- Jeszcze w tym tygodniu radni mają przyjąć uchwałę wyrażającą wolę przejęcia 100 procent akcji - zapowiada starosta Jacek Żmuda-Trzebiatowski. To raczej formalność, bo kilka miesięcy temu Rada Powiatu już zaakceptowała ten pomysł. Po przejęciu firmy starostwo będzie zobowiązane prowadzić PKS przynajmniej przez 5 lat. W kolejnych latach może go sprzedać, co na razie nie jest brane pod uwagę, bo urzędnicy chcą na "pekaesie" zarabiać. Przygotowali już koncepcję rozwoju.
- Mamy m.in. plan przebudowy dworców w Bytowie i w Miastku - informuje Marian Miazga, naczelnik Wydziału Komunikacji i Drogownictwa Starostwa Powiatowego w Bytowie.
W planie jest też utrzymanie obecnych połączeń, utworzenie nowych kursów, modernizacja budynku administracyjnego oraz polepszenie jakości usług. Jak zapewnia naczelnik Miazga, sprawę ułatwi będąca w przygotowaniu nowa ustawa o transporcie. Dzięki niej starostwo mogłoby dofinansowywać PKS, zlecając firmie wykonywanie usług z pominięciem przetargów, bo to jedyny przewoźnik w powiecie bytowskim.
Te zmiany to już niedaleka przyszłość, ale pierwszym krokiem będzie wybór nowej rady nadzorczej oraz konkurs na stanowisko prezesa.
- Każdy będzie mógł wystartować. Wystarczy tylko spełnić wymagania - zapewnia starosta. - O ten fotel może też walczyć obecny prezes Adam Treder. My po prostu wybierzemy najlepszego kandydata.
Nie wiadomo, czy Treder wystartuje w konkursie, ale z przebiegu dotychczasowych relacji wynika, że ma niewielkie szanse. Współpraca ze starostwem szła jak po grudzie, bo jest on przeciwnikiem oddawania firmy samorządowi. - Potrzeba nam inwestora z kapitałem - powtarzał za każdym razem.
Pomysł komercjalizacji firmy PKS powstał w 2006 roku.
Wcześniej były propozycje łączenia z innymi przewoźnikami, sprzedaży prywatnemu inwestorowi albo przekształcenia w spółkę, której udziałowcami staliby się pracownicy. Gdy w 2007 roku ministerstwo przekształciło bytowski PKS w spółkę Skarbu Państwa powstała furtka umożliwiająca komercjalizację.
W październiku ubiegłego roku radni podjęli decyzję o przejęciu większościowego pakietu akcji. Następnie starosta złożył wniosek wyrażający wolę przejęcia przedsiębiorstwa. Liczono, że proces zakończy się w ciągu 2 miesięcy, bo tyle to trwało w przypadku transformacji firmy PKS Starogard Gdański. Niestety wydłużał się, bo ministerstwo żądało uzupełnienia dokumentacji, zwlekając również z wydrukowaniem akcji.
Ostatecznie rozmowy zostały jednak sfinalizowane. PKS Bytów jeszcze w tym roku zostanie własnością Starostwa Powiatowego, które od 1 lipca zostanie również organem prowadzącym szpitala jako spółki prawa handlowego.
110 tyloma autobusami dysponuje PKS Bytów, który zatrudnia 240 pracowników
15 procent akcji mogą otrzymać pracownicy, jeśli za 5 lat starostwo sprzeda PKS
7,5 mln zł, taka jest wartość spółki PKS Bytów. Firma stale przynosi dochody
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?