Przekop Mierzei Wiślanej. Inwestycja zaawansowana w 70 proc. Zobacz zdjęcia z drona

Tomasz Chudzyński
Tomasz Chudzyński
Rzeka Elbląg i most pontonowy w Nowakowie. To tędy będą pływać statki, które przejdą przez przekop Mierzei Wiślanej.
Rzeka Elbląg i most pontonowy w Nowakowie. To tędy będą pływać statki, które przejdą przez przekop Mierzei Wiślanej. Przemyslaw Swiderski
Przyszłoroczne otwarcie kanału przez Mierzeję Wiślaną dla żeglugi zapowiada minister infrastruktury Andrzej Adamczyk. Obecnie postępują prace przy budowie śluzy. Wkrótce ma także rozpocząć się budowa nowego mostu na rzece Elbląg oraz jej pogłębianie.

Budowa drogi wodnej Zatoka Gdańska - Zalew Wiślany, docelowo do portu w Elblągu, podzielona jest na trzy etapy. Pierwszym jest budowa kanału przecinającego mierzeję, drugim pogłębienie rzeki Elbląg wraz z budową nowego mostu zwodzonego. To właśnie tym szlakiem pływać mają statki do portu w Elblągu.

Etap drugi dopiero się rozpoczyna. W 2023 r., zgodnie z kontraktem, gotowy ma być most w Nowakowie a rzeka pogłębiona.

Dziś tę płytką i dość wąską rzekę przecina most pontonowy, otwierany w określonych porach. Dlatego obecnie z trasy tej mogą korzystać jedynie jednostki turystyczne, lub zestawy pchacz-barka.

W roku przyszłym gotowy ma być przekop – obecnie trwa budowa śluzy, przez który będą przechodziły statki. Potem zostanie jeszcze budowa torów wodnych łączących przekop z rzeką Elbląg i innymi portami na Zalewie Wiślanym. To bardzo płytki akwen. By żegluga większych jednostek była możliwa, konieczne jest wytyczenie głębokich szlaków. To tzw. trzeci etap inwestycji.

- Jesteśmy w tej chwili w trakcie realizacji dwóch z trzech etapów, na jakie została podzielona budowa drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską. Etap pierwszy, na Mierzei Wiślanej, jest zaawansowany w ponad 70 proc. – powiedział dr inż. kpt.ż.w. Wiesław Piotrzkowski, dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni. - Na etapie drugim, dotyczącym rzeki Elbląg, wykonawca przystąpił do robót związanych ze wzmacnianiem podłoża gruntowego pod drogę prowadzącą do nowego mostu w Nowakowie, który powstanie w ramach naszej inwestycji. W toku są również prace, związane z przygotowaniem dróg technologicznych i zagospodarowaniem placu budowy pod kątem logistycznym. Jeszcze w tym roku planujemy ogłosić przetarg na etap trzeci - prace pogłębiarskie, mające scalić całą inwestycję i połączyć torem wodnym o odpowiednich parametrach Elbląg z Zatoką Gdańską.

Prace na Mierzei Wiślanej przebiegają według przyjętego harmonogramu.

- Już w przyszłym roku pierwsze statki będą mogły wpłynąć z Zatoki Gdańskiej na Zalew Wiślany - mówi minister infrastruktury Andrzej Adamczyk. Te o docelowych, maksymalnych parametrach będą korzystać z nowej drogi wodnej w 2023 roku, po zakończeniu całej inwestycji.

Mobilnych ołtarzy jednak nie będzie?

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie