Henryk Tronowicz

Przegląd filmów Alexandra Klugego. Marks obok miski makaronu

Kadr z filmu  „Pożegnanie z dniem wczorajszym“,  sztandarowego  dzieła  Aleksandra Klugego Fot. materiały prasowe Kadr z filmu „Pożegnanie z dniem wczorajszym“, sztandarowego dzieła Aleksandra Klugego
Henryk Tronowicz

W Centrum Sztuki Współczesnej ŁAŹNIA w najbliższy poniedziałek rozpocznie się przegląd pięciu filmów niemieckiego reżysera Alexandra Klugego: „Pożegnanie z dniem wczorajszym“ (1966), „Artyści pod kopułą cyrku: bezradni“ (1968), „Mocny Ferdynand“ (1976), „Patriotka“ (1979) oraz „Potęga uczuć“ (1983).

Alexander Kluge, ikona filmu autorskiego w Niemczech, znany jest nie tylko jako reżyser filmowy, lecz także jako pisarz, filozof i krytyk kultury. Pierwsze kroki na planie filmowym stawiał jako asystent Fritza Langa przy realizacji „Tygrysa z Esznapuru“ (1959). W roku 1962 był jednym z sygnatariuszy głośnego Manifestu z Oberhausen (1962), którzy domagali się odnowienia rodzimej kinematografii poprzez nowy język filmowy, odejścia od obowiązującego „kina papy“ i rozliczenia z nazistowską przeszłością.

Pozostało jeszcze 77% treści.

Jeżeli chcesz przeczytać ten artykuł, wykup dostęp.

Zaloguj się, by czytać artykuł w całości
  • Prenumerata cyfrowa

    Czytaj ten i wszystkie artykuły w ramach prenumeraty już od 3,69 zł dziennie.

    już od
    3,69
    /dzień
Henryk Tronowicz

Polska Press Sp. z o.o. informuje, że wszystkie treści ukazujące się w serwisie podlegają ochronie. Dowiedz się więcej.

Jesteś zainteresowany kupnem treści? Dowiedz się więcej.

© 2000 - 2024 Polska Press Sp. z o.o.