Port Gdynia liderem wśród portów Trójmorza, między Adriatykiem, Bałtykiem i Morzem Czarnym

Jacek Klein
Jacek Klein
mat. prasowe
Inicjatywa Trójmorza powstała w 2015 roku. To projekt, który zapoczątkowali prezydenci Polski i Chorwacji. Obecnie do grupy należy 12 państw UE - Austria, Bułgaria, Chorwacja, Czechy, Estonia, Litwa, Łotwa, Polska, Rumunia, Słowacja, Słowenia i Węgry - położonych między Adriatykiem, Bałtykiem i Morzem Czarnym.

Priorytetowe dla Inicjatywy Trójmorza jest zbudowanie spójnej i dobrze zintegrowanej infrastruktury w Europie Środkowej. Państwa Trójmorza wypracowują obecnie 20 procent unijnego PKB, a cały region zamieszkiwany jest przez prawie 112 mln ludzi. Natomiast potrzeby inwestycyjne regionu związane z samą tylko infrastrukturą transportową, energetyczną i cyfrową sięgają prawie 600 mld euro.

Dlatego też potrzeba rozwijania infrastruktury logistycznej oraz morskich portów od Tallina po Koprę była jednym z głównych zagadnień międzynarodowej konferencji "CSCMP CEE CONFERENCE 2020", zorganizowanej przez Council of Supply Chain Management Professionals (CSCMP) 17 listopada br. w Warszawie. W konferencji uczestniczyli przedstawiciele najważniejszych portów morskich państw Trójmorza – Konstancy, Kłajpedy, Kopry i zespołu portowego Szczecin-Świnoujście oraz Portu Gdynia.

W trakcie panelu "Trójmorze - współpraca portów i kolei” Maciej Krzesiński - dyrektor ds. Marketingu i Współpracy z Zagranicą Zarządu Morskiego Portu Gdynia S.A.- podkreślił, iż Inicjatywa Trójmorza jest przedłużeniem korytarzy transportowych Północ-Południe i w pełni wykorzysta geograficzne położenie portów Morza Bałtyckiego, w tym Portu Gdynia. Obecnie do gdyńskiego portu trafiają towary z Czech oraz Węgier. W taki sposób tworzą się trwałe połączenia logistyczne, w których niezwykle ważne są komponenty kolejowe w postaci terminali intermodalnych (tzw. suchych portów) jak modernizacji linii kolejowych oraz przejść granicznych.

Odnotowujemy znaczące wzrosty przeładunków w stosunku do roku 2019. Najważniejszą inwestycją w Porcie Gdynia jest dzisiaj budowa Portu Zewnętrznego – jest to powiększenie o 100 procent terenu zajmowanego obecnie przez gdyński port. Inwestycja o wartości 3,5 miliarda złotych powstanie na zasadzie partnerstwa publiczno-prywatnego. Rok 2028 będzie rokiem zakończenia realizacji Portu Zewnętrznego – obecnie czekamy z niecierpliwością na rozstrzygnięcia przetargowe i wybór partnera prywatnego.

Kolejną inwestycją, która powstanie w przeciągu 8 -10 lat na powierzchni blisko 270 hektarów w gminie Kosakowo (dosłownie pod Gdynią) jest nasze zaplecze logistyczne znane już pod nazwą Dolina Logistyczna. Będzie to nasz „suchy” port dla ruchu kołowego i kolejowego – takie zaplecze jest bardzo ważne dla dalszego rozwoju portu.

Właściwie już kończymy temat budowy nowego publicznego terminala promowego będącego częścią autostrady morskiej Gdynia-Karlskrona. Planujemy dalszy rozwój obsługi statków ro-ro w basenie V i obsługi przeładunku kontenerów w naszych działających w Porcie Gdynia dwóch terminalach kontenerowych. Nasz port stawia na uniwersalność, dlatego też w każdym z terminali będzie możliwość przeładunku towarów intermodalnych.

Dla gdyńskiego portu istotnym tematem jest green port i absolutnie nie lekceważymy zagadnień dotyczących ekologii, gdyż jesteśmy specyficznym portem działającym dosłownie w centrum miasta. Jesteśmy więc obszarem portowym zarówno czystym jak i schludnym oraz sprawnie działającym. Przygotowujemy się do tankowania w Porcie Gdynia statków na LNG i myślimy już o paliwie wodorowym. Idziemy jeszcze dalej - nowym terminalu promowym można

będzie zasilać promy energia elektryczną z lądu i za chwilę będzie taka możliwość w pozostałych terminalach.

Natomiast w panelu: "Duże inwestycje infrastrukturalne szansą na rozwój transportu i logistyki w obszarze basenu Morza Bałtyckiego" plany inwestycyjne Portu Gdynia przedstawił Leszek Jurczyk - dyrektor ds. Strategii i Rozwoju Portu Zarządu Morskiego Portu Gdynia S.A., kładąc nacisk na znaczny wzrost przeładunków z 18,197 mln ton w roku 2015 do 24 mln ton w roku 2019. Ze wzrostem ilości przeładowanych ton do Portu Gdynia zawijają coraz większe statki – w roku 2020 o pojemności 30 tysięcy TEU.

Port Zewnętrzny to nic innego jak wyjście dosłownie Portu Gdynia w morze, dzięki któremu potencjał przeładunkowy kontenerów gdyńskiego portu wzroście o 2,5 miliona TEU. W Porcie Zewnętrznym powstanie 700 nowych miejsc pracy, a w otoczeniu branżowym znajdzie pracę 4200 osób. Dzięki tak ogromnej inwestycji zbudowana zostanie dedykowana sieć torowa portu – 130 km torów i 355 rozjazdów oraz dedykowana infrastruktura drogowa. Kluczowe inwestycje w latach 2014-2020 w Porcie Gdynia to: pogłębianie toru podejściowego i akwenów wewnętrznych - etapy I i III oraz przebudowa nabrzeży - etapy II i III. Rozbudowa dostępu kolejowego do zachodniej części Portu Gdynia – przebudowa i elektryfikacja i budowa publicznego terminalu promowego oraz budowa infrastruktury portowej do odbioru ścieków sanitarnych ze statków. Wymienić należy także budowę infrastruktury intermodalnej na terenie Centrum Logistycznego Portu Gdynia.

- Jednym z najnowszych projektów jest przygotowanie inteligentnego systemu zarządzania ruchem samochodów ciężarowych w Porcie Gdynia – dodał na zakończenie wystąpienia dyrektor Leszek Jurczyk. – Celem systemu jest usprawnienie ruchu i obsługi samochodów ciężarowych w związku z obecnym i zakładanym wzrostem obrotów ładunkowych w Porcie Gdynia, generowanych zarówno przez działające już terminale jak i planowane inwestycje. Nowy system przyczyni się do poprawy dostępu drogowego i przepływu towarów do i z Portu Gdynia. Przyczyni się do wzrostu terminowości dostarczania i dowozu ładunków oraz poprawy bezpieczeństwa i komfortu transportu dla mieszkańców Gdyni i całej aglomeracji Trójmiejskiej. A nade wszystko przyczyni się do zwiększenia efektywności węzła transportowego Gdynia jako znaczącego elementu sieci bazowej TEN-T – Korytarza Bałtyk-Adriatyk.

Z pasji do szycia powstało niezwykłe miejsce w Zielonej Górze

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie