Prezes UTK nie zatwierdził cennika PKP SKM Trójmiasto. Co to oznacza dla pasażerów?

Krzysztof Dunaj
Krzysztof Dunaj
Przemyslaw Swiderski
Udostępnij:
Ignacy Góra, prezes Urzędu Transportu Kolejowego, odmówił spółce PKP Szybka Kolej Miejska w Trójmieście zatwierdzenia projektu cennika dotyczącego opłaty za korzystanie z infrastruktury kolejowej. Powodem jest naruszenie przepisów ustawy o transporcie kolejowym. Spółka ma na odwołanie 30 dni. Czy nowy cennik w zakresie sposobu ustalania stawki jednostkowej opłaty podstawowej na rozkład jazdy pociągów 2022/2023 może wiązać się z podwyżką cen biletów?

Na czym polega jednostkowa opłata podstawowa i co oznacza dla pasażerów wprowadzenie nowego cennika? Jeżeli opłata będzie wyższa, jest możliwość, że organizator przewozów stwierdzi, że wzrosły mu koszty i w związku z tym może podnieść ceny biletów, ale nie jest to zasadą.

- Stawka za udostępnienie linii kolejowej, w dużym uproszczeniu, jest to opłata za użytkowanie linii kolejowej (torów, peronów itp.), którą przewoźnicy płacą jej zarządcy - tłumaczy Tomasz Złotoś, rzecznik prasowy PKP SKM Trójmiasto. - Ewentualne podniesienie tej stawki nie musi wiązać się ze zmianą ceny biletów. Przypominam, że ceny biletów w Taryfie Pomorskiej, która obowiązuje m.in. w pociągach PKP SKM, ustala Organizator Przewozów, czyli Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego.

ZOBACZ TAKŻE: Wzrosną ceny za bilety w SKM i Polregio. To kolejne w tym roku podwyżki za przejazd transportem publicznym w Trójmieście

Jak obecnie wygląda sytuacja w sprawie zatwierdzenia projektu?

- Analizujemy decyzję prezesa Urzędu Transportu Kolejowego. W zależności od wyników tej analizy podejmiemy decyzję. Mamy dwie możliwości - przedstawić UTK nową propozycję cennika lub zachować cennik obowiązujący w roku bieżącym - mówi Tomasz Złotoś.

Decyzja odmowna oznacza, że zarządca w ciągu 30 dni może przedstawić nowy projekt cennika lub zdecydować, że w rozkładzie jazdy pociągów 2022/2023 będzie stosował dotychczasowy cennik obowiązujący od 2021 r.

PKP Szybka Kolej Miejska w Trójmieście zarządza linią kolejową nr 250 Gdańsk Główny – Rumia, na której prowadzony jest wyłącznie ruch pasażerski. Według prezesa UTK zarządca, ustalając bazę kosztów służących kalkulacji stawek jednostkowych opłaty podstawowej, naruszył przepisy ustawy o transporcie kolejowym i rozporządzenia 2015/909 poprzez ujęcie kosztów, dla których nie zostało dostatecznie wykazane, że są ponoszone bezpośrednio w wyniku przejazdu pociągu.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na Twitterze!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na Twiterze!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

miejsce #1

Bacscan

Aisko BACscan F-30

349,84 zł236,50 zł-32%
miejsce #2

Bacscan

Bacscan CA 9000 Professional SG

382,26 zł265,00 zł-31%
miejsce #3

Promiler

Promiler iBlow 10

1 799,00 zł1 538,00 zł-15%
miejsce #4

Certen

Certen Personal White

389,00 zł338,00 zł-13%
miejsce #5

Promiler

PROMILER AL 7000 LITE

238,00 zł229,00 zł
miejsce #6

Bean

AlcoFind AF-35

299,00 zł
Materiały promocyjne partnera

Nowy taryfikator

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Więcej informacji na stronie głównej Dziennik Bałtycki
Dodaj ogłoszenie