Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Mateusz Morawiecki w Gdyni: "Dzisiaj potrzebujemy takich dużych inwestycji". Port i CPK zawiązują współpracę i mówią o Drodze Czerwonej

Łukasz Kamasz
Łukasz Kamasz
Przemysław Świderski
W obecności premiera Mateusza Morawieckiego minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Marek Gróbarczyk oraz pełnomocnik rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego Marcin Horała podpisali porozumienie w sprawie poprawy dostępu do Portu Gdynia. Oznacza to, że CPK będzie finansował m.in. budowę Drogi Czerwonej.

Szacowany łączny koszt inwestycji to ponad 1,5 mld zł. Będzie ona realizowana przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad w latach 2020-2028. Przypomnijmy, że Droga Czerwona stanowić ma bezpośredni łącznik Portu Gdynia z obwodnicą trójmiejską. Nowy dwujezdniowy odcinek poprowadzi od Portu Gdynia do skrzyżowania ul. Morskiej z Obwodnicą Trójmiasta i ma zastąpić remontowaną Estakadę Kwiatkowskiego.

- To nie tylko spełnienie obietnicy, którą złożył rząd Prawa i Sprawiedliwości, dotyczącej Trasy Czerwonej i połączenia portu w Gdyni w optymalny sposób z siecią komunikacyjną - podkreślał Mateusz Morawiecki, premier RP. - Trasa Czerwona, którą dzisiaj inicjujemy, jest bardzo ważnym elementem rozbudowy naszej infrastruktury portowej w szerszym ujęciu tego słowa. Dzisiaj przy wyjściu z kryzysu koronawirusowego bardzo potrzebujemy takich dużych inwestycji, które przyciągają inwestorów z całego świata i poprzez handel międzynarodowy tworzą nowe perspektywy rozwoju. Nie chcemy więcej emigracji Polaków. Chcemy, żeby tutaj przypływały towary i stąd odpływały polskie towary na cały świat.

Wywiad z Julitą Maciejewicz Ryś – wnuczką Eugeniusza Kwiatkowskiego

Port Gdynia i CPK zacieśniają współpracę

Finansowanie prac przygotowawczych dla Drogi Czerwonej zostało przewidziane w ramach Programu Społeczno-Gospodarczego wchodzącego w skład Programu Wieloletniego. Program Wieloletni CPK, który jest już na ostatnim etapie uzgodnień na poziomie rządowym, zapewni finansowanie w latach 2020-2023.

- Będziemy świadkami kolejnego złotego wieku w Porcie Gdynia - mówił Marcin Horała, wiceminister infrastruktury, pełnomocnik rządu ds. CPK. - Widzimy tu naturalne pole do współpracy, ale ta współpraca ma wymiar współczesny. Potrzebujemy swojego okna na świat. Potrzebujemy miejsca, gdzie przepływy ludzi i towarów będą w polskich rękach i przez nas kontrolowane i będą służyć polskiemu interesowi. Musimy wykorzystać położenie Polski, to, co zawsze było naszym przekleństwem, stanie się naszym błogosławieństwem. Nie ma sprzeczności pomiędzy inwestycjami strategicznymi a lokalnymi. Centralny Port Komunikacyjny będzie służył temu, żeby młodzi Polacy mogli realizować swoje aspiracje, żeby kolejne pokolenia znajdowały dobrą pracę w polskich firmach, które z tymi największymi będą mogły skutecznie konkurować.

Polskie porty w doskonałej kondycji

Minister Marek Gróbarczyk podczas podpisania porozumienia zaznaczył, że Port Gdynia wyszedł obronną ręką z pandemii koronawirusa. Podkreślał też dynamiczny rozwój polskich portów. W 2019 roku przeładowano w nich ponad 100 mln ton towarów.

- Oczywistym jest dla nas, że trzeba inwestować w polskie porty - podkreślał minister Gróbarczyk. - Pomimo pandemii i dramatycznego spadku przeładunków na początku roku, dzisiaj możemy powiedzieć, że Port Gdynia obronił się. Już teraz jesteśmy na poziomie przeładunków zeszłorocznych. Mamy nadzieje, że trzeci kwartał również przyniesie pozytywny wynik. Dla nas rzeczą podstawową jest budowa Drogi Czerwonej. To jest droga życia dla Portu Gdynia. Pod kierownictwem ministra Horały, gdy zrealizujemy tę drogę, wzniesiemy Port Gdynia na najwyższy poziom konkurencji.

Porozumienie Portu Gdynia i CPK

W osobnym podpisanym dziś porozumieniu o współpracy spółki Zarząd Portu Morskiego Gdynia i Centralny Port Komunikacyjny zobowiązały się do ścisłej współpracy przy realizacji istotnych projektów inwestycyjnych.

- Budowa inwestycji drogowych i kolejowych znacząco przyspieszy realizację kluczowych dla gospodarki morskiej i krajowej projektów, takich jak Port Zewnętrzny. Budowa Drogi Czerwonej będzie stymulacją do rozwoju regionu, ale także wsparciem dla działań na rzecz nowych połączeń żeglugowych w basenie Morza Bałtyckiego – powiedział Adam Meller, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia.

Istotne znaczenie dla trójmiejskich portów mają też planowane inwestycje kolejowe CPK na Pomorzu, w szczególności budowa nowej linii kolejowej nr 5 CPK–Płock–Grudziądz–Gdańsk i modernizacja istniejących linii kolejowych nr 131, 201 i 202 przez Trójmiasto do Słupska. Umożliwią one np. osiągnięcie czasu przejazdu z Gdyni do Warszawy w 2 godz. 25 min. a do CPK w 2 godz. 10 min.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki