Przedsiębiorcy i szkoły łączą siły, by wspomóc młodych na rynku pracy. Projekt Gdańskiego Inkubatora Przedsiębiorczości STARTER

Monika Jankowska
Monika Jankowska
Do 28 maja 2021 klasy gdańskich publicznych szkół ponadpodstawowych mogą zgłaszać się na spotkania z ekspertami z branż pomorskiego rynku pracy, m.in. hotelarskiej, PR, logistycznej morskiej, prawniczej, biotechnologicznej, elektronicznej czy IT. To część projektu organizowanego przez Gdański Inkubator Przedsiębiorczości STARTER. W ramach tego przedsięwzięcia odbyło się też 6 debat, a podczas jednej z nich zastanawiano się, jacy są dziś młodzi pracownicy.

Trwa projekt "NOW- zawodowe wyzwania nowej generacji" skierowany do kadry gdańskich szkół ponadpodstawowych (nauczycieli, szkolnych doradców zawodowych, pedagogów, dyrektorów), przedstawicieli rynku pracy oraz młodzieży. To innowacyjne przedsięwzięcie Gdańskiego Inkubatora Przedsiębiorczości STARTER, finansowane przez Miasto Gdańsk. Celem jest połączenie ze sobą dwóch środowisk – przedsiębiorców oraz edukacji i wspólne wypracowanie pomysłów na wsparcie młodych osób wchodzących na rynek pracy, tak, aby ich kompetencje i umiejętności spełniały potrzeby pracodawców.

Spotkania młodzieży i świata biznesu

W ramach projektu zaproszono do współpracy ekspertów z różnych branż pomorskiego rynku pracy. Można ich odnaleźć w specjalnie stworzonej bazie na stronie projektu. To młodzież i nauczyciele decydują, którego eksperta chcieliby zaprosić na spotkanie i poznać.

Spotkania są bezpłatne, przeprowadzone w ramach dowolnych lekcji. W ich trakcie eksperci podzielą się z uczniami swoimi doświadczeniami oraz opowiedzą o możliwościach i wyzwaniach reprezentowanych przez nich branż – tłumaczy Agnieszka Pyrzanowska, Marketing & PR Manager z Inkubatora STARTER.

W ramach projektu NOW odbyło się także sześć debat, między przedstawicielami rynku pracy, nauczycielami, doradcami zawodowymi oraz dyrektorami szkół. Podczas każdego spotkania rozmówcy omawiali różne aspekty relacji między gdańską edukacją a biznesem – za każdym razem w kontekście przygotowywania młodzieży do wejścia na rynek pracy.

Wspólnie omawialiśmy kwestie komunikacji oraz nawiązywania współpracy, wymienialiśmy się dobrymi praktykami i uwagami. W spotkaniach uczestniczyli przedstawiciele liceów, techników, szkół branżowych, osoby reprezentujące duże międzynarodowe koncerny, jak i mali i średni przedsiębiorcy. Głosy i doświadczenia tak różnorodnych rozmówców pozwoliły nam z bardzo szerokiej perspektywy przyjrzeć się obecności młodych osób na rynku pracy – ich potrzebom, oczekiwaniom. Zebraliśmy sporo wniosków nad którymi warto pochylić się w przyszłości - mówi Pyrzanowska

Jednym z pytań, które zadali sobie uczestnicy było to o młodego pracownika/absolwenta. Kim jest? Jakie są jego cechy? Jak widzą go pracodawcy?

Młody pracownik/absolwent - czyli kto?

Uczestnicy projektu zastanawiali się, jakimi wartościami kierują się młodzi ludzie wchodzący na rynek pracy. To m.in.:

  • otwartość
  • pasja
  • podejmowanie wyzwań
  • ambicja
  • work-life balance
  • zaradność

Co ciekawe, młodzi uważają, że dziś studia nie są już przepustką do dobrej pracy. Z raportu po debacie wynika także, że młodzi nie chcą gromadzić pieniędzy, a doświadczenia i wspomnienia. Z drugiej strony oczekują wysokich zarobków - co najmniej dwukrotności średniej krajowej.

Jak młodzi postrzegają pracę?

Co dla człowieka wchodzącego na rynek pracy jest ważne przy wyborze pracodawcy? Z jaką firmą chce się związać? Pasja i nazwany cel to ważne przesłanki do działania. Uruchamiają pokłady zaangażowania i ambicji młodych ludzi, dlatego firmy, z którymi będą się chętnie wiązać powinny opierać swoje działania na wartościach zbieżnych z tymi, które sami wyznają. Do tego dla młodego człowieka ważna jest także atmosfera pracy, elastyczne godziny pracy, home office, możliwości rozwoju i nabywanie kompetencji. Młody pracownik chce być doceniany za swoją pracę i jej efekty. Często liczy też na pracę z wykorzystaniem nowych technologii.

Z naszej dyskusji wyłonił się wizerunek młodego człowieka, dla którego istotny jest dostęp do nowych technologii, możliwości rozwoju i awansu w oparciu o posiadane kompetencje. Eksperci zgodnie zauważyli, iż młode pokolenie dba o kształtowanie profilu zawodowego, a także związanego z tym własnego wizerunku. Swoich uczniów i współpracowników postrzegają jako osoby niepokorne, ciekawe świata, poszukujące własnej drogi - wskazują autorki raportu, Anna Dukowska i Agnieszka Marusiak, duet trenerski PatrzWORK.

Więcej o projekcie można przeczytać pod adresem: https://now.inkubatorstarter.pl

Czy tematy maturalne wyciekły?

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie