Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Projekt Klimatycznego Centrum Gdyni to farsa? Opinia mieszkańca Śródmieścia i riposta Marka Łucyka, wiceprezydenta miasta

red
Kontrowersyjny projekt realizowany jest w ostatnich latach m.in. na ul. Starowiejskiej.
Kontrowersyjny projekt realizowany jest w ostatnich latach m.in. na ul. Starowiejskiej. archiwum Polska Press
Docierają do naszej redakcji sygnały od mieszkańców, niezadowolonych z założeń i sposobu realizacji samorządowego projektu Klimatycznego Centrum Gdyni. Kontrowersje budzi przede wszystkim ograniczanie liczby miejsc parkingowych. Prezentujemy opinię pana Jerzego, mieszkańca Śródmieścia i odpowiedź Marka Łucyka, wiceprezydenta Gdyni ds. rozwoju. Co sądzicie na ten temat? Głosujcie w sondzie!

PAN JERZY, MIESZKANIEC ŚRÓDMIEŚCIA:

Chciałbym zainteresować Państwa problemem nurtującym mieszkańców Gdyni w związku z nierównym traktowaniem ze względu na miejsce zamieszkania i wykluczenie osób niepełnosprawnych.
Klimatyczne centrum Gdyni - ale dla kogo? Jako mieszkaniec centrum Gdyni chciałbym zabrać głos w sprawie tzw. "klimatycznego centrum", które tak donośnie szykują nam urzędnicy, a szczególnie Pan w-ce Prezydent Marek Łucyk.

Już od jakiegoś czasu myślą przewodnią, tego podobno tak wyczekiwanego i wielkiego planu, jest przede wszystkim likwidacja miejsc parkingowych, zmniejszenie przepustowości dróg dojazdowych dla indywidualnych samochodów do szeroko rozumianego centrum miasta, by zastąpić je buspasami, drogami rowerowymi czy poszerzonymi chodnikami dla pieszych. To wg Pana Łucyka są wyznaczniki do uszczęśliwienia mieszkańców Gdyni.

W centrum, wg teorii Pana w-ce Prezydenta, ludzie powinni poruszać się pieszo, tutaj do pracy powinni dojeżdżać komunikacją miejską lub rowerem i to cały rok. Dostawcy mogą też rowerem rozwozić towary, a rodzice dowozić nimi dzieci do żłobka, przedszkola czy do szkoły, korzystając z udostępnianych przez Urząd Miasta rowerów Cargo (tak dzieci można zapakować do skrzyni towarowej)!

Całkiem możliwe, że to uszczęśliwi mieszkańców Trójmiasta dojeżdżających do centrum Gdyni, ale co z mieszkańcami tego klimatycznego centrum? W tym wszystkim, ktoś zapomina o mieszkańcach, bo przecież tam mieszkają też ludzie!!!

Obecnie co najmniej 80% z dostępnych 54 miejsc parkingowych przy Obrońców Wybrzeża zajmują stali mieszkańcy, którzy za to płacą. Resztę w czasie dnia zajmują klienci sklepów, przychodni, banków i innych w pobliżu znajdujących się usług. Są też na Obrońców Wybrzeża 4 miejsca inwalidzkie (w tym 2 przy samej spółdzielni lekarskiej). W godz. od 9 rano do 21 (w weekendy nawet do godz. 23) wszystkie miejsca są zajęte - rotacja jest na ok 20% ilości miejsc. Mieszkaniec niejednokrotnie przyjeżdżając do domu musi parę kółek przejechać ( po kwadracie Obrońców Wybrzeża, Abrahama, Żwirki i Wigury oraz Władysława IV) by znaleźć wolne miejsce parkingowe - oczywiście płatne. Ja akurat jako inwalida z bardzo ograniczoną możliwością poruszania się i to o kulach, czekam na zwolnienie się miejsca w pobliżu mojej klatki schodowej minimum 40 min. do 1 godz (w weekendy półtorej do 2 godz.) i to nie na miejsce inwalidzkie, tylko na jakiekolwiek. Chcecie żeby taka osoba i inni mieszkańcy parkowali na niby dostępnych w pobliżu parkingach prywatnych za minimum 300 zł/m-c? A kto dowiezie takiego inwalidę do wejścia do bloku od 200 do 400 metrów skoro samodzielnie jest w stanie przejść do 20 m?

Co z abonamentem Płatnej Strefy Parkowania? Mamy płacić miastu i operatorom prywatnych parkingów? Czy miasto likwidując swoje parkingi chce przyczynić się do zysków prywatnych właścicieli a swoich strat? Kto ma na tym zarobić? bo mieszkańcy w każdym przypadku będą tylko płacić.

W planie "klimatycznego centrum" na Obrońców Wybrzeża jest likwidacja zdecydowanej większości z 54 prostopadłych miejsc parkingowych z obecnie dostępnych w zatoczkach i zastąpienie ich miejscami postojowymi usytuowanymi równolegle do przebiegu drogi (na całym odcinku Obrońców Wybrzeża od Władysława IV do Świętojańskiej będzie to prawdopodobnie nie więcej niż 14-16 miejsc pod warunkiem usytuowania ich po obu stronach ulicy). Planowane są tam też miejsca inwalidzkie, gdzie przy takiej ilości w tych 14 mogą być co najwyżej 2 takie miejsca.

Nadmienię, że tylko w mojej klatce schodowej są 4 osoby posiadające karty upoważniające do parkowania na miejscu inwalidzkim.

Planowany do modernizacji odcinek Obrońców Wybrzeża dla uszczęśliwienia mieszkańców Gdyni ma w tej chwili chodniki o szerokości od 4 do 6 metrów. W części też rosną już tutaj drzewa i jest miejsce na trawnik, o które niestety miasto kompletnie nie dba (drzewa na przekór wszystkiemu dają sobie radę i co roku się zielenią, a zamiast trawy pięknie wyrastają chwasty). W obrysie ulicy jest też wyznaczona ścieżka rowerowa, a na chodniku mieszczą się także stojaki do parkowania rowerów. Jest więc tutaj już infrastruktura do bezkolizyjnego użytkowania przez pieszych, rowerzystów i samochody, jest wręcz taki woonerf tylko bez wyznaczenia pierwszeństwa ruchu.

Moje pytanie, dla kogo ma być to "klimatyczne centrum"? Czy mieszkańcy centrum mają być zamknięci jak w swoistym odpowiedniku getta, bez możliwości posiadania samochodu, by dojechać do pracy czy załatwienia nawet niezbędnych potrzeb życiowych? Mamy być tylko oglądani jak zwierzęta w zoo przez odwiedzających "klimatyczne centrum"? Przecież to jest typowe wykluczenie ze względu na miejsce zamieszkania, nie mówiąc już o wykluczeniu osób niepełnosprawnych, które nie będą miały możliwości zaparkowania w pobliżu miejsca zamieszkania, a dzięki temu w ogóle będą pozbawione możliwości uczestnictwa w normalnym życiu.

Centrum miasta to też ludzie tutaj mieszkający, tutaj żyjący, ze swoimi potrzebami jak wszyscy mieszkańcy Gdyni. Dajcie nam mieszkańcom centrum w miarę normalnie żyć!!!

To odwiedzający Śródmieście mogą faktycznie zaparkować samochód na jakiś tylko czas i to w dowolnym miejscu, nawet na prywatnym parkingu lub mogą dojechać komunikacją miejską czy wręcz rowerem. Pewnie do tych odwiedzających centrum Pan w-ce Prezydent się zalicza i nie myśli o ludziach tutaj żyjących.... tylko dlaczego?

MAREK ŁUCYK, WICEPREZYDENT GDYNI DS. ROZWOJU:

Każde polskie miasto mierzy się obecnie ze zmianami klimatu, ale i nawykami transportowymi poprzedniej epoki. Działaniem nadrzędnym jest tu zmiana przestrzeni w bezpieczną dla najsłabiej chronionych uczestników ruchu. Chodniki o odpowiednich szerokościach, elementy spowalniające ruch pojazdów, a do tego zieleń, która jest elementem małej retencji, tak ważnej i potrzebnej w centrach miast to punkty obowiązkowe.

Z drugiej strony mamy jednak zdecydowany wzrost liczby samochodów, których niezależnie od podjętych działań, śródmieścia miast nie są w stanie przyjąć - przekroje ulic były projektowane w latach, gdy liczba pojazdów była zdecydowanie mniejsza.

W rezultacie, stanęliśmy przed wyzwaniem efektywnego połączenia różnorodnych funkcji w tej cennej i jednocześnie ograniczonej przestrzeni. Wiele miejsc, w których wszyscy chcą spędzać czas, znajduje się właśnie tutaj, dlatego tak ważne jest zadbanie, aby ich otoczenie było jeszcze bardziej dostępne, spójne, zielone, bezpieczne i przyjazne dla osób poruszających się po mieście pieszo, na rowerach czy komunikacją miejską. W szczególności, w odniesieniu do centrum miasta i planowania jego przestrzeni, należy patrzeć na długoterminowe skutki, zarówno ekonomiczne, jak i społeczne. W odpowiedzi na te wyzwania i szybko postępujące negatywne zmiany klimatyczne, Gdynia od 2020 r. realizuje projekt KLIMATyczne Centrum, opierający się na zrównoważonym projektowaniu Śródmieścia naszego miasta, w centrum którego znajduje się człowiek. Zachęcanie do pozostawiania aut np. na parkingu buforowym przy Polsat Plus Arenie Gdynia czy korzystanie z nowoczesnego taboru miejskiego, który został wzbogacony o kolejne 24 nowe pojazdy – tym razem całkowicie bezemisyjne elektrobusy.

Obecnie realizowany jest kolejny etap prac przewidzianych w ramach projektu, który obejmuje zmianę charakteru ulic Żwirki i Wigury oraz Obrońców Wybrzeża, pomiędzy ulicami Świętojańską i Władysława IV. Na terenie inwestycji mamy fragment zaniedbanego trawnika oraz 6 drzew liściastych, co jest niewspółmierne do obrazu i klimatu tej ulicy. Wprowadzenie zieleni niskiej i wysokiej wzdłuż miejsc parkingowych jest bardzo istotne ze względów przyrodniczych, krajobrazowych, estetycznych oraz ekologicznych. W ramach KLIMATycznego Centrum na wspomnianych ulicach wykonane zostaną nowe nasadzenia drzew, krzewów i kwiatów - tylko w obszarze dwóch fragmentów ulic planowane jest nasadzenie niemal 60 nowych drzew, a także 700 krzewów i 1000 bylin. Celem wprowadzenia na ul. Obrońców Wybrzeża zieleni jest stworzenie miejsca przyjaznego dla każdego uczestnika ruchu – od przechodniów i mieszkańców, poprawa mikroklimatu ulicy oraz jej estetyki.

Projektując, nie zapominamy też o mieszkańcach zmotoryzowanych, na wszystkich wspomnianych ulicach planowane są miejsca postojowe, w tym dla osób z niepełnosprawnością, którym ze względu na znaczne ograniczenia ruchowe, należy umożliwić aktywne uczestniczenie w życiu społecznym. Zgodnie z projektem zmian na ulicy Obrońców Wybrzeża, które mają zostać wdrożone w ramach "KLIMATycznego Centrum", prostopadłe miejsca postojowe zostaną przekształcone w łącznie 23 miejsca równoległe, w tym 4 miejsca postojowe dla osób z niepełnosprawnością. Na równoległym odcinku ul. Żwirki i Wigury powstanie łącznie 20 miejsc postojowych, w tym 3 dla osób z niepełnosprawnością. Na remontowanym odcinku ulicy Abrahama powstanie 13 miejsc postojowych, w tym 1 dla osób z niepełnosprawnością oraz 2 dodatkowe stanowiska dedykowane dla dostaw.

Nie bez znaczenia dla bezpieczeństwa pozostaje także układ miejsc postojowych. W przypadku parkowania równoległego potrzeba mniej miejsca na odstępy między stojącymi samochodami, a parkujący kierowca z łatwością może obserwować ruch na ulicy, stąd ten właśnie sposób parkowania pojazdów znalazł swoje miejsce jako rekomendacja w ramach wdrażania KLIMATycznego Centrum.

Warto nadmienić, że mieszkańcy Śródmieścia przemieszczający się samochodami na obszarze centrum miasta na podstawie wykupionego na preferencyjnych warunkach abonamentu, mają możliwość postoju do 300 metrów od miejsca zamieszkania, a sama rotacja pojazdów została zwiększona po wprowadzanych w ostatnich latach zmianach.

Efekt prac w ramach KLIMATycznego Centrum i jego rezultaty w odniesieniu do poprawy jakości życia mieszkańców i jakości przestrzeni miejskiej będziemy mogli ocenić po zakończeniu realizacji wszystkich etapów, kiedy stworzą one spójną całość. Obecnie dostrzegamy fragmenty działań, które nie będąc jeszcze powiązanie mogą wydawać się oderwane – jednak to właśnie one wyznaczają przyszłość dla przestrzeni Śródmieścia Gdyni przy tak wyjątkowych miejscach, jak Kamienna Góra, Skwer Kościuszki, Park Centralny czy Bulwar Nadmorski.

Trwa głosowanie...

Co sądzisz na temat projektu Klimatycznego Centrum Gdyni?

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Krokusy w Tatrach. W tym roku bardzo szybko

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki