3,6 mln ton towarów przeszło przez portowe terminale w Gdańsku tylko w czerwcu tego roku. To najwyższy wynik przeładunków, jaki port osiągnął w swoje historii. Tak dobre wyniki są przede wszystkim zasługą wzrostu w obszarze ro-ro, czyli transportu samochodów i innych ładunków tocznych, a także rekordów w przeładunku drobnicy i paliw.
Największy kontenerowiec na świecie w Gdańsku [WIDEO, ZDJĘCIA]
Nie tylko czerwiec stał pod znakiem wzrostów, ale całe pierwsze półrocze, które zamknęło się również rekordowym wolumenem towarów. Port zanotował najlepszy w swojej historii wynik pod względem przeładunków, wypracowując o kilka procent większą wartość niż w analogicznym okresie 2016 r. Łącznie w I półroczu Port Gdańsk przeładował ponad 18,5 mln ton.
- I półrocze 2017 r. zamykamy z dużym zadowoleniem. Rekord zawdzięczamy głównie wysokiemu przeładunkowi kontenerów, drobnicy, paliw i przeładunkom na statkach typu ro-ro. Możemy mówić obecnie o wzroście 3,6 proc. w stosunku do I półrocza 2016 r. Oznacza to, że nie tylko zrealizowaliśmy nasze założenia na 2017 r., ale na niektórych poziomach je przekroczyliśmy. Ten trend utrzyma się do końca roku, a najprawdopodobniej również w następnych latach - mówi Łukasz Greinke, prezes zarządu i dyrektor naczelny Zarządu Morskiego Portu Gdańsk SA.
Dominującą grupą w strukturze przeładunku, a jednocześnie dającą rekordowe wyniki pozostaje tzw. drobnica (+10,5 proc. rdr). Wraz z nią zwiększył się wolumen ładunków kontenerowych, wyrobów z grupy stalowej, a także liczba przeładowanych samochodów.
Choć w niektórych grupach ładunkowych wynik był niższy niż w poprzednim okresie, z sukcesem nadrobiły go inne towary, w tym m.in. tak istotne jak paliwa.
Największy kontenerowiec świata w Gdańsku
Pod względem struktury, w czerwcu br., ładunki suche stanowiły 22 proc., płynne 35 proc., a drobnicowe 43 proc. Sama drobnica zyskała o ponad jedną czwartą lepszy wynik w stosunku do I półrocza 2016 roku.
W porcie (głównie w DCT Gdańsk) przez sześć miesięcy przeładowano prawie 700 tys. kontenerów. Utrzymanie tempa przeładunków oznaczać będzie kolejny rekord na koniec roku - ok. 1,4-1,5 mln TEU.
Nie jest zaskoczeniem wzrost przeładowanych samochodów. W kwietniu zaczęła się realizacja trzyletniego kontraktu na transport przez Port Gdańsk samochodów marki Nissan należących do Renault Nissan Alliance. Samochody transportowane są do Portu Gdańsk z przeznaczeniem na rynek Polski, Litwy, Łotwy, Ukrainy, Czech, Słowacji oraz Węgier. To kolejna umowa motoryzacyjna, która realizowana będzie via Port Gdańsk. W październiku 2016 roku ZMPG i Adampol podpisały list intencyjny w sprawie wspólnych działań na rzecz przekształcenia Portu Gdańsk w polskie motoryzacyjne centrum logistyczne. Na początku stycznia 2017 roku uruchomiony został nowy serwis żeglugowy związany z obsługą trzyletniego kontraktu na transport samochodów marki Hyundai z czeskich Nosovic przez Port Gdańsk do brytyjskiego Tilbury.
Największy kontenerowiec świata w Gdańsku
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?