Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Port Lotniczy Gdańsk. Rozpoczęły się prace nad systemem ILS kat. III B

Maciej Pietrzak
Gdańskie lotnisko będzie mogło realizować operacje lotnicze przy najgorszej widoczności
Gdańskie lotnisko będzie mogło realizować operacje lotnicze przy najgorszej widoczności Tomasz Bolt/Polskapresse
Pod koniec 2015 roku Port Lotniczy Gdańsk jako pierwszy regionalny w Polsce uruchomił system ILS II kategorii, który umożliwia przeprowadzanie operacji lotniczych przy słabej widoczności. Teraz władze lotniska przymierzają się do rozbudowy technologii do jeszcze wyższej kategorii - III B. Taką technologię ma w Polsce jedynie warszawskie Okęcie. Instalacja systemu potrwa pół roku, potem przejdzie on testy, a uruchomiony ma być jesienią 2018 r.

Instalacja systemu ILS II przed dwoma laty była jednym z najważniejszych i najdroższych inwestycji w historii PLG. Jej koszt wyniósł blisko 70 mln zł, z czego 32 mln pochodziły z dotacji unijnej. Pozostałą część tej kwoty lotnisko uzyskało ze środków własnych, m.in. emisji obligacji. System umożliwił zmniejszenie liczby odwołań lotów z powodu złych warunków atmosferycznych o niemal 90 proc. Co ważne, system zaprojektowano wówczas tak by możliwa była jego dalsza rozbudowa do kategorii III, co będzie miało miejsce właśnie w najbliższych miesiącach.

- Obecnie funkcjonujący system umożliwia wykonywanie operacji lotniczych przy widzialności poziomej minimum 350 metrów i 30 metrów dla dolnej podstawy chmur, czyli widzialności pionowej. Nowy system jeszcze poprawi te parametry - dla widoczności pionowej nie będzie żadnego minimalnego wskaźnika, natomiast jeśli chodzi o widzialność wzdłuż pasa to operacje będą możliwe już przy widzialności 75 m - tłumaczy szczegóły wprowadzenia III kategorii ILS Michał Dargacz, rzecznik prasowy gdańskiego lotniska.

Czytaj także:

System ILS złożony jest z zestawów anten, wskazujących kierunek pasa i precyzyjną ścieżkę zniżania do punktu przyziemienia na drodze startowej. Towarzyszy mu specjalistyczne oświetlenie wskazujące ścieżkę schodzenia (PAPI), strefę podejścia, strefę przyziemienia i oś drogi startowej, a całość uzupełnia złożony system sterowania i monitorowania pozwalający na indywidualną kontrolę jego poszczególnych elementów. Rozbudowa ILS do III kategorii kosztować będzie 6 mln zł. Polegać będzie ona na montażu pętli oraz przygotowaniu systemów informatycznych. Za ich wdrożenie odpowiedzialna jest firma Elvit. Dodatkowo konieczne będzie postawienie anteny tzw. monitoringu pola dalekiego przez Agencję Żeglugi Powietrznej.

Boeing 747-446 wylądował w Rębiechowie

Port lotniczy Gdańsk. Olbrzymi Boeing 747-446 wylądował w Rę...

Przypominamy, że mijający 2017 rok będzie najprawdopodobniej kolejnym rekordowym dla gdańskiego lotniska jeśli chodzi o liczbę obsłużonych pasażerów. Przez pierwsze trzy kwartały było ich o ponad 16 proc. niż w analogicznym okresie zeszłego roku. Jeszcze w grudniu uruchomione zostaną też trzy nowe kierunki połączeń linii WizzAir z Gdańska do norweskiego Tromso oraz Wilna i Lizbony.

Władze lotniska przedstawiły też wynikami finansowe po trzech kwartałach. Zysk wypracowany w tym roku wyniósł póki co 27,6 mln zł. Port w dalszym ciągu spłaca jednak swoje zobowiązania, zaciągnięte na realizowany kilka lat temu program inwestycyjny. Koszty związane z obsługą tego zadłużenia, czyli wykupem obligacji i spłatą odsetek, wyniosą w tym roku 25 mln zł.
[email protected]

Luksusowa rezydencja Kulczyka na sprzedaż

Kobiety poszukiwane przez pomorską policję [ZDJĘCIA, RYSOPISY]

ATLAS GRZYBÓW ONLINE. Jak odróżnić grzyby jadalne od trujących? [GALERIA ZDJĘĆ, WIDEO]

Nauczyciel płakał, jak poprawiał: Najlepsze teksty uczniów i nauczycieli

źródło:vivi24

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki