Przekop Mierzei Wiślanej. Budowa rozpisana na jesień i zimę. Pogłębianie, betonowanie oraz x-bloki

Tomasz Chudzyński
Tomasz Chudzyński

Wideo

Zobacz galerię (15 zdjęć)
Do końca listopada w stanie surowym ma być budynek bosmanatu na przekopie Mierzei Wiślanej. Prace przy budowie kanału żeglugowego mają być realizowane w okresie jesienno-zimowym, zgodnie z harmonogramem – podkreśla Wiesław Piotrzkowski, dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni.

Przekop Mierzei Wiślanej. Na jakim etapie jest budowa?

Budowa kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną przebiega wielotorowo – obecnie powstaje port osłonowy na Zatoce Gdańskiej, gdzie m.in.:

  • budowane są falochrony,
  • pogłębiany jest basen portowy.

Czytaj także

Obiekt ma wkrótce przyjmować statki, które będą dostarczać ze Skandynawii specjalny kamień hydrotechniczny, którym umacniane będą poszczególne części kanału (brzegi, skarpy). Trwa także produkcja betonowych elementów prefabrykowanych, tzw. x-bloków, które będą zabezpieczać falochrony przed falami.

Do końca listopada ma zostać oddany, w stanie surowym, budynek bosmanatu, z którego zarządzany będzie ruch żeglugowy przez kanał powstający na mierzei. Powstaje także sztuczna wyspa na Zalewie Wiślanym, na której gromadzony jest urobek z prac ziemnych. Wraz z postępami wykopów wyspa będzie powiększać swoje gabaryty (łącznie ma mieć niemal 180 ha).

Przekop Mierzei Wiślanej. Budowa rozpisana na jesień i zimę....

Nad kanałem powstaną dwa mosty obrotowe, umożliwiające ciągłe utrzymanie ruchu samochodowego, niezależnie od przepływających nową drogą wodną jednostek. Bardziej zaawansowana jest budowa mostu południowego. Tu zakończyły się prace żelbetowe, obecnie wykonywana jest platforma robocza, która posłuży do scalania konstrukcji stalowej. Trwają przygotowania na budowy mostu północnego (26 września wmurowano w jego przyczółek kamień węgielny przekopu).

– Obiekty mostowe będą konstrukcji stalowej. Długość przęsła to 62 metry, szerokość 17 metrów. Będą to mosty obrotowe. Gdy jednostki będą przepływały przez przez kanał żeglugowy, most będzie się obracał prostopadle do niego – mówi Dominik Wróblewski kierownik budowy z konsorcjum NDI/Besix, generalnego wykonawcy prac.

Czytaj także

Andrzej Adamczyk, minister infrastruktury, czyli resortu, który przejął budowę przekopu od zlikwidowanego ministerstwa gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej, zaznaczył, że kanał żeglugowy ma równie ważne znaczenie transportowe, co budowa tras ekspresowych.

– Przekop Mierzei Wiślanej to strategiczna inwestycja dla naszego kraju. Bardzo się cieszę, że minister Marek Gróbarczyk ją przygotował i realizuje. Dzięki niej Elbląg i okoliczne porty, a także całe województwo warmińsko-mazurskie zyskają nowe szanse rozwojowe.

– Te szanse wynikają także z inwestycji drogowych, takich jak drogi S7 i S16, jak i inwestycji kolejowych: w linie kolejowe i dworce. Wspólnie budujemy spójną sieć komunikacyjną i łączymy Polskę, aby rozwój naszego kraju był zrównoważony i sprawiedliwy – powiedział Adamczyk.

Czytaj także

Przekop Mierzei Wiślanej. Harmonogram prac

W czasie najbliższych tygodni kontynuowane będą prace pogłębiarskie na Zatoce Gdańskiej, w porcie osłonowym. Zaplanowano też wykonanie tzw. narzutów kamiennych. Do końca tego roku pogrążone zostaną ścianki w obrębie całego kanału żeglugowego.

Już teraz zaczynają się roboty żelbetowe przy konstrukcji przyszłego kanału i śluzy, trwają także prace ziemne. Na początku przyszłego roku rozpocznie się pogłębianie kanału. W listopadzie ma rozpocząć się montaż konstrukcji stalowej mostu południowego, a na moście północnym będą toczyć się roboty żelbetowe na przyczółkach.

Czytaj także

Przekop Mierzei Wiślanej

  • Zaznaczmy, całkowita długość nowej drogi wodnej z Zatoki Gdańskiej przez Zalew Wiślany do Elbląga wyniesie blisko 23 kilometry (przekop jest jej elementem).
  • Samo przejście przez Zalew Wiślany wyniesie nieco ponad 10 kilometrów, po rzece Elbląg – także ponad 10 kilometrów, a pozostałe ok. 2,5 km to odcinek, na który złożą się śluza i port zewnętrzny oraz stanowisko postojowe.
  • Kanał ma mieć 5 m głębokości.
  • Koszt to 2 mld zł.
  • Prace mają zostać ukończone za dwa lata.

WSZYSTKO O PRZEKOPIE MIERZEI WIŚLANEJ

Przekop Mierzei Wiślanej. Zobacz animowaną wizualizację inwestycji:

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie