego realizację to 24 miesiące. Etap pierwszy, obejmujący prace na Zatoce Gdańskiej, Mierzei Wiślanej i Zalewie Wiślanym realizuje konsorcjum firm NDI/Besix.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki