Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Port Gdańsk podsumował program modernizacji toru wodnego, rozbudowy nabrzeży w Porcie Wewnętrznym

Jacek Klein
Jacek Klein
Dobiegła końca „Modernizacja toru wodnego, rozbudowa nabrzeży oraz poprawa warunków żeglugi w Porcie Wewnętrznym w Gdańsku”, dofinansowana z Instrumentu CEF. Zakończyły się czynności odbiorowe, a prace zostały rozliczone.

Port Gdańsk podsumował program modernizacji toru wodnego, rozbudowy nabrzeży w Porcie Wewnętrznym

Koszt inwestycji to ok. 595,5 mln zł.

- To dla nas bardzo ważny dzień. Inwestycje, które zarząd portu zrealizował w kwestii modernizacji nabrzeży czy placów składowych, są kluczowe, patrząc z perspektywy tego co dzieje się w naszej części Europy — powiedział Marek Gróbarczyk, sekretarz stanu w ministerstwie infrastruktury. - W ten sposób odpowiadamy na zmiany, jakie obserwujemy w potoku towarów i rynku transportowym, które są wywołane przez wojnę na Ukrainie. To nie jest jednak nasze ostatni słowo w porcie w Gdańsku. Przyszły zakres inwestycji jest ogromny.

- Zakończenie tych inwestycji to dla portu ogromny sukces — powiedział Łukasz Greinke, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk SA. - Przebudowaliśmy w ramach projektu tor wodny - 5 kilometrów nabrzeży. Stoimy teraz na zupełnie nowym nabrzeżu Dworzec Drzewny. Otworzyło dla nas zupełnie inne perspektywy. Do tej pory było nabrzeżem skarpowym, na którym nie były realizowane przeładunki. Dzisiaj pracują tutaj największe samojezdne żurawie portowe. Dzięki temu jesteśmy i będziemy w stanie sprostać wszystkim wyzwaniom, jakie niosą trudne czasy konfliktu w Ukrainie. Te wszystkie inwestycje w infrastrukturę, które przekazujemy do użytkowania, to swego rodzaju wędka dla operatorów portowych, aby tutaj lokowali swoje inwestycje. Doskonale się to sprawdza, ponieważ dzięki działającym to operatorom, przeładunki w Porcie Wewnętrznym wzrosły o 50 proc. Teraz kiedy oddajemy w pełni zmodernizowane nabrzeża, ten wzrost może być jeszcze wyższy.

Port Gdańsk podsumował program modernizacji toru wodnego, ro...

Wieloletnia inwestycja ZMPG pod nazwą „Modernizacja toru wodnego, rozbudowa nabrzeży oraz poprawa warunków żeglugi w Porcie Wewnętrznym w Gdańsku” objęła swoim zakresem Nabrzeża: Oliwskie, Ziółkowskiego, Obrońców Poczty Polskiej i Mew, Zbożowe, Wisłoujście, Dworzec Drzewny oraz odcinki Nabrzeży: Wiślanego, Szczecińskiego i BON o łącznej długości ok. 5 km, oraz 7 kilometrowy tor wodny Portu Wewnętrznego. Dzięki modernizacji toru wodnego, zwiększyło się dopuszczalne zanurzenie statków wchodzących do Portu Wewnętrznego. W Kanale Portowym mogą być obsługiwane jednostki do 250 m długości, szerokości 35 m i zanurzeniu 10,6 m; natomiast na Kanale Kaszubskim — statki o długości do 190 m, szerokości 25 m i zanurzeniu 9,35 m.

Niedługo rozpocznie się kolejny etap inwestycji w Porcie Wewnętrznym. Projekt o nazwie „Poprawa dostępu do Portu Gdańsk — modernizacja toru wodnego 2” przewiduje rozbudowę czterech nabrzeży Portu Wewnętrznego o łącznej długości 1916 metrów wraz z infrastrukturą kolejową. Nabrzeża Wiślane i Bytomskie zlokalizowane są wzdłuż Kanału Portowego natomiast Nabrzeża Rudowe III i częściowo Węglowe to nabrzeża znajdujące się Basenie Górniczym.

Całkowita wartość projektu to ok. 533 mln zł, z czego dofinansowanie ze środków unijnych w wysokości 85 proc. kosztów, stanowić będzie nieco ponad 453 mln zł. Planowany okres realizacji inwestycji to lata 2022-2026.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki