Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Przekop Mierzei Wiślanej. Prace przy drugiej części budowy drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską nabierają tempa

Kamil Kusier
Kamil Kusier
Nabiera tempa budowa drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską. Zobacz zdjęcia >>>
Nabiera tempa budowa drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską. Zobacz zdjęcia >>>Przemyslaw Swiderski
Jesteśmy już w drugiej fazie rządowej inwestycji, która połączy wody Zalewu Wiślanego i port w Elblągu z Zatoką Gdańską. Inwestycji, dzięki której na mapie Polski zafunkcjonuje nowa droga, droga wodna, pozwalająca w sposób niezakłócony i swobodny realizować żeglugę, zarówno pod banderą polską, jak i państw trzecich – powiedział wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk.

Przekop Mierzei Wiślanej. Nabierają tempa prace przy budowie drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską

Nabiera tempa budowa drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską.

Rozpoczęcie prac przy części toru wodnego na rzece Elbląg ma istotne znaczenie dla terminowej realizacji programu wieloletniego, uchwalonego przez Radę Ministrów w 2016 roku. Obecnie wykonawca przystąpił do robót związanych ze wzmacnianiem podłoża gruntowego pod drogę prowadzącą do mostu, który powstanie w Nowakowie – czytamy w komunikacie Urzędu Morskiego w Gdyni.

W toku są również prace polegające na przygotowaniu dróg technologicznych i zagospodarowaniu placu budowy pod kątem logistycznym.

– Etap drugi polega na obudowie brzegów rzeki Elbląg, przebudowie kolizji teletechnicznych oraz energetycznych, a także na wykonaniu odcinka dogi powiatowej i mostu obrotowego nad rzeką Elbląg. W tym momencie jesteśmy na etapie wykonywania dróg technologicznych oraz robót wzmocnieniowych pod nasypy drogowe, które są wykonywane w technologii drenów prefabrykowanych i nasypów przeciążeniowych, a także kolumn betonowych, zbrojonych profilami stalowymi – mówi Michał Tersa, zastępca kierownika kontraktu z firmy Budimex.

– W kolejnym etapie zostanie wykonane posadowienie obiektu mostowego. Po zakończeniu robót wzmocnieniowych, przejdziemy do wykonywania nasypów oraz podpór mostu obrotowego – dodaje Michał Tersa.

Nabiera tempa budowa drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską. Zobacz zdjęcia >>>

Przekop Mierzei Wiślanej. Prace przy drugiej części budowy d...

W najbliższych dniach do Portu Gdańsk dotrze pierwszy transport ścianek szczelnych z Luksemburga. Posłużą one do obudowy nowego odcinka toru wodnego na rzece Elbląg. Łączna powierzchnia nowych ścian i brzegów rzeki Elbląg wyniesie ponad 300 km2.

Następnym etapem prac będzie poprowadzenie robót kafarowych.

– Budowa drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską weszła w drugi etap, na realizację którego umowę podpisaliśmy 20 kwietnia tego roku. Czas realizacji przedsięwzięcia to 24 miesiące.

– Składa się on z trzech zasadniczych elementów – obudowy brzegów rzeki Elbląg, mostu obrotowego w Nowakowie oraz przebudowy drogi powiatowej właśnie do tego mostu. To przedsięwzięcie pozwoli na poszerzenie toru na rzece Elbląg do parametrów opisanych projektem budowlanym – powiedział Andrzej Małkiewicz, naczelnik Wydziału Realizacji Inwestycji w Urzędzie Morskim w Gdyni.

Nowy most będzie miał długość 104,3 m, z rozpiętością przęseł 2 x 51,5 m.

– Na placu budowy pojawił się ciężki sprzęt, m.in. w postaci palownicy, wykonującej kolumny betonowe pod drogę prowadzącą do nowego mostu. Roboty w ramach tego kontraktu obejmują dotąd nieregulowaną, niepogłębianą rzekę Elbląg oraz zastąpienie mostu pontonowego obrotowym, który, w odróżnieniu od dotychczasowego, nie będzie generował problemów dla żeglugi.

– Ten most będzie dawał możliwość komfortowego kontaktu mieszkańcom Wyspy Nowakowskiej z resztą kraju – stwierdził kpt. ż.w. Wiesław Piotrzkowski, dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni.

Jak podaje Magdalena Kierzkowska w komunikacie Urzędu Morskiego w Gdyni, zakres prac, wynikający z umowy, obejmuje:

  • przebudowę istniejącego toru wodnego na rzece Elbląg na długości 10,4 km w zakresie obudowy brzegów, które docelowo przejmą funkcje przeciwpowodziowe wałów ziemnych,
  • budowę przystani niskich, ułatwiających dostęp do rzeki,
  • budowę mostu obrotowego nad rzeką Elbląg w miejscowości Nowakowo, wraz ze zmianami układu drogowego na odcinku 2 km.

– Dla całego zadania inwestycyjnego pod nazwą „Budowa drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską” została wydana decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach, a także decyzja Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska, zmieniająca w części zapisy decyzji środowiskowej.

– Równocześnie z rozpoczęciem prac budowlanych na drugiej części zadania, rozpoczęło się sprawowanie nadzoru środowiskowego, pełnionego z ramienia zamawiającego, również nad tą częścią prac. Na potrzeby tego kontraktu wykonawca zabezpieczył też swój własny nadzór przyrodniczy. Na terenie inwestycji sprawowany jest również nadzór herpetologiczny oraz na bieżąco uzyskiwane są niezbędne decyzje derogacyjne – powiedziała Dorota Słabek, naczelnik Wydziału Oddziaływania Inwestycji na Środowisko w Urzędzie Morskim w Gdyni.

Wartość kontraktu wynosi ponad 570 milionów złotych, a czas przewidziany na jego realizację to 24 miesiące, a więc do kwietnia 2023 roku.

Rzeka Elbląg i most pontonowy w Nowakowie. To tędy będą pływać statki, które przejdą przez przekop Mierzei Wiślanej.

Przekop Mierzei Wiślanej. Inwestycja zaawansowana w 70 proc....

WSZYSTKO O PRZEKOPIE MIERZEI WIŚLANEJ

Przekop Mierzei Wiślanej. Zobacz animowaną wizualizację inwestycji:

POLECAMY NA STREFIE BIZNESU:

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Wideo
Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki