O planach wymiany nawierzchni deptaka na północnym cyplu Wyspy Spichrzów pisaliśmy wielokrotnie. Oddana do użycia cztery lata temu konstrukcja z drewna dębowego nie wytrzymała wilgotnych warunków otoczenia, intensywnej eksploatacji i prowadzonych tuż obok budów. Szybko deski zaczęły pękać i wystawać, co utrudniało poruszanie się po promenadzie choćby osobom starszym czy z wózkami dziecięcymi.
https://dziennikbaltycki.pl/ruszyly-prace-przy-budowie-pieszej-kladki-nad-motlawa-polaczy-dlugie-pobrzeze-z-wyspa-spichrzow-to-projekt-minimalistyczny/ar/13197564
Doraźne naprawy w ramach gwarancji nie przynosiły wystarczającej poprawy sytuacji. Stąd decyzja władz miasta od wymianie nawierzchni.
- Dodatkowo część promenady ułożona była na gruncie, którego poziom w przeciągu ostatnich lat osiadł i wymagał miejscowego wzmocnienia - dodaje Agnieszka Zakrzacka z nadzorującej inwestycję Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska.
Operacja wymiany desek ruszyła w ostatnich dniach. W ramach prowadzonych prac wykonana została już konstrukcja wsporcza pod część posadowionego na gruncie pasażu.
- Obecnie jesteśmy w trakcie wymiany drewnianej nawierzchni nabrzeża, na bardziej odporną z drewna egzotycznego. Użyty materiał charakteryzuje się wysoką odpornością na wpływy atmosferyczne, biologiczne, a także na działanie wody. Do tego nowe deski ułożone są w sposób umożliwiający swobodny spływ wód z promenady, dzięki czemu unikniemy podmakania desek. Dzięki zastosowanemu rozwiązaniu i użyciu egzotycznego, odpornego drewna Bangkirai, z którego wykonane będą również poręcze, nawierzchnia promenady będzie bardziej trwała, a co za tym idzie bezpieczna - dodaje Agnieszka Zakrzacka.
Wymiana nawierzchni promenady potrwać ma do końca marca. Koszt prac to ponad 1,3 mln zł.
Niestety w ramach obecnie prowadzonych na deptaku prac nie powstanie zapowiadany podnośnik dla osób niepełnosprawnych, który pozwalałby im na łatwiejsze dostanie się na promenadę z Zielonego Mostu. Jego projekt jest gotowy, ale póki co budowa podnośnika nie ma zapewnionego finansowania.
Tuż obok przebudowywanej promenady rośnie z kolei konstrukcja drugiej kładki pieszej nad Motławą, która łączyć będzie właśnie północny cypel Wyspy Spichrzów z Długim Pobrzeżem. Obiekt jest „publicznym” elementem w ramach partnerstwa jakie z miastem podjął inwestor zabudowy północnego cypla Wyspy - Granaria.
- Prace przy budowie kładki przebiegają zgodnie z planem, nie ma zagrożenia dla wiosennego terminu oddania jej do użytku. Na co dzień każdy może zobaczyć prace związane m.in. z betonowaniem konstrukcji wyspy na której będzie zamontowana kładka, a ona sama i elementy sterujące jej obrotem, powstają w halach produkcyjnych - mówi Jan Kurbiel, członek zarządu spółki Granaria.
Przypominamy, że druga kładka nad Motławą będzie miała 57 m długości, 4,5 m szerokości oraz 1,5 metrowy prześwit nad wodą. Obrotowa konstrukcja pozwoli otworzyć ją dla jednostek pływających w czasie 2 minut od zgłoszenia operatorowi.
Przegląd najważniejszych wydarzeń ostatnich dni:
POLECAMY NA DZIENNIKBALTYCKI.PL:
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?