Próbny egzamin ósmoklasisty z matematyki 2021. Uczniowie mówią, że był łatwy, nauczyciele - że wymagał kreatywności! Opinie i komentarze

Monika Jankowska
Monika Jankowska
Próbny egzamin ósmoklasisty 2021 z matematyki. Jakub Steinborn
Drugi dzień próbnego egzaminu ósmoklasisty uczniowie mają już za sobą! W czwartek, 18 marca 2021 rozwiązywali arkusz egzaminu ósmoklasisty z matematyki. Co sądzą o teście sami uczniowie? A co nauczyciele? Co mogło sprawić uczniom największą trudność? Oto arkusz CKE i proponowane odpowiedzi.

Próbny egzamin ósmoklasisty 2021 z matematyki

Próbny egzamin ósmoklasisty 2021: matematyka. ARKUSZE CKE + ...

Próbny egzamin ósmoklasisty to rozgrzewka przed trzydniowym egzaminem, który czeka uczniów ostatnich klas podstawowych w maju. W 2021 r. wyjątkowo egzaminy zostaną przeprowadzone na podstawie zawężonego zakresu wymagań podstawy programowej.

Jak tłumaczy Ministerstwo Edukacji i Nauki, ta jednorazowa zmiana spowodowana jest analizą ubiegłorocznych egzaminów i bieżącą sytuacja epidemiczną. Czy próbny egzamin z matematyki faktycznie okazał się prostszy od tych z lat ubiegłych? Jak poradziła sobie młodzież?

Próbny egzamin ósmoklasisty 2021 z CKE: „To nie był trudny egzamin” - oceniają uczniowie

Ósmoklasiści musieli m.in. poprawnie odczytać dane z diagramu i rozwiązać zadania z nim związane, rozprawić się z zadaniem z procentami czy zadaniami z geometrii. O wrażenia tuż po wyjściu z sali zapytaliśmy uczniów klasy 8a ze Szkoły Podstawowej nr 77 w Gdańsku.

- Egzamin, jeżeli chodzi o poziom trudności, był porównywalny z wczorajszym testem z języka polskiego – mówią Olivier i Jakub, ósmoklasiści z SP nr 77. Podchwytliwe było to zadanie, w którym trzeba było wykorzystać twierdzenie Pitagorasa. Ale ogólnie myślimy, że dobrze nam poszło, spodziewamy się dobrego wyniku – dodają.

A co o egzaminie mówią ósmoklasiści z Prywatnej Szkoły Podstawowej im. T. Halika w Redzie?

- Wiadomo, każdy ma jakieś dobre i słabe strony z matematyki, jedne zadania były prostsze, inne trudniejsze, ale cały egzamin był w mojej ocenie dość łatwy. Podobnie mówiła reszta mojej klasy. Raczej wszyscy oceniamy ten test jako jeden z łatwiejszych – mówi Szymon.

Jego kolega ze szkoły, Kuba, zauważa z kolei: - Moim zdaniem nie był to trudny egzamin. Chciałbym, by podobne zadania pojawiły się w maju, byłbym wtedy bardzo zadowolony. Było oczywiście kilka zadań, które wydawały się podchwytliwe, trzeba było na nich mocniej się skupić.

TOP 20 gdańskich podstawówek na podstawie wyników egzaminu 8...

Próbny egzamin ósmoklasisty z CKE: matematyka. Wymagana kreatywność

Ale nie tylko uczniów zapytaliśmy o ocenę tego egzaminu. Co powiedzą o im ci, którzy nauczają matematyki? Zdaniem Anny Stęrzewskiej, korepetytorki znanej w sieci jako Ania od matmy zadania wymagały od ósmoklasistów nie tylko wiedzy matematycznej, ale też bystrości i kreatywności.

- Zwłaszcza w zadaniach otwartych trzeba było skojarzyć sobie niektóre rzeczy, bo inaczej nie ruszyłoby się z jego rozwiązywaniem. To tak, jak ze śledztwem - jeśli nie znamy wszystkich dowodów i poszlak, nie ruszymy dalej - mówi matematyczka. I dodaje: - Ogólnie zauważam od pewnego czasu, że uczniowie mają coraz większy kłopot z tym, żeby połączyć ze sobą niektóre rzeczy, że nawet jeśli mają wiedzę, to nie potrafią zastosować tej wiedzy w praktyce. Ten egzamin nie był bardzo trudny, ale zdecydowanie wymagał od uczniów kreatywnego podejścia. Stąd też mam sugestię dla nauczycieli, którzy będą przygotowywać młodzież do majowego egzaminu: nie podawajmy uczniom gotowych rozwiązań, nie mówmy: musisz zrobić to tak i tak, zamiast tego wspólnie z nimi uczestniczmy w procesie myślowym, który ma doprowadzić do rozwiązania zadania.

O kilka słów komentarza poprosiliśmy także Melanię Sikorę, nauczycielkę matematyki we wspomnianej już Prywatnej Szkoły Podstawowej im. T. Halika w Redzie.

- Egzamin był raczej średnio trudny. Trzeba pamiętać, że uczniowie uczą się zdalnie. Co mi się w tym sprawdzianie podobało? To, że zadania otwarte dawały różne sposoby rozwiązania tego samego problemu, że nie były sztampowe. - ocenia nauczycielka. Zadania otwarte zawsze są większym wyzwaniem dla uczniów niż zadania zamknięte. Tam trzeba wykazać się umiejętnością odpowiedniego zapisu czy sformułowania odpowiedzi. Te zadania były dostępne, ponieważ były to zadania z życia wzięte: nie mówimy o jakiejś abstrakcji, tylko mamy tu do policzenia drogę. Dzieci lepiej radzą sobie z takimi zadaniami. Nie pojawiły się za to, tak jak obiecano, np. zadania na dowodzenie, które też sprawiały problem uczniom.

Próbny egzamin ósmoklasisty 2021: język polski. ARKUSZE CKE ...

Kliknij i sprawdź:

W piątek 19 marca o godz. 9.00 uczniowie będą pisać egzamin z j. obcego.

Ranking najlepszych podstawówek w Gdańsku 2020. TOP 20 publi...

Egzamin ósmoklasisty 2020. Oto arkusze CKE i odpowiedzi

Egzamin ósmoklasisty 2020: Matematyka - Zobacz ARKUSZ, ZADAN...

Egzamin ósmoklasisty: Język POLSKI 2020 - ODPOWIEDZI, zadani...

Egzamin ósmoklasisty 2020: J. ANGIELSKI - sprawdź ODPOWIEDZI...

Progi punktowe w LO w Gdańsku w 2020 r. Ile punktów musieli ...

Progi punktowe 2020 w LO w Gdyni. Ile punktów musieli mieć a...

Progi punktowe 2020 w liceach i technikum w Sopocie. Ile pun...

Progi punktowe w technikach w Gdańsku w 2020 r. Ile punktów ...

Nauczanie hybrydowe zamiast powrotu do szkół

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie