Powiat bytowski. Starostwo przejmuje PKS

Leszek LiterskiZaktualizowano 
Starostwo Powiatowe w Bytowie zamierza przebudować dworce PKS w Miastku i Bytowie
Starostwo Powiatowe w Bytowie zamierza przebudować dworce PKS w Miastku i Bytowie Leszek Literski
Ministerstwo Skarbu Państwa jeszcze w tym tygodniu odda za darmo bytowską firmę PKS. Władze powiatu bytowskiego przejmują przedsiębiorstwo po wielomiesięcznych rozmowach, wbrew woli dotychczasowego prezesa.

- Jeszcze w tym tygodniu radni mają przyjąć uchwałę wyrażającą wolę przejęcia 100 procent akcji - zapowiada starosta Jacek Żmuda-Trzebiatowski. To raczej formalność, bo kilka miesięcy temu Rada Powiatu już zaakceptowała ten pomysł. Po przejęciu firmy starostwo będzie zobowiązane prowadzić PKS przynajmniej przez 5 lat. W kolejnych latach może go sprzedać, co na razie nie jest brane pod uwagę, bo urzędnicy chcą na "pekaesie" zarabiać. Przygotowali już koncepcję rozwoju.

- Mamy m.in. plan przebudowy dworców w Bytowie i w Miastku - informuje Marian Miazga, naczelnik Wydziału Komunikacji i Drogownictwa Starostwa Powiatowego w Bytowie.
W planie jest też utrzymanie obecnych połączeń, utworzenie nowych kursów, modernizacja budynku administracyjnego oraz polepszenie jakości usług. Jak zapewnia naczelnik Miazga, sprawę ułatwi będąca w przygotowaniu nowa ustawa o transporcie. Dzięki niej starostwo mogłoby dofinansowywać PKS, zlecając firmie wykonywanie usług z pominięciem przetargów, bo to jedyny przewoźnik w powiecie bytowskim.

Te zmiany to już niedaleka przyszłość, ale pierwszym krokiem będzie wybór nowej rady nadzorczej oraz konkurs na stanowisko prezesa.
- Każdy będzie mógł wystartować. Wystarczy tylko spełnić wymagania - zapewnia starosta. - O ten fotel może też walczyć obecny prezes Adam Treder. My po prostu wybierzemy najlepszego kandydata.

Nie wiadomo, czy Treder wystartuje w konkursie, ale z przebiegu dotychczasowych relacji wynika, że ma niewielkie szanse. Współpraca ze starostwem szła jak po grudzie, bo jest on przeciwnikiem oddawania firmy samorządowi. - Potrzeba nam inwestora z kapitałem - powtarzał za każdym razem.
Pomysł komercjalizacji firmy PKS powstał w 2006 roku.

Wcześniej były propozycje łączenia z innymi przewoźnikami, sprzedaży prywatnemu inwestorowi albo przekształcenia w spółkę, której udziałowcami staliby się pracownicy. Gdy w 2007 roku ministerstwo przekształciło bytowski PKS w spółkę Skarbu Państwa powstała furtka umożliwiająca komercjalizację.

W październiku ubiegłego roku radni podjęli decyzję o przejęciu większościowego pakietu akcji. Następnie starosta złożył wniosek wyrażający wolę przejęcia przedsiębiorstwa. Liczono, że proces zakończy się w ciągu 2 miesięcy, bo tyle to trwało w przypadku transformacji firmy PKS Starogard Gdański. Niestety wydłużał się, bo ministerstwo żądało uzupełnienia dokumentacji, zwlekając również z wydrukowaniem akcji.

Ostatecznie rozmowy zostały jednak sfinalizowane. PKS Bytów jeszcze w tym roku zostanie własnością Starostwa Powiatowego, które od 1 lipca zostanie również organem prowadzącym szpitala jako spółki prawa handlowego.

110 tyloma autobusami dysponuje PKS Bytów, który zatrudnia 240 pracowników

15 procent akcji mogą otrzymać pracownicy, jeśli za 5 lat starostwo sprzeda PKS

7,5 mln zł, taka jest wartość spółki PKS Bytów. Firma stale przynosi dochody

polecane: Dzwonią do Ciebie te numery? Nie odbieraj!

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie