Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Port Gdynia przebudowuje Nabrzeże Norweskie za ponad pół miliarda złotych. "Dostosujemy jakość infrastruktury do rosnących oczekiwań rynku"

Łukasz Kamasz
Łukasz Kamasz
Przebudowa Nabrzeża Norweskiego związana jest z projektem pogłębiania toru podejściowego i akwenów Portu Gdynia. Za inwestycję będzie odpowiadać firma Strabag. Całkowity koszt realizacji inwestycji to ponad pół miliarda złotych. Po zakończeniu prac do Portu zawijać będą mogły największe statki pływające po Bałtyku - jednostki typu Baltmax.

Prace będą wykonywane na całej długości Nabrzeża Norweskiego liczącego 200 metrów. Inwestycja polegać będzie na wyjściu w kierunku wody o 4 m palościanką, zakończoną oczepem żelbetowym, wyposażonym w urządzenia cumownicze i odbojowe oraz drabinki ratownicze. Ażurowa konstrukcja palościanki pozwoli na częściowe wygaszenie falowania w kanale portowym.

- Dostosowujemy jakość infrastruktury do rosnących oczekiwań rynku. Poprzez inwestycje poprawia się pozycja konkurencyjna portu w basenie Morza Bałtyckiego. Przebudowa nabrzeży przyczyni się również do poprawy parametrów nawigacyjnych, umożliwiając tym samym zawijanie i obsługę większych niż dotychczas statków wpływających do naszego Portu – mówi Adam Meller, prezes zarządu ZMPG S.A.

Prowadzone prace nie będą zakłócać funkcjonowania portu

Przebudowa Nabrzeża Norweskiego związana jest z projektem pogłębiania toru podejściowego i akwenów Portu Gdynia. Prace przy realizacji pierwszych etapów inwestycji trwają od września 2017 roku. Pierwszym elementem było przebudowanie Obrotnicy nr 2, zwiększenie średnicy z 400 m do 480 m wraz z przebudową Pirsu nr III oraz robotami czerpalnymi.

Celem zwiększenia bezpieczeństwa nawigacyjnego statków oraz zachowania odpowiedniej szerokości kanału niezbędne jest także poszerzenie wejścia wewnętrznego w celu osiągnięcia szerokości do 140 m i przebudowa Ostrogi Północnej na terenie Portu Wojennego oraz Nabrzeża Portowego z wygaszaczem falowania. Równolegle Urząd Morski w Gdyni realizuje prace pogłębiania toru podejściowego do portu.

- Z pogłębieniem akwenów portowych na obszarze Basenów III, IV i V wraz z rozbudową obrotnicy związana jest bezpośrednio przebudowa wejścia wewnętrznego do portu. Jednocześnie inwestycje te wymuszają wykonanie prac związanych z zabezpieczeniem nabrzeży portowych: Norweskiego, Słowackiego, Włoskiego i Indyjskiego oraz wykonanie umocnienia dna wzdłuż nabrzeża Bułgarskiego – mówi Jacek Sadaj, wiceprezes zarządu Morskiego Portu Gdynia S.A.

Po zrealizowaniu inwestycji do portu będą mogły zawijać znacznie większe statki, o maksymalnej długości do 400 m, szerokości do 58 m i maksymalnym zanurzeniu do 14,7 m (obecne maksymalne zanurzenie wynosi 13 m, a długość 340 m).

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak działają oszuści - fałszywe SMS "od najbliższych"

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki