Port Gdańsk. Rozpoczęły się prace nad rozbudową infrastruktury kolejowej do portu [zdjęcia]

Maciej Pietrzak
Maciej Pietrzak
Zaktualizowano 

Wideo

Zobacz galerię (22 zdjęcia)
Symboliczny start wartej 1,5 mld zł inwestycji nastąpił w czwartek 29 sierpnia na torowisku przy stadionie Energa Gdańsk. W inauguracji wziął udział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk, oraz przedstawiciele PKP PLK i wykonawcy prac - firmy Torpol.

Porty morskie w Gdańsku i Gdyni zwiększą swój potencjał dzięki inwestycjom PKP PLK. Skróci się czas załadunku i rozładunku towarów, a obsługiwane pociągi będą mogły być dłuższe i zabierać większe ładunki. Warte w sumie ponad 2,6 mld zł projekty w trójmiejskich portach, rozplanowane do końca 2021 roku, zainaugurowano dziś od Gdańska. Prawie 40 proc. wspomnianej kwoty stanowi dofinansowanie unijne - ze środków instrumentu finansowego Connecting Europe Facility (CEF) - „Łącząc Europę”.

W pierwszej kolejności prace nad rozbudową infrastruktury kolejowej do portów ruszą w rejonie stacji Gdańsk Zaspa Towarowa. Wykonawca, firma Torpol, gromadzi materiały potrzebne do budowy toru m.in. tłuczeń, żwir i podkłady. Rozpoczęło się już porządkowanie terenu. W najbliższym czasie ruszą prace związane z usuwaniem samosiejek oraz przygotowanie dróg dojazdowych.

W ramach projektów w Gdańsku i Gdyni wymienionych zostanie bez mała 600 rozjazdów, powstanie kilkadziesiąt kilometrów nowych torów, zelektryfikowane zostaną główne szlaki. Jesteśmy to winni polskim portom i polskiej gospodarce. Nasze porty zasługują na bycie liderem na Bałtyku i my tymi inwestycjami chcemy im to ułatwić

- mówił minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

Projekt „Poprawa infrastruktury kolejowego dostępu do portu Gdańsk” obejmować będzie prace na stacjach Port Północny, Kanał Kaszubski, Zaspa Towarowa wraz z rejonem Gdańsk Wiślany, na których zwiększy się liczba zelektryfikowanych torów. Sprawniejszy ruch pociągów zapewni rozbudowa lokalnego centrum sterowania. Przebudowane będą też obiekty inżynieryjne – 3 mosty, 2 wiadukty oraz 18 przepustów. Nad torami stacji Gdańsk Kanał Kaszubski, w ciągu ulicy Ku Ujściu, wybudowany zostanie nowy wiadukt z drogami dojazdowymi.

Prace na terenie stacji Gdynia Port pozwolą poprawić jej przepustowość, co skróci czas obsługi pociągów. Zwiększy się poziom bezpieczeństwa przewożonych towarów – zapewni to m.in. nowe lokalne centrum sterowania i montaż 356 rozjazdów. PKP PLK w g przebudują też 115 km torów oraz zelektryfikują dojazdy do bram portu. Przebudowa obejmie także 13 km dróg, most kolejowy oraz dwa przejazdy kolejowo–drogowe. Komunikację też ułatwi m. in. budowa dwóch wiaduktów kolejowych.

- Gdy obejmowaliśmy władze przeładunki w Porcie Gdańsk wynosiły 30 mln ton rocznie. W tym roku, wszystko wskazuje na to, że będzie to ponad 50 mln. Gdy zbudujemy Port Centralny, a taka decyzja już zapadła, dojdziemy do 100 mln. To będzie znaczyło że z dzisiejszej czwartej pozycji na Bałtyku awansujemy na przynajmniej drugą. Inwestycje w kolej do portów ograniczą też konieczność korzystania w nich z transportu kołowego, co przełoży się na zmniejszenie zanieczyszczeń powietrza, a to obecnie jedno z najważniejszych zagadnień dla naszego społeczeństwa - dodawał Jarosław Sellin, wywodzący się z Pomorza wiceminister Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

POLECAMY NA STREFIE BIZNESU:

TOP MENEDŻER POMORZA 2018:

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie