Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Pruszcz Gdański: Pokaz pierwszego seryjnie produkowanego samolotu elektrycznego [ZDJĘCIA, WIDEO]

Anna Gawrońska
Najpierw pojawiły się elektryczne rowery, potem samochody, aby w końcu pojawił się samolot napędzany energią elektryczną. Na lotnisku Aeroklubu Gdańskiego w Pruszczu Gdańskim odbył się ostatni z 5 pokazów tego małego, lecz wielce ekologicznego samolotu. Pomysł wyprodukowania samoloty elektrycznego narodził się w Finlandii, w siedzibie firmy Forum.
Najpierw pojawiły się elektryczne rowery, potem samochody, aby w końcu pojawił się samolot napędzany energią elektryczną. Na lotnisku Aeroklubu Gdańskiego w Pruszczu Gdańskim odbył się ostatni z 5 pokazów tego małego, lecz wielce ekologicznego samolotu. Pomysł wyprodukowania samoloty elektrycznego narodził się w Finlandii, w siedzibie firmy Forum. Anna Gawrońska
Dzisiaj, 14 czerwca, na pruszczańskim lotnisku odbył się pokaz samolotu z napędem elektrycznym. Jest mały, cichy i ekologiczny, ale to nie przeszkadza mu, żeby zadziwić publiczność.

Najpierw pojawiły się elektryczne rowery, potem samochody, aby w końcu pojawił się samolot napędzany energią elektryczną. Na lotnisku Aeroklubu Gdańskiego w Pruszczu Gdańskim odbył się ostatni z 5 pokazów tego małego, lecz wielce ekologicznego samolotu. Pomysł wyprodukowania samoloty elektrycznego narodził się w Finlandii, w siedzibie firmy Forum.

Jesteśmy firmą energetyczną. Na co dzień nie zajmujemy się samolotami, ale czynimy świat trochę czystszym. Z jednej strony są to obiekty, takie jak elektrownie, sieci ciepłownicze, różne akcje polegające na coraz czystszej produkcji, dystrybucji energii. Z drugiej strony nasza firma ma bardzo duże doświadczenie w elektromobilności

- mówi Jacek Ławrecki, rzecznik prasowy Fortum. - Zajmujemy się także systemami ładowania samochodów elektrycznych. Nie produkujemy samochodów elektrycznych, ale produkujemy to wszystko, co znajduje się w ładowarkach i powoduje, że ludzie są w stanie te samochody naładować. Jednak samochody o napędzie elektrycznym stały się już dość powszechne, dlatego wpadliśmy na pomysł, żeby przyjrzeć się samolotom.

Papistrel Alpha Electro jest pierwszym na świecie seryjnie produkowanym ultralekkim samolotem o napędzie elektrycznym. Posiada silnik elektryczny 60 kW, a jego prędkość przelotowa to 157 km/h. Bateria ładowana jest ładowarką o mocy 20 kW i trwa godzinę. To pozwala na 55-minutowy lot z półgodzinną rezerwą. Samolot jest niewielki i także niewiele waży. Jego waga całkowita wynosi tylko 300 kg, w tym 100 kg waży sama bateria, a kabina jest dwuosobowa. Dodatkowo samolot posiada swój własny spadochron. Koszt kupna samolotu to 125 tys. euro.

- Dzięki zerowej emisji CO2 i niskiemu poziomowi hałasu loty mogą być prowadzone w okolicach dużych miast i bez problemów będą spełniały normy emisji spalin i hałasu. Obecnie samoloty te są wykorzystywane do celów szkoleniowych, ale być może już za 20-30 lat będą wykorzystywane do pokazów lotniczych lub widokowych - dodaje rzecznik.

Przegląd najważniejszych wydarzeń ostatnich dni:

POLECAMY w SERWISIE DZIENNIKBALTYCKI.PL:

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki