Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Port Gdynia podsumował wyniki za 2019 rok. Przeładowano 24 milionów ton, przychody wzrosły o ponad 5 proc. [infografiki]

MT
Port Gdynia podsumował wyniki za 2019 rok
Port Gdynia podsumował wyniki za 2019 rok Archiwum
Rok 2019 był czasem bardzo ważnych wydarzeń dla Portu Gdynia. To rok rekordowych przeładunków, inwestycji oraz kluczowych decyzji dotyczących dalszego rozwoju portu. Kolejne kamienie milowe w realizacji inwestycji budowy Portu Zewnętrznego w Porcie Gdynia, budowa Publicznego Terminalu Promowego oraz szereg inwestycji poprawiających dostęp kolejowy i drogowy do portu, przebudowa nabrzeży i pogłębienie akwenów.

Port Gdynia kontynuuje tendencje wzrostową uzyskując w 2019 roku wynik 24 milionów ton. Przeładowanych zostało 897 125 kontenerów, co oznacza progres o 11,6 proc. w stosunku do danych za rok 2018. Port w ub. roku sfinalizował wiele strategicznych, z punktu widzenia bezpieczeństwa jak i zaplecza logistycznego inwestycji, które w przeważającym względzie podnoszą walor konkurencyjności Portu Gdynia w basenie Morza Bałtyckiego. 

- Rok rozpoczęliśmy i zakończyliśmy na rekordach. Najdłuższy kontenerowiec jaki kiedykolwiek zawinął do Portu Gdynia - mv „Charlotte Maersk”- zacumował na terminalu BCT w lutym 2019 roku. Udało się nam również pobić wynik przeładunkowy z 2018 roku o prawie pół miliona ton, co wskazuje na korzystną koniunkturę w transporcie morskim - mówi Adam Meller, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia S.A.

Kontenerowiec wpłynął do portu i precyzyjnie zacumował dzięki systemowi RTK. Port Gdynia jest jednym z zaledwie dwóch portów na świecie korzystających z poprawek RTK do celów nawigacyjnych, zgodnie z wymaganiami międzynarodowych norm IMO i zaleceń IALA

Do Portu Gdynia wpłynął olbrzymi kontenerowiec 12.02.2019. C...

W 2019 roku Port Gdynia oddał do użytku pierwszy z czterech magazynów wysokiego składowania. Nowoczesny magazyn jest jednym z kluczowych elementów Intermodalnego Centrum Logistycznego w Porcie Zachodnim. Zarząd Morskiego Portu Gdynia mając na uwadze stale rosnące wymagania rynku, szczególnie w obszarze zaplecza logistyczno- magazynowego, dba o rozszerzenie oferty placów składowych i pomieszczeń magazynowych. Jest to pierwszy z czterech przewidzianych do realizacji tego typu magazynów w Porcie Gdynia, który już w momencie realizacji inwestycji znalazł najemcę. Kolejny obiekt jest aktualnie w zaawansowanej fazie projektowania.

- Realizujemy strategie Portu Gdynia uwzględniając kluczowe obszary z poszanowaniem środowiska naturalnego, od bezpieczeństwa aż po strategiczny projekt wyjścia portu w morze czyli budowy Portu Zewnętrznego – dodaje Adam Meller.

Przyjęta na początku sierpnia 2019 roku specustawa o inwestycjach w zakresie budowy portów zewnętrznych wprowadza ułatwienia umożliwiające sprawną realizację projektów rozbudowy portów morskich. Dotyczy ona tzw. portów o podstawowym znaczeniu dla gospodarki narodowej. Ustawa ma wspomóc pełne wykorzystanie potencjału przeładunkowego Portu Gdynia.

Port Gdynia podsumował wyniki za 2019 rok

Port Gdynia podsumował wyniki za 2019 rok. Przeładowano 24 m...

Oprócz korzystnych zmian legislacyjnych Spółka skorzystała również z możliwości efektywnego wykorzystania funduszy unijnych. Realizację portowych inwestycji wspierają konsekwentnie pozyskiwane środki z Funduszu Spójności, w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

Port Gdynia realizuje jedną z kluczowych inwestycji, dzięki której możliwa będzie obsługa dużych promów o długości do ok. 240 m, a także zwiększenie częstotliwości ich zawijania. Budowa Nowego Publicznego Terminala Promowego wynika z rosnącego ruchu pasażerskiego oraz wymiany handlowej ze Skandynawią. Nowa lokalizacja – przy Basenie im. Marszałka Piłsudskiego, zapewni połączenie z najważniejszymi lokalnymi i krajowymi drogami stanowiącymi istotny element wymiany handlowej – autostrady morskiej Gdynia-Karlskrona.

Na terenie Terminalu Promowego w Porcie Gdynia, w ramach zrównoważonego rozwoju od 2021 roku możliwe będzie zasilanie statków energią elektryczną, co wyeliminuje emisje spalin podczas postoju. Działanie to jednoznacznie wskazuje, że Port Gdynia konsekwentnie realizuje idee „greenport”.

Oprócz rekordu przeładunków, Port Gdynia osiągnął bardzo dobre wyniki finansowe. Przychody ogółem ZMPG S.A. wzrosły w roku 2019 o 5,2 proc. do ponad 237 mln zł. Przyczyniła się do tego rosnąca kolejny rok z rzędu sprzedaż (w 2019 r. o 2,3 proc.) osiągając rekordowy poziom (195 mln zł). Zadecydował o tym wzrost przychodów z najmu, będący przede wszystkim rezultatem zakupu w 2018 roku nowych terenów portowych. W związku ze wzrostem kosztów działalności, m.in. amortyzacji i kosztów pracy, zysk netto był mniejszy niż w roku poprzednim i wyniósł blisko 54 mln zł.

TOP 100 POMORSKICH FIRM - RAPORT:

POLECAMY NA STREFIE BIZNESU:

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki