Wyszukiwarka wyborcza

Wybory Parlamentarne

Sprawdź wyniki wyborów w Twoim okręgu

Przekop Mierzei Wiślanej. Nad przyszłym kanałem powstaje most. Wkrótce czynny będzie parking dla obserwujących budowę

Tomasz Chudzyński
Tomasz Chudzyński
Przekop Mierzei Wiślanej. Postępy prac na budowie kanału żeglugowego Materiały prasowe Besix/NDI
W pierwszej połowie przyszłego roku ma zostać oddany do użytku jeden z dwóch mostów nad przyszłym przekopem Mierzei Wiślanej. Wkrótce mają ruszyć prace przy budowie bosmanatu kanału żeglugowego. Przyspieszyć mają też prace przy sztucznej wyspie.

Przekop Mierzei Wiślanej powstaje. Coraz bardziej widoczne są rezultaty prac postępujących przy budowie śluzy i kanału żeglugowego w Nowym Świecie. Trwają prace w miejscu planowanych mostów - północnym i południowym. Przy tym drugim, na którym prace są bardziej zaawansowane, trwają roboty żelbetowe.
 

- Planujemy uzyskać gotowość tego obiektu do przejazdu i poprowadzenia nim ruchu w pierwszej połowie przyszłego roku – mówi Jacek Szymański, dyrektor projektu z konsorcjum NDI/Besix. - Ten obiekt jest niezbędny z tego względu, że musimy przełożyć na niego ruch, aby umożliwić wykonywanie ścianek szczelnych i kanału żeglugowego.

Na terenie Zalewu Wiślanego przygotowano nabrzeże tymczasowe, które jest wykorzystane na potrzeby dostarczania materiałów oraz sprzętu do budowy obwiedni sztucznej wyspy. Aktualnie trwają dostawy materiałów i sprzętu. Wykonawcy inwestycji chcą "zintensyfikować prace" przy jej budowie.

W najbliższych tygodniach na budowie pojawi się kolejny sprzęt do prowadzenia tych robót. Będą to m.in. pontony i urządzenia, które rozpoczną pogrążanie ścianek szczelnych z wody. Oprócz prac przy budowie falochronów,  toczyć się będą roboty pogłębiarskie w basenie portowym w obrębie nabrzeża południowego.

- Będziemy kontynuować też roboty w obszarze śluzy i bram śluzy – mówi Dominik Wróblewski, kierownik budowy konsorcjum NDI/Besix. - W lipcu planujemy zakończyć roboty żelbetowe na moście południowym, a rozpocząć na moście północnym. Kontynowanie będą roboty ziemne związane z pogrążaniem ścianki kanału i budową układu drogowego.

W rejonie Zatoki Gdańskiej zakończono prace związane z pogrążaniem ścianki szczelnej nabrzeża południowego. Na nasadach falochronu zachodniego i wschodniego także zakończyło się pogrążanie tzw. ścianek szczelnych. Na terenie budowy uruchomiony został również węzeł betoniarski, który umożliwi przygotowywanie mieszanki betonowej na miejscu, bez konieczności jej transportu.

Lex Woś: Dyscyplinowanie lobbystów czy zamach na prawa obywatelskie? Finansowanie organizacji pozarządowych pod lupą

- Prace toczą się zgodnie z przyjętym harmonogramem - przyznaje Anna Stelmaszyk-Świerczyńska, zastępca dyrektora Urzędu Morskiego w Gdyni ds. technicznych, pełnomocnik dyrektora ds. realizacji projektu. - Prowadzone są między innym roboty związane z mostami, mamy już częściowo pozalewane podpory, gotowe są wzmocnienia pod obydwa przyczółki. Trwają również prace związane ze śluzą, która będzie miała głębokość 6,5 m. Ta rezerwa, w stosunku do planowanej obecnie głębokości toru wodnego (5m) jest pozostawiona na przyszłość, tak aby łatwiej można było dostosować parametry drogi wodnej do wymogów związanych z rozwojem żeglugi w tym rejonie.

Stelmaszyk-Świerczyńska dodała także, iż - z uwagi na duże zainteresowanie, jakie wzbudza budowa, a także w trosce o płynność i bezpieczeństwo ruchu drogowego, w uzgodnieniu i dzięki uprzejmości Nadleśnictwa Elbląg, niedługo zostanie oddane do użytku tymczasowe miejsce postojowe, zlokalizowane po wschodniej stronie budowy, od strony Zalewu Wiślanego. 

W planie na najbliższe tygodnie jest rozpoczęcie budowy budynków administracyjnych, (bosmanatu), prace elektryczne, techniczne i sanitarne. Rozpoczną się także prace przy obwiedni sztucznej wyspy.
 
Przekop Mierzei Wiślanej. Protest song "Betonoza" jest już w sieci! Muzycznym hitem lata 2020 uderzają w rządową inwestycję

W toku są przetargi na drugą część budowy drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską, a mianowicie umocnienie brzegów rzeki Elbląg, a także na pogłębiarkę, która będzie dedykowana utrzymaniu nowej drogi wodnej, a prawdopodobnie również wykona część prac przy trzecim etapie budowy, tj. pogłębianiu toru na Zalewie Wiślanym.

Całkowita długość nowej drogi wodnej wyniesie 22,880 km (w tym przejście przez Zalew Wiślany - 10,176 km; Rzekę Elbląg – 10,381 km; pozostałe 2,323 km to odcinek stanowiska postojowego, śluzy i portu zewnętrznego), a jej głębokość to 5 m. Docelowo ma ona umożliwić wpływanie do portu w Elblągu jednostek o długości do 100 metrów oraz do 20 metrów szerokości. Budowa kanału na Mierzei Wiślanej ma zakończyć się w 2022 r.

Inwestorem jest Urząd Morski w Gdyni, a wykonawcą pierwszej, aktualnie realizowanej części inwestycji konsorcjum firm NDI/Besix.
 

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie