Pruszcz Gdański: Stare perony PKP w przebudowie

Joanna Łabasiewicz
Wiaty na peronach pozostaną, zniknie kostka.
Wiaty na peronach pozostaną, zniknie kostka. Joanna Łabasiewicz
Zmieni się wygląd peronów na stacji kolejowej w Pruszczu Gdańskim. Mieszkańcy liczą, że nareszcie będzie tu czysto, z drugiej jednak strony niepokoją się, że miejsce to straci swój wyjątkowy, przedwojenny klimat.

Przed laty walory stacji docenili filmowcy, którzy kręcili tu sceny do serialu "Na kłopoty Bednarski". Niestety, po przebudowie niewiele z tego zostanie, bo tutejsza infrastruktura kolejowa nie jest objęta ochroną konserwatorską.

ZOBACZ ZDJĘCIA remontu peronów PKP w Pruszczu Gdańskim

- Perony w Pruszczu Gdańskim nie przedstawiały wystarczającej wartości historycznej, dlatego nie zostały wpisane do rejestru zabytków - wyjaśnia Marcin Tymiński, rzecznik wojewódzkiego konserwatora zabytków w Gdańsku.

Remont torów trasy E65 w Trójmieście szybko się nie skończy

Na szczęście, po wielu rozmowach miasta z przedstawicielami kolei, udało się zachować wiaty. Zniknie natomiast kostka brukowa. Jak tłumaczy Ireneusz Krzywicki, kierownik kontraktu z ramienia inwestora PKP PLK SA, kostka jest traktowana jako materiał z odzysku i zostanie przekazana zarządcy infrastruktury - Zakładowi Linii Kolejowych w Gdyni. Poza tym projekt nie przewiduje powtórnego jej wykorzystania. Zresztą wystarczyłoby jej najwyżej na 40 proc. powierzchni nowych peronów.

- Inwestycja jest związana z przebudową całego układu torowego - wyjaśnia kierownik. - Dlatego konieczna jest rozbiórka peronów 1 i 2. W związku z tym zostanie przebudowane przejście podziemne, które od początku czerwca będzie wyłączone z ruchu. Jego modernizacja potrwa rok i będzie realizowana etapami.

Fotogaleria z rozpoczęcia remontu trójmiejskiego odcinka trasy E65

Perony po modernizacji będą wydłużone. Zwiększy się również ich wysokość.
- Wiaty na peronach oraz zadaszenia zejść pozostaną, nie zmieni się także ich konstrukcja stalowa, natomiast nowe będą pokrycia oraz zadaszenie nad wejściem peronu 1, jednak te elementy mają nawiązywać do istniejącej architektury - zapewnia Krzywicki. - Wykonawca jest zobowiązany, by zachować jak najwięcej z pierwotnej tkanki wyposażenia peronów. W ramach remontu przejścia podziemnego zostaną wybudowane cztery windy i pochylnia.

1,9 mln - tyle złotych pochłonie sama przebudowa pruszczańskich peronów. Przebudowa całego dworca to koszt rzędu 107 mln złotych.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na Twitterze!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na Twiterze!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki
Dodaj ogłoszenie