Prawomocny wyrok NSA: zielone światło dla Obwodnicy Metropolitalnej Trójmiasta. „To wielki krok..."

wieZaktualizowano 
Naczelny Sąd Administracyjny oddalił w poniedziałek skargi kasacyjne w sprawie decyzji środowiskowej dotyczącej budowy Obwodnicy Metropolitalnej Trójmiasta. Prawomocny wyrok oznacza zielone światło dla inwestycji. „To wielki krok w kierunku rozpoczęcia prac projektowych i ostatecznie budowy drogi.” Droga może być gotowa około 2022-23 roku.

„Dziś o godzinie 9.30 Naczelny Sąd Administracyjny w Warszawie oddalił skargi kasacyjne skarżących jako bezzasadne i utrzymał w mocy decyzję środowiskową ws Obwodnicy Metropolitalnej Trójmiasta!!! To wielki krok w kierunku rozpoczęcia prac projektowych i ostatecznie budowy drogi.” - poinformował na portalu społecznościowym Tomasz Szymkowiak, zastępca burmistrza Żukowa.

Prawie 40-kilometrowy odcinek, który (z wykorzystaniem obwodnicy Żukowa) połączyć ma Południową Obwodnicę Gdańska z Trasą Kaszubską w Chwaszczynie.

„Skargi kasacyjne zostały oddalone. Orzeczenie jest prawomocne i nie podlega dalszemu zaskarżeniu” - poinformował "Dziennik Bałtycki" Wydział Informacji Sądowej NSA.

Warto przypomnieć, że projekt OMT w listopadzie ubiegłego roku zniknął z listy inwestycji drogowych Ministerstwa Infrastrukury. Urzędnicy zdecydowali o realizacji budowy w formule Partnerstwa Publiczno-Prywatnego. Koszt inwestycji szacowany jest na około 2 miliardy złotych, a wkład Skarbu Państwa polegał będzie prawdopodobnie na przygotowaniu gruntów, po których przebiegać będzie OMT. O tym, że znalezienie firmy, gotowej przeznaczyć swoje pieniądze na ten projekt przekonany jest pomorski poseł PiS i do niedawna wiceszef resortu infrastruktury, Kazimierz Smoliński.

- Musi zostać ogłoszony przetarg, który wygra autor najbardziej korzystnej oferty. Inwestor wyłoży prywatne pieniądze i to z nim zawarta zostanie umowa na użytkowanie drogi. Szczegóły tego rozwiązania znajdą się w dokumentacji przetargu. Myślę, że ogłoszenia przetargu powinniśmy się spodziewać niebawem. Generalnie to jest już przygotowane, jednak nie sprawuję już funkcji w ministerstwie, a to tam podejmowane będą decyzje. W Europie zachodniej, a w szczególności w Wielkiej Brytanii bardzo wiele dróg buduje się w formule PPP, a w Polsce funkcjonują firmy międzynarodowe, które działają w oparciu o ten schemat. Nie mam żadnych wątpliwości, że inwestor się znajdzie - zaznacza parlamentarzysta rządzącej partii.

- Od dawna zabiegałem w NSA o przyspieszenie terminu procedowania skarg i cieszę się, że dzięki temu wyrok zapadł już teraz. Według mojej wiedzy droga jest na liście inwestycji zaplanowanych do realizacji w ramach PPP, w styczniu przyszłego roku zaplanowano ogłoszenie przetargu na odcinek trasy S6 pomiędzy Bożympolem, a obwodnicą Słupska i dalej do miejscowości Sianów, a pół roku później na OMT – od węzła w Chwaszczynie przez Miszewo, Glincz do Obwodnicy Południowej Gdańska. Prace budowlane powinny ruszyć w 2020 roku, a szosa obwodnica do ruchu oddana ma być w 2022 lub 2023 roku – mówi "Dziennikowi Bałtyckiemu" poseł Stanisław Lamczyk z Platformy Obywatelskiej, członek sejmowych Komisji Infrastruktury oraz Komisji Gospodarki i Rozwoju.

Na rozprawie w poniedziałek 19 listopada, sędziowie Jerzy Stelmasiak, Marta Laskowska-Pietrzak i Andrzej Wawrzyniak orzekający w tej sprawie, publikację wyroku zapowiedzieli 26 listopada o czym informowaliśmy tutaj.

O wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, który w lutym oddalił skargę na decyzję środowiskową w sprawie Obwodnicy Metropolitalnej pisaliśmy tutaj. Jednak do NSA wpłynęły skargi kasacyjne na ten wyrok.

Optymizmu nie ukrywa wójt gminy Kolbudy Andrzej Chruścicki: - Wiadomość o oddaleniu skarg kasacyjnych przez Naczelny Sąd Administracyjny powinna ucieszyć mieszkańców Gminy Kolbudy, ale nie tylko. To dobra wiadomość dla wszystkich kierowców, którzy doskonale znają realia podróżowania Obwodnicą Trójmiasta. Doskonale wiemy, że dawno przestała ona być drogą szybkiego ruchu. Stale rosnąca liczba aut wymusza rozbudowę sieci dróg i realizację nowych rozwiązań komunikacyjnych. Niestety ze względu na zastrzeżenia do decyzji środowiskowej, jakie zgłaszało kilka podmiotów, inwestycja na lata utknęła w martwym punkcie. Wielu z nas czytając o kolejnych rozstrzygnięciach sądowych i coraz to nowych odwołaniach od decyzji straciło już nadzieję, że budowa Obwodnicy Metropolitalnej kiedykolwiek dojdzie do skutku. Na szczęście mamy przełom w sprawie. Utrzymanie w mocy decyzji środowiskowej zapala zielone światło dla budowy drogi, która połączy Chwaszczyno ze Straszynem i pozwoli udrożnić układ drogowy w bliskim sąsiedztwie Gminy Kolbudy. Pozostaje mieć nadzieję, że znajdą się środki finansowe i możliwie szybko uda się przeprowadzić niezbędne postępowania przetargowe. Wierzę, że w możliwie krótkim czasie wyłoniony zostanie wykonawca. Z niecierpliwością oczekuję rozpoczęcia prac – słyszymy.

- Po wyroku NSA wiemy, że sąd oddalił dwie skargi na decyzję środowiskową w tej sprawie mówi Piotr Michalski z gdańskiego Oddziału Głównej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. - Jednak z komentarzami wstrzymujemy się do momentu, kiedy poznamy pisemne uzasadnienie tego orzeczenia, co nastąpi za około 2 tygodnie. Nadmieniam, że już wystąpiliśmy o nie do sądu. Wówczas będzie można go przeanalizować i powiedzieć coś więcej. Bez ostatecznej decyzji środowiskowej, przy obecnym stanie prawnym, nie ma mowy by ktokolwiek zrealizował tę inwestycję. To ta decyzja administracyjna jest niezmiernie ważna, ponieważ „pieczętuje” – mówiąc kolokwialnie - planowany przebieg i kształt drogi. Nie chce wypowiadać się co do terminu budowy Obwodnicy Metropolii Trójmiejskiej dlatego, że ta trasa będzie realizowana w formule partnerstwa publiczno-prywatnego (PPP). Tą sprawą zajmuje się Ministerstwo Infrastruktury – zastrzega.

O oficjalną informację na temat planowanych terminów realizacji poprosiliśmy również resort. Gdy tylko otrzymamy odpowiedź opublikujemy ją tutaj.

Przegląd najważniejszych wydarzeń ostatnich dni:

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 4

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

Z
Zły

Odwal się od PRL-u

W
Wojtek

Jaka kasa? Prywatnego inwestora? Środki budżetowe już PiS "przytulił" na Via Carpatię. Dostępność portu w Kłajpedzie najważniejsza!

R
Realista

Skoro PPP to takie wspaniałe rozwiązanie, dlaczego PiS nie buduje tak dróg na Podkarpaciu czy w Małopolsce? Zabrali środki z S6 i teraz bredzą o "prywatnym inwestorze".

S
Starogard Gd.

No to teraz "cała kasa" pójdzie na obwodnicę a reszta województwa dalej będzie miała drogi jak w PRLu.

Dodaj ogłoszenie