Przekop Mierzei Wiślanej dwa razy oceniony negatywnie

Kazimierz Netka
M. Majchrzak
Trwają konsultacje społeczne w sprawie planowanego przekopania Mierzei Wiślanej. W internecie pojawiła się prognoza oddziaływania na środowisko inwestycji. Okazuje się jednak, że dwie poprzednie ekspertyzy zalecały odstąpienie od zamiaru budowy kanału.

Taką rekomendację zawiera opracowanie (z 2012 r.) wykonane przez firmę Proeko - o którym wspominaliśmy. Natomiast jeszcze wcześniej powstał podobny dokument: "Raport o oddziaływaniu na środowisko budowy kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną", sporządzony na podstawie umowy zawartej w 2008 roku przez Urząd Morski w Gdyni z Biurem Projektowo-Doradczym Eko-Konsult w Gdańsku.

- Odbiór naszego raportu nastąpił w obecności pani Anny Wypych-Namiotko, ówczesnej wiceminister transportu - mówi dr inż. Andrzej Tyszecki, dyrektor Biura Eko-Konsult w Gdańsku. - Nasze wnioski są podobne do tych, które wynikają z opracowania wykonanego pod kierownictwem dr. Macieja Przewoźniaka, czyli proponują zrezygnowanie z zamiaru przekopania mierzei. Dlaczego nie wspomina się o naszej ocenie i zleca się kolejne ekspertyzy?

To trzecie opracowanie (pod redakcją Michała Behnkego z kancelarii CIC) głównie miało na celu zbadanie, czy istnieje interes publiczny w tym, by przekop powstał. - Takich ocen w materiałach Eko-Konsult i Proeko nie było - zapewniono nas w Urzędzie Morskim w Gdyni.

Najnowsza ekspertyza udowadnia, że społeczeństwo skorzysta na zrobieniu kanału dla statków w poprzek mierzei. Najkorzystniejsze miejsce to rejon miejscowości Nowy Świat. Ostateczna decyzja jeszcze nie zapadła. Uwagi i wnioski można przesyłać pod adresem: konsultacje@umgdy.gov.pl. Propozycje zostaną rozpatrzone po 3 listopada 2013 r. Z ekspertyzami można zapoznać się na stronie: www.umgdy.gov.pl/pium/glowna.

k.netka@prasa.gda.pl

Treści, za które warto zapłacić!
REPORTAŻE, WYWIADY, CIEKAWOSTKI


Zobacz nasze Magazyny: REJSY, HISTORIA, NA WEEKEND

Wideo

Komentarze 3

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

W
Wolicki
Eksperci od ochrony środowiska, którzy opiniują przekop nie są dyletantami, ale brak im szerokiego spojrzenia na tę sprawę.
Po pierwsze kiedyś nie było mierzei, a szereg wysp między którymi przelewała się woda. Przekop nawiązałby do tej sytuacji i mówienie o szkodach w środowisku to wyraźna przesada i naciąganie.
Ale przede wszystkim- przekop wpłynąłby na rozwój żeglarstwa zatokowo-morskiego w całej Polsce! A to odciążyłoby Mazury, które są z roku na rok degradowane przez olbrzymie masy turystów i żeglarzy.
I na tym polega ograniczoność ekspertów.
m
maciej

Jak można zapoznać się raportem jeśli strona jest niedostępna. - Ale liczy się najważniejsze wniosek należy finansować dalsze ekspertyzy

J
Jarek

Przekop zabójczy dla Mierzeji , ale Kaczyński obiecał ,że przekop będzie i basta . Co tam środowisko , najważniejsze jest środowisko PiSioli - durnych i zapatrzonych w siebie .

Dodaj ogłoszenie