Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Port Gdynia poprawia możliwość transportu ładunków drogą kolejową. Przebudowa torowisk i ich elektryfikacja trwa, zakończy się w 2021 roku

Szymon Szadurski
Szymon Szadurski
ZMPG S.A.
Już na początku 2021 roku kontenery z gdyńskich terminali rozwozić będą mogły w głąb Polski lokomotywy elektryczne. Wszystko to dzięki dofinansowanemu ze środków Unii Europejskiej projektowi rozbudowy dostępu kolejowego do zachodniej części Portu Gdynia.

Prace, których koszt wyniesie łącznie niemal 70 milionów złotych, już trwają. Przedstawiciele portu pochwalili się dziś ich postępami.

**

- Nie ma żadnych opóźnień, wszystko odbywa się zgodnie z harmonogramem, więc inwestycję planujemy zakończyć w styczniu 2021 roku - mówi Mariusz Karbowski, kierownik działu zarządzania projektami unijnymi Portu Gdynia.

**

Celem przebudowy i elektryfikacji torowisk jest zwiększenie ruchu kolejowego w kontekście przewozu kontenerów z Gdyni i ograniczenie emisji spalin do środowiska. Inwestycja dofinansowana jest kwotą 19,8 mln zł ze Środków Funduszu Spójności w ramach Programu Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020. Zapewnienie bardziej dogodnego dostępu kolejowego do Portu Gdynia jest nie tylko niezbędne dla jego rozwoju. Stanowi także jedno ze zobowiązań Polski, wynikających z regulacji unijnych w zakresie transportu. W 2019 roku ponad 28 procent towarów zostało obsłużonych w Porcie Gdynia drogą kolejową. Suma tonażu przeładowana przy udziale tego transportu to niemal 6,8 mln ton. Plany na przyszłość są jednak dużo bardziej ambitne.

**

- Do 2027 roku nie mniej, niż 40 procent towarów w naszym porcie obsługiwana będzie koleją - zapowiada Adam Meller, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia S.A. - To założenie zapisane jest w naszej Strategii Rozwoju i dołożymy wszelkich starań, by je spełnić. Cieszymy się, że uzyskaliśmy wsparcie środków unijnych do realizacji tej inwestycji.

**

Za niemal 70 milionów złotych w zachodniej części portu przebudowana zostanie nawierzchnia torowa z rozjazdami. Powstanie dodatkowy tor, a całość torowisk zostanie zelektryfikowana. Skróci to czas obsługi ładunków transportowanych drogą kolejową. Nastąpi przebudowa i elektryfikacja układu kolejowego od Elektrociepłowni Gdyńskiej do Bałtyckiego Terminalu Kontenerowego (BCT) na długości około 2,59 kilometra. Powstaną nowoczesne systemy kierowania ruchem. W kwietniu ubiegłego roku podpisano umowę na realizację robót z konsorcjum firm Colas Rail Polska i francuskim Colas Rail S.A.S.

Perspektywę poprawy w najbliższym czasie dostępu kolejowego do Portu Gdynia z zadowoleniem przyjmują przedstawiciele Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej. Jak twierdzą, rozwój polskich portów to jedno ze strategicznych zadań dla całej gospodarki narodowej, które sukcesywnie będzie wspierane przez rząd.

**

- Jest to kolejna inwestycja, która w spójny sposób przyczyni się do osiągnięcia celu, jakim jest zwiększenie możliwości obsługi przez port coraz większej ilości ładunków płynących do Polski - mówi o projekcie rozbudowy i elektryfikacji torowisk Maciej Styczyński, naczelnik wydziału przemysłu okrętowego w Ministerstwie Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej. - Takie działania wspomagają rozwój całej, polskiej gospodarki morskiej i generują wpływy do budżetu państwa. Porty są naszym oknem na świat. Powinny mieć zapewnioną jak najlepszą dostępność zarówno od strony morza, jak i lądu.

**

Polityka transportowa Unii Europejskiej zakłada obsługę ponad 35 procent ładunków drogą kolejową do 2030 roku.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak działają oszuści - fałszywe SMS "od najbliższych"

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki