Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Port Gdynia rozbudowuje zaplecze w głębi lądu. Terminal przeładunkowy będzie bramą lądową dla trójmiejskich portów

MT
Wzrost przeładunku portów morskich w coraz większym stopniu związany jest z potencjałem transportu intermodalnego, który w najbliższych latach stanie się priorytetową gałęzią przewozów towarów zarówno w Polsce, jak i w Europie. Rosnący wolumen przeładunków sprawia, że konieczna jest budowa zaplecza logistycznego i modernizacje linii kolejowych. Nowością będzie rozwinięcie w Polsce idei „suchego portu” czyli terminala przeładunkowego, który będzie bramą lądową dla trójmiejskich portów.

Rozwój transportu intermodalnego jest jednym z priorytetów polityki gospodarczej Polski i Unii Europejskiej. Jednak aby porty morskie mogły przyjmować więcej ładunków skonteneryzowanych, konieczna jest rozbudowa infrastruktury liniowej oraz sieci terminali intermodalnych.

Rozwój transportu intermodalnego

Duże porty zachodnioeuropejskie już wiele lat temu postanowiły przenieść część operacji logistycznych do terminali przeładunkowych zlokalizowanych w głębi lądu, które stanowią zaplecze magazynowo - logistyczne, które odciążają terminale morskie. Przeniesienie części zadań przeładunkowych i składowania jednostek intermodalnych poza port morski pozwala zwiększyć jego możliwości operacyjne. Terminale morskie mogą wówczas przyjmować więcej statków i skupić na swoim core business czyli na przeładunkach między transportem morskim a lądowym.

- Głównym celem budowy suchych portów jest usprawnienie transportu pomiędzy portami morskimi a pozostałą częścią kraju - powiedział Adam Meller, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia. Budowa terminalu intermodalnego w Bydgoszczy Emilianowie wpisuje się w Strategię Rozwoju Portu do 2027 roku, która zakłada zwiększenie udziału transportu kolejowego w obsłudze towarów obsługiwanych przez Port Gdynia.

- Terminal ten zlokalizowany będzie na końcu linii nr 201, która po modernizacji zapewni szybki i sprawny przewóz towarów do naszego portu. Liczymy, że wpłynie to na wzrost zainteresowania korzystaniem z usług przeładunkowych Portu Gdynia nie tylko wśród polskich operatorów logistycznych, ale też wśród potencjalnych klientów z innych krajów. Jest szczególnie ważne dla realizowanych w Porcie Gdynia inwestycji takich jak Port Zewnętrzny — powiedział Adam Meller, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia - dodał powiedział Adam Meller

Suchy port w Bydgoszczy

28 lipca powołano spółkę celową Terminal Intermodalny Bydgoszcz Emilianowo. To realizacja za-wartego w 2019 r. porozumienia, którego sygnatariuszami byli PKP S.A., Zarząd Morskiego Portu Gdynia, PKP Cargo S.A., Bydgoski Park Przemysłowo-Technologiczny, Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa, gmina Nowa Wieś Wielka i wojewoda kujawsko-pomorski. Spółka celowa przygotuje projekt oraz dokumentację nowego centrum logistycznego.

- Podczas spotkań roboczych, które odbyły się w ramach tej inicjatywy, przedyskutowano założenia projektu oraz określono działania, które należy podjąć, aby stworzyć warunki do realizacji budowy terminala intermodalnego w Emilianowie. Prace zmierzają do powołania spółki celowej, która będzie odpowiadała za realizację projektu. Trwają też prace nad warunkową umową inwestycyjną związaną z realizacją projektu - poinformował Michał Stilger, rzecznik prasowy PKP SA.

Modernizacja magistrali kolejowej

Aby usprawnić połączenia towarowe i przygotować się na prognozowany wzrost wolumenu połączeń inter-modalnych na tym kierunku zdecydowano o uruchomieniu trzeciej odnogi magistrali Bałtyk – Adriatyk. Linia kolejowa nr 201 zbudowana został w 1938 r. I była to obok budowy Portu Gdynia największa inwestycja polska w okresie międzywojennym. W 1922 r. polski Sejm podjął decyzję o budowie Portu Gdynia, a budowa nowej linii kolejowej była częścią tej inwestycji. Magistrala ta zapewniała połączenie przemysłowego regionu Śląska z Portem Gdynia z pominięciem Wolnego Miasta Gdańsk. Projekt Magistrali Węglowej wykonano w latach 1926–1928.

Plany inwestycyjne PKP PLK odnośnie linii 201 są ambitne i są odpowiedzią na wzrost przeładunków w Porcie Gdynia (o 2,3% w I kw. 2020). Modernizacja obejmie dobudowę drugiego toru na odcinku Maksymilianowo – Gdańsk Osowa oraz trzeciego toru na odcinku Gdańsk Osowa – Gdynia Główna. Ponadto linia zostanie zelektryfikowana oraz dostosowana do prędkości 140 km/h dla pociągów pasażerskich i 120 km/h dla składów towarowych, co jest obecnie standardem w przypadku kolei intermodalnej.

Modernizacja linii nr 131 i 201 uraz utworzenie tu sieci terminali przeładunkowy w tym zwłaszcza w Bydgoszczy i Zduńskiej Woli Karsznicach może spowodować wzrost zainteresowania korzysta-niem z usług przeładunkowych trójmiejskich portów nie tylko wśród polskich operatorów logistycznych ale tez wśród potencjalnych klientów z państw położonych za naszą południową granicą.

To będzie kluczowy czynnik dla powodzenia realizowanych w Gdyni inwestycji takich jak Port Zewnętrzny czy nowy Publiczny Terminal Promowy. Transport intermodalny wymaga budowy całego łańcucha różnych elementów infrastruktury. To złożone przedsięwzięcie, w którym o sukcesie decyduje dobra współpraca i koordynacja zarządów portów morskich, zarządcy infrastruktury kolejowej, terminali przeładunkowych oraz operatorów logistycznych.

Port Gdynia rozbudowuje zaplecze w głębi lądu. Terminal prze...

Przy nabrzeżu Rumuńskim w Porcie Gdynia, zacumował duży stat...

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Polacy chętniej sięgają po krajowe produkty?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki