Port Gdańsk awansuje na Bałtyku i szuka inwestora dla największego operatora w Porcie Wewnętrznym.

Jacek Klein
Jacek Klein
Port w Gdańsku w styczniu tego roku przeładował najwięcej kontenerów spośród portów bałtyckich.

Zarząd Morskiego Portu Gdańsk podsumował ubiegłoroczne wyniki. Przeładunki wyniosły 48 mln ton, a więc o 4 mln ton mnije niż rok wcześniej. W 2019 roku rekord był możliwy dzięki znacznemu wzrostowi importu ropy naftowej w wyniku wstrzymania dostaw ze wschodu. Jeśli nie uwzględnilibyśmy tego jednorazowego czynnika, obroty byłyby porównywalne.

Prawie połowę przeładunków stanowiła drobnica skonteneryzowana, (46 proc.), 29 proc. to paliwa płynne, 12 proc. węgiel, 9 proc. inne masowe. Obsłużono ponad 3 tys. statków, o łącznym tonażu niecałych 20 tys. GT, a więc nieco mniejszym niż rok wcześniej.

Większość obrotów towarowych portu generował import, a za 80 proc. odpowiadał port zewnętrzny. W porcie wewnętrznym obsłużono 20 proc, towarów, jednak na przestrzeni ostatnich czterech lat dynamika przeładunków na tym obszarze wyniosła ponad 50 proc.

Gdański port pod względem przeładunków uplasował się na 4. miejscu na Bałtyku za Ust-Ługą, Petersburgiem i Primorskiem. Pod względem kontenerów już na drugim miejscu za Petersburgiem.

Niewielki stosunkowo spadek obrotów w 2020 roku na poziomie 7,9 proc. pozwolił na awans do 20 największych portów europejskich.

Ubiegły rok okazał się bardzo dobry pod względem finansowym. Przychody wyniosły 254 mln zł, a zysk netto 65 mln zł, czyli był wyższy niż rok wcześniej. Nakłady na inwestycje wyniosły 270 ml zł, a na koniec 2020 roku w budowie była infrastruktura i urządzenia o wartości prawie 700 mln zł.

Początek tego roku przyniósł awans na 1.miejsce na Bałtyku pod względem przeładunku kontenerów. W Gdańsku obsłużono ich 182,6 tys., a w porcie w Petersburgu niecałe 160 tys.

Zarząd Morskiego Portu Gdańsk SA zdecydował się na sprzedaż pełnego pakietu akcji swojej spółki Port Gdański Eksploatacja SA. To obecnie jedna z największych firm operatorskich, świadcząca profesjonalne usługi w zakresie przeładunków i składowania towarów w obrocie międzynarodowym. Prowadzi działalność na wyjątkowo atrakcyjnym terenie, o znacznym potencjale inwestycyjnym.

-Jesteśmy bardzo dobrze przygotowani do przeprowadzenia tego procesu. Włożyliśmy dużo pracy w precyzyjne przygotowanie postępowania, które ma wyłonić przyszłego inwestora. Mamy pozytywną opinię Rady Nadzorczej, co do rozpoczęcia tego procesu. Zdecydowaliśmy się znaleźć inwestora dla tej spółki, ponieważ jako Zarząd Portu nie chcemy stanowić konkurencji wobec naszych klientów posiadając w swoim portfelu spółkę świadczącą usługi przeładunkowe. Chcemy być transparentni i móc konsekwentnie realizować obrane we wcześniejszych latach kierunki działania. Znalezienie inwestora dla tych terenów umożliwi jeszcze bardziej dynamiczny rozwój Portu Wewnętrznego, który pomimo pandemii zakończył 2020 rok z ponad 15% wzrostem. Dążymy do najwyższych standardów rynkowych. Chcemy, aby wydajność przeładunków z metra kwadratowego Portu Wewnętrznego i terenów, które są obecnie w dzierżawie PGE była jak najwyższa i tego oczekujemy od wszystkich naszych klientów. Udaje nam się te procesy przeprowadzać. Co widać w naszych wynikach – mówi Łukasz Greinke – prezes Portu Gdańsk.

Obszar obsługiwany przez Port Gdański Eksploatacja
Obszar obsługiwany przez Port Gdański Eksploatacja Kacper Kowalski

PGE to największy uniwersalny operator przeładunkowy, działający na nabrzeżach wewnętrznej części Portu Gdańsk i czwarty pod względem przeładunków operator na całym obszarze portu. .

Spółka prowadzi działalność na ponad 89 ha. W ramach wieloletniej umowy dzierżawy i umów operatorskich z ZMPG, realizuje przeładunki na nabrzeżach zlokalizowanych wzdłuż Martwej Wisły, po obu jej stronach – Nabrzeżu Wiślanym (12,1 ha), Nabrzeżu Szczecińskim (8,2 ha), nabrzeżach Basenu Górniczego (68,9 ha). Poza tym, w ramach działalności operatorskiej, spółka funkcjonuje także na Nabrzeżu WOC I i WOC II (14,2 ha), oraz Nabrzeżu Oliwskim (5,9 ha).

Tereny, na których prowadzi działalność, zostały objęte największym programem inwestycyjnym realizowanym przez ZMPG, a współfinansowanym ze środków unijnych. Inwestycje w Porcie Wewnętrznym opiewają na kwotę ok. 572 mln zł, w tym 439,8 mln zł to inwestycje dotyczące terenów PGE.

Rossmann będzie miał silną konkurencję

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie