Port Gdynia z troską o środowisko naturalne. Budowa Portu Zewnętrznego realizowana jest w ramach zrównoważonego rozwoju

MT
Port Zewnętrzny ma przyjąć pierwsze statki jeszcze przed 2030 rokiem. Koszt budowy szacowany jest na około 3,2 mld zł. mat. prasowe
Port Gdynia w ubiegłym roku wyłonił doradcę transakcyjnego przy budowie Portu Zewnętrznego. Zakończył także proces związany z inwentaryzacją terenów wodnych oraz terenów przeznaczonych pod realizację układu drogowo-kolejowego do Portu Zewnętrznego.

W wyniku przeprowadzonych przez naukowców z Uniwersytetu Gdańskiego badań nie stwierdzono negatywnego wpływu na integralność obszaru Zatoka Pucka PLB 220005. Budowa Portu Zewnętrznego nie spowoduje zakłóceń w łączności między poszczególnymi obszarami w ramach sieci Natura 2000.

Dzięki temu Port Gdynia jest coraz bliżej powiększenia swojej powierzchni o kolejne 151 ha.

Dobrze prosperujący biznes połączony z troską o środowisko to dzisiaj standard, który przyciąga kolejnych klientów. Realizując śmiałe inwestycje nie możemy zapomnieć o zasobach naturalnych. Port Zewnętrzny to przedsięwzięcie na szeroką skalę, który realizujemy w ramach zrównoważonego rozwoju. Zaspokojenie potrzeb wszystkich grup interesariuszy, zapewni sprawny przebieg inwestycji, na której przede wszystkim skorzysta lokalny biznes oraz Gdynianie - komentuje Adam Meller, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia SA.

Proekologiczne rozwiązania widoczne są również u armatorów statków wycieczkowych zawijających do Portu Gdynia. Jednostki coraz częściej wyposażone są w innowacyjne rozwiązania zmniejszające zużycie paliwa, takie jak podkadłubowa kurtyna powietrzna zmniejsza zużycie paliwa o 5 proc., czy farba silikonowa sea speed, dzięki której statek uzyskuje 10- procentową oszczędność na zużywanym paliwie.

Czytaj także

Obecnie Port Gdynia posiada usługę bunkrowania statków zielonym paliwem LNG na preferencyjnych warunkach. Do tej pory operacja ta wykonana została 12 razy.

Statki napędzane czystszym paliwem

Nowe globalne wymagania nie zmieniają limitów zawartości siarki obowiązujących w granicach Obszarów Kontroli Emisji SOx (ECA) ustanowionych przez Międzynarodowa Organizację Morskę (IMO), które od 1 stycznia 2015 r. wynoszą 0,10 proc. Obszary Kontroli Emisji ustanowione na mocy Załącznika VI do Konwencji MARPOL to: obszar Morza Bałtyckiego i Morza Północnego; obszar północnoamerykański (obejmujący wyznaczone obszary przybrzeżne Stanów Zjednoczonych i Kanady); oraz obszar Morza Karaibskiego Stanów Zjednoczonych (wokół Puerto Rico i Wysp Dziewiczych Stanów Zjednoczonych).

IMO określiła dzień 1 stycznia 2020 r., terminem wdrożenia wymagań dotyczących redukcji zawartości siarki w paliwach olejowych używanych przez statki w żegludze światowej do poziomu maksymalnie 0,5 proc. zawartości siarki, zgodnie z wymaganiami MEPC.280(70).

Zgodnie z nowym globalnym limitem, określonym w prawidle 14.1.3 Załącznika VI do Konwencji MARPOL, wszystkie statki, pływające poza granicami Obszarów Kontroli Emisji (ECA), będą zobowiązane do stosowania paliw olejowych o maksymalnej zawartości siarki 0,5 proc., w stosunku do obecnego limitu 3,50 proc.

Port Gdynia z troską o środowisko naturalne. Budowa Portu Zewnętrznego realizowana jest w ramach zrównoważonego rozwoju
mat. prasowe

Przy realizacji inwestycji, Nowy Publiczny Terminal Promowy w Porcie Gdynia, w ramach zrównoważonego rozwoju od 2021, możliwe będzie zasilanie statków w czasie postoju z lądu, co spowoduje całkowitą redukcję spalin.

Port Zewnętrzny to zupełnie nowy potencjał

Koncepcja Portu Zewnętrznego przewiduje, że na sztucznym lądzie, w oparciu o istniejące nabrzeża: Śląskie i Szwedzkie, powstanie głębokowodny Port Zewnętrzny, wychodzący ponad obecny falochron ochronny, zwiększając powierzchnię portu o 151 ha oraz zdolności przeładunkowe o 2,5 mln TEU - kontenerów 20-stopowych. Nowy pirs ma mieć 2,5 km długości o będzie mógł przyjmować statki o pojemności do 30 tys. TEU. Dzięki budowie Portu Zewnętrznego powstanie ponad 700 nowych miejsc pracy, a wpływy do budżetu Miasta Gdynia będą wynosić 22 mln zł.

Kolejne etapy inwestycji nie mogłyby się odbyć bez wsparcia legislacyjnego w kwestiach portowych. 9 sierpnia ub. roku Sejm przyjął specustawę o inwestycjach w zakresie budowy portów zewnętrznych. Ma ona na celu wprowadzenie ułatwień, umożliwiających sprawną realizację projektów rozbudowy portów morskich. Według szacunków resortu bez nowej ustawy proces przygotowania inwestycji trwałby 7 lat, ale dzięki ustawie zostanie on skrócony do 3-4 lat.

Port Zewnętrzny ma przyjąć pierwsze statki jeszcze przed 2030 rokiem. Koszt budowy szacowany jest na około 3,2 mld zł.

TOP 100 POMORSKICH FIRM - RAPORT:

POLECAMY NA STREFIE BIZNESU:

Wzrasta sprzedaż "małpek" ale kosztem dużych formatów

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 2

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

g
gosc

Miasto Gdynia postawić tam w porcie z 3 wiatraki niech produkują prąd dal miasta.

G
Gość

Port Zewnętrzny ma przyjąć pierwsze statki jeszcze przed 2030 rokiem.

To brzmi (bardzo) optymistycznie dla Gdyni, dla Gdańska (!). Gdańsk będzie mógł rozwijać się (równie) dynamicznie, jak planowano (juz w 1979 roku). Gratulacje !!!.

Dodaj ogłoszenie