Progi spowalniające na drogach. Czy poprawiają bezpieczeństwo?

Maciej Pietrzak
Czy progi spowalniające sprawiają, że jest bezpieczniej na drogach?
Czy progi spowalniające sprawiają, że jest bezpieczniej na drogach? Piotr Warczak/polskapresse
Na drogach osiedlowych pojawia się coraz więcej progów spowalniających. Denerwują one kierowców, jednak były tworzone bezpieczeństwa. Czy rzeczywiście je zwiększają?

Jednym z elementów Strefy "TEMPO 30" i skrzyżowań równorzędnych są progi spowalniające. Czy mają one rzeczywisty wpływ na bezpieczeństwo na drodze? Czy może powinniśmy je rozpatrywać razem z innymi elementami tych stref.

Strefa "TEMPO 30" to obszar, gdzie dopuszczalna prędkość pojazdów jest ograniczona do 30 km/h. Obniżenie dopuszczalnej prędkości powoduje zrównanie prędkości pomiędzy rowerami a samochodami. W tej strefie fizyczne środki uspokojenia ruchu, czyli właśnie np. progi zwalniające nie muszą być dodatkowo oznakowane. Zwężane są przekroje jezdni, co również wpływa na ograniczanie prędkości. Wjazd i wyjazd do strefy jest oznakowany odpowiednimi znakami drogowymi - B-43.
Na ulicach jednokierunkowych rowery mają możliwość jazdy w obu kierunkach na kontrapasach rowerowych. W strefie tej piesi są uprzywilejowani względem pojazdów, stosowane są wyniesione przejścia dla pieszych oraz wyniesione tarcze skrzyżowań.

Czytaj też: Pomorze. Drogowcy twierdzą, że przejścia dla pieszych nie są... potrzebne

Progi zwalniające są także ważnym narzędziem ograniczania prędkości w strefach skrzyżowań równorzędnych. Kierowcy często mogą się spotkać ze znakiem informującym o wjeździe w "strefę skrzyżowań równorzędnych i uspokojonego ruchu". W tej strefie obowiązuje oczywiście zasada prawej strony. Jak pokazują statystyki sporządzone przez Miasto Gdańsk w 2011 roku, strefy skrzyżowań równorzędnych i uspokojonego ruchu mają duży pływ na zmniejszenie ilości zdarzeń drogowych. Niemal co piąte skrzyżowanie w Gdańsku jest obecnie skrzyżowaniem równorzędnym. Na 621 wypadków w Gdańsku w 2011 roku zaledwie trzy miały miejsce na skrzyżowaniach równorzędnych, co stanowiło niecałe 0,5 proc. wszystkich wypadków.

Liczby pokazują, że progi zwalniające, które są elementem stref "TEMPO 30" oraz skrzyżowań równorzędnych nie są kaprysem władz utrudniającym życie kierowcom, ale czynnikiem poprawiającym bezpieczeństwo.

Coraz częściej na drogach osiedlowych pojawiają się progi zwalniające. Wielu kierowców narzeka, że jest ich zbyt dużo.


[email protected]

Treści, za które warto zapłacić!
REPORTAŻE, WYWIADY, CIEKAWOSTKI


Zobacz nasze Magazyny: REJSY, HISTORIA, NA WEEKEND

Wideo

Komentarze 2

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

k
kierowca
ja bym proponował, aby odpowiednie służby zainteresowały się powiązaniem autora gumowych gówien na jezdniach z ich producentem...
M
Marcin
to jest debilizm. Budujcie dobre jakościowo drogi szerokie a nie jak w przypadku ul. Myśliwskiej ( w stronę Biedronki osiedle Inpro ) nie dość, że po jednej i drugiej stronie jest ścieżka rowerowa wybudowana pewno za miliony złotych to jeszcze zabraliście kierowcom po metrze dla rowerzystów na tak wąskiej drodze. KOSZMAR - to się nadaje tylko do Teleexpresu bo pewno gazeta o tym wyczynie nie napisze. a szkoda.
Dodaj ogłoszenie